Kotihoito kilauttaa nyt ovikellon sijasta kuvapuhelinta – jos asiakas on antanut luvan, kone voidaan kytkeä päälle etänä

Alunperin Riihimäellä puhuttiin virtuaalikäynnistä, mutta tilalle vaihdettiin asiakkaille ymmärrettävämpi termi.

Virtuaalihoitaja Tiina Haapanen kyseli torstaina Harri Sinervon vointia kuvapuhelinyhteyden välityksellä. Sinervo on ollut mukana kokeilussa alusta alkaen ja on siihen tyytyväinen. Pia Herme

Pia Herme

– Hei, Harri, onko vointi nyt parempi, kysyy Riihimäen kotihoidon virtuaalihoitaja Tiina HaapanenHarri Sinervolta, joka on jo syyskuusta saakka ollut mukana kotihoidon kuvapuhelinyhteyden asiakkaana.

Ja ilmeisen tyytyväisenä, mikä yhteyden aikana yllättää Haapasenkin.

– Ai olet iloinen, hauska kuulla! Mikä nyt on niin ilahduttanut – mitä, ai minä vai! huudahtaa Haapanen ja ihan liikuttuu.

Sinervo kertoo myös toimittajalle, että Tiinasta on ollut paljon hyötyä arjen ongelmissa.

Yhdessä on käyty hakemassa myös vammaispalvelukortti, sillä tarvittaessa Haapanen hoitaa myös asiakkaan muita asioita.

Sinervolla on neljä päivittäistä käyntiä, joista kuvapuhelinyhteys korvaa yhden. Vammaisuutensa vuoksi hän tarvitsee paljon apua, joten hän ei usko, että virtuaaliyhteydellä voitaisiin korvata enää useampia käyntejä.

Useimmilla kuvapuhelinyhteys korvaa yhden kotihoidon käynnin.

Vastaanotto asiakaskunnassa on ollut alun epäluulojen jälkeen hyvä. Sinervo on valmis rohkaisemaan muitakin mukaan.

Tätä nykyä kuvapuhelinyhteydessä ollaan päivittäin kymmenen kotihoidon asiakkaan kanssa. Useimmilla kuvapuhelinyhteys korvaa yhden kotihoidon käynnin.

– Voinnin ja lääkkeiden oton seuranta ovat tärkeimpiä. Voinnin näkee herkästi ruudustakin, Haapanen kertoo.

Hän ei tyydy vain kysymään, onko lääke otettu, vaan asiakas saa luvan näyttää dosettiaan tai sitten ottaa pillerinsä Haapasen nähden.

– Tässä ehtii vaihtaa kuulumisiakin, sillä moni kokee olonsa yksinäiseksi. Jos kotihoitaja käy aamulla ja illalla, välissä on pitkä aika olla yksikseen.

Toisille riittää, että Haapanen tarkistaa kaiken olevan hyvin, toiset avautuvat huolistaan pidempään.

– Ja olen minä kerran opettanut asiakkaan lämmittämään ruokansa mikrossa, Haapanen naurahtaa.

Monilla tablettikone kun on keittiön pöydällä.

Jos asiakas ei vastaