Unohda laihdutuskuurit, jos tahdot laihtua – Olli kertoo, miten toimii intuitiivinen syöminen

TERVEYS Tuloksia tulee hitaasti, mutta ne ovat pysyviä. Ruoka on parhaimmillaan jokapäiväinen hyvien fiilisten lähde. Hiljennä siis sisäinen ruokapoliisisi ja syö tasapainoisesti,

Olli Ilander on huippu-urheilijoiden ravitsemusvalmentaja, joka on kirjoittanut kolme kirjaa aiheesta. Juha Perämäki

Eija Quinlan

Elintarviketieteiden maisteri ja ravitsemusasiantuntija Olli Ilander käyttää työssään kokonaisvaltaista lähestymistyyliä.

– Uuden asiakkaan kohdalla prosessi lähtisi liikkeelle siitä, että yrittäisin päästä jyvälle hänen elämäntilanteestaan, mitä arkeen sisältyy ja mitkä ovat haasteita. Ei pelkästään syömisestä vaan kokonaisvaltaisesti, hän kertoo.

– Syöminen heijastaa elämäntilannetta aika pitkälle. Jos ihminen on väsynyt, stressaantunut tai kiireinen, sillä on vaikutusta siihen, miten hän pystyy toteuttamaan syömistä. Aika usein kun syömisessä on haasteita, ne liittyvät siihen, ettei ole kauhean hyviä edellytyksiä syödä hyvin.

– Jos vain kylmästi lähtisin neuvomaan, että syö tätä ja tuota, niin sepä jäisikin sitten helposti vain yritykseksi. Ehkä onnistuttaisiin noudattamaan ohjeita jonkin aikaa, mutta kuormitus kasvaisi liian suureksi. Siksi pitää mennä haasteiden juurelle, ottaa selville, mistä kenkä puristaa.

– Taustalla voi olla emotionaalisiakin tunnetekijöitä. Lohtusyöminen on tuttu käsite, mutta sitä voi olla monenlaista. Ei tarvitse olla esimerkiksi läheisen kuolemaa tai avioeroa, vaan ihminen voi vain hakea syömisestä helpotusta joidenkin raskaiden tunteiden vastapainoksi.

Kun ihminen tulee tietoiseksi niistä tekijöistä, jotka hänen syömiseensä vaikuttavat, voi hän vaikuttaa omaan käyttäytymiseensä.

– Kaikki liittyy kaikkeen. Riippumatta siitä, mistä lähtee liikkeelle, lähteekö syömisestä, nukkumisesta vai liikunnasta. Kun saa jotain osa-aluetta paremmalle tolalle, näiden muiden osa-alueiden toteuttaminen helpottuu. Hyvin usein tulee sellainen lumipalloefekti myönteisessä mielessä. Yhtäkkiä huomataan, että niinkin pieni asia kuin iltapäivän välipalan syöminen vaikuttaa. Illalla on helpompi jaksaa liikkua ja herkuttelun tarve vähenee, kun ei ole niin kova nälkä. Ja sitten unikin tulee paremmin. Ollaan tilanteessa, jossa palaset lonksahtavat kohdalleen, Ilander sanoo.

Välipalaksi hän suosittelee esimerkiksi hedelmää ja pähkinöitä tai vaikkapa lisäksi rahkaa. Täysjyväisen voileivänkin voi syödä tarvittaessa. Liian pieni välipala, kuten vain yksi mandariini, ei vie nälkää, ja siksi hetken kuluttua etsitään taas jotain naposteltavaa.

– Jos ei ole syönyt välipalaa, voi iltasyöminen rönsyillä tai muodostuu vääränlaiseksi. Yksi toimiva strategia on se, että syödään aamulla ja päivällä. Niiden yhteenlasketun energiamäärän pitäisi olla vähintään puolet tai kaksi kolmasosaa päivän kokonaiskalorimäärästä.

Päivällinenkin kannattaa hänen mielestään syödä, koska jos korvaa sen vain leivällä, on vaarana, että ennen nukkumaan menoa tulee ahdettua voileipiä. Tai jos menee nukkumaan nälkäisenä, pitää nousta syömään.

Omaa nälkää tulisi kuunnella ja sen viestejä tulee kunnioittaa.

– Olisi tärkeää, että ihmisellä olisi toimiva itsesäätelymekanisti nälässä ja kylläisyydessä, että ne toimisivat niin kuin niiden tulisi toimia, Ilander sanoo.

– Tähän nälän itsesäätelymekanismiin ei ole luottamista, ellei sitä kunnioita ja jos on vaikka pitkään laiminlyönyt sitä.

Hänen filosofiansa mukaan ihmisellä on lupa syödä kaikkea, kieltäymyksiä täynnä olevalla elämällä ei pitkälle pötkitä.

– Syö mitä haluat, mutta mieti, mitä haluat. Tämä on yksi periaatteistani, Ilander kertoo.

Eli toisin sanoen, haluatko todellakin syödä hampurilaisen vai ajaisiko vaikkapa kylmäsavulohi-kananmuna ruisleipä saman asian?

– Tutkimusten ja kokemusten mukaan vaikuttaisi siltä, että syömisessä kannattaisi pyrkiä löytämään uudelleen kehon syntyperäinen viisaus, eli toimivat itsesäätelymekanismit. Tällaisen ns. intuitiivisen syömisen perimmäisenä ajatuksena on, että nälän- ja kylläisyydentunteita kunnioitetaan. Lisäksi ruokavalinnoissa ja syömisessä noudatetaan itselle tärkeitä arvoja, jotta syöminen koettaisiin mielekkääksi ja ruoka tuottaisi nautintoa joka aterialla.

– Tärkeimpiä intuitiivisen syömisen tavoitteita ovat vaiheittainen totuttelu runsaampaan syömiseen, täysipainoisten aterioiden koostamiseen, säännölliseen ateriarytmiin ja kylläisyyttä tuottavien ruokien valitsemiseen. Näiden myötä aineenvaihduntasi normalisoituu ja itsesäätelymekanismisi eheytyvät sekä muuttuvat luotettavammiksi.

Ilander suosittelee käyttämään rasvansaannin perustana oliiviöljyä ja rypsiöljyä.

– Voitakin voi käyttää, kunhan se ei ole ainoa ykkösrasva, hän sanoo.

Muita hänen suosittelemiaan rasvojen lähteitä ovat avokado, kala, pähkinät ja siemenet.

Entäpä paljon esillä olleet jauhopussidieetit? Mitä ajattelet niistä?

– Jauhodieeteillä saa helposti laihdutettua 10 kiloa. En kuitenkaan henkilökohtaisesti suosittele niitä, Ilander sanoo.

Intuitiivisen syömisen periaatteita ovat muun muassa:

Anna itsellesi lupa syödä – unohda dieetit ja lopeta laihduttaminen

Kunnioita nälkääsi, älä taistele vastaan

Syö sellaisia ruokia joista pidät

Tee terveellisestä ruoasta herkullista ja haluttua

Hiljennä sisäinen ruokapoliisisi ja syö tasapainoisesti – myös hiilareita ja rasvaa

Syö riittävän hyvin, kokonaisuus ratkaisee

Syö rauhassa, kuuntele tunteitasi ja syö niin paljon kuin tunnet tarvitsevasi – muista että ruokaa voi myös jättää lautaselle!

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Pelastuslaitos pyrkii parantamaan valmiusaikoja ketterien paloautojen avulla – Konala saa Helsingin ensimmäisen kärkiyksikön
  2. Kaupunkitansseissa laitetaan jalalla koreasti – Puisto muuttuu tanssilattiaksi Malmilla
  3. Päätoimittaja Kannala: Maidon korvaaminen kasvisjuomilla on ilmastopoliitikkojen silmänlumetta
  4. Rantalentisporukka tutustui toisiinsa WhatsAppissa – Nyt kunnostetulle kentälle tulee innokkaita pelaajia ympäri Helsinkiä
  5. Terveyspomo: Koronan riehaantuminen uudestaan hyvin todennäköistä – näin Helsinki varautuu
  6. Kolumni: Intoa koulun alkuun - tunnetaidot tukevat hyvinvointia koulussa
  7. Helsingin kokonaispäästöt kasvoivat viime vuonna – päästöpomo kertoo syyn: "Paljon on vielä tekemättä"
  8. Pääkirjoitus: Kasvisjuomat ja muu näpertely on silmänlumetta ja ilmastoirtopisteiden keräilyä
  9. Pauli, 28, huijaa nettihuijareita – vastasi älyttömällä tavalla +44-numeroon
  10. Hampurilaisgrilli teki pieneltä tuntuneen muutoksen valikoimaansa – yrittäjä yllättyi: "Huomasin, että työmiehet eivät enää käyneet täällä"
  11. Poliisi kaipaa edelleen vihjeitä Kaivohuoneen pahoinpitelystä ja kuolemantuottamuksesta
  12. Virossa järjestetyssä tilaisuudessa altistui koronavirukselle kymmeniä suomalaisia, joista yli puolet helsinkiläisiä – näillä laivavuoroille he palasivat
  13. Yrityksen autolle on nimettävä käyttövastaava, muistuttaa poliisi – maksut liikennevirheistä kasautuvat omistajille
  14. Tv-tähti myi Uunisaaren paratiisia 1,8 miljoonalla eurolla: Ostaja on Veikkausliigasta tuttu kiinteistöpohatta – "Kiva omistaa"
  15. Koronaviruksen pikatestausasema aukeaa Helsinkiin – tuloksen saa tunneissa

Näytä lisää

Luetuimmat

  1. Hampurilaisgrilli teki pieneltä tuntuneen muutoksen valikoimaansa – yrittäjä yllättyi: "Huomasin, että työmiehet eivät enää käyneet täällä"
  2. Merestä löytyi ruumiinosia Helsingissä – yhteyttä esimerkiksi paloittelusurmaan ei tämän hetken tiedon mukaan ole
  3. Pauli, 28, huijaa nettihuijareita – vastasi älyttömällä tavalla +44-numeroon
  4. Tv-tähti myi Uunisaaren paratiisia 1,8 miljoonalla eurolla: Ostaja on Veikkausliigasta tuttu kiinteistöpohatta – "Kiva omistaa"
  5. Koronapandemian toinen aalto rantautuu Suomeen – Asiantuntija: "Nämä ovat nyt 2 ehdottomasti tärkeintä asiaa muistaa"
  6. Julkkisten uimarannalle perustama ulkokuntosali porskuttaa Helsingissä – "Jos joku ei halua maksaa, ohjaamme ilmaiselle paikalle"
  7. "Perämies on sitten jatkossa perähenkilö" – uudet sukupuolineutraalit nimikkeet saivat lukijoiden kielenkannat auki
  8. Vandaaleista jaetaan "selkäkuvia" Facebook-ryhmissä – Poliisi: Kuvan levittäjä voi syyllistyä rikokseen
  9. Saitko koronan salakavalan oireen? Älä viivyttele testiin menoa – ylilääkäri: "Altistuksia ehtii tulla enemmän"
  10. Terveyspomo: Koronan riehaantuminen uudestaan hyvin todennäköistä – näin Helsinki varautuu
  11. "Alueella saa haista muukin kuin raha" – saunojat pelkäävät, että helsinkiläisen luksusalueen asukkaat alkavat valittaa savusta
  12. Koronaviruksen pikatestausasema aukeaa Helsinkiin – tuloksen saa tunneissa
  13. "Osassa rakennusta on jopa sortumavaara" – kiistelty ostoskeskus kihisyttää Helsingissä, yrittäjä pelkää "aaveostaria"
  14. Helsinkiläinen Tiitu, 35, sai punkin puremasta pahan taudin: "Heräsin niin kovaan pääkipuun että oksensin – naama roikkui"
  15. Jan Vapaavuori: "Häiriökäyttäytyminen lisääntyi äkillisesti" – näillä keinoilla Helsinki lähestyy nyt nuoria

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.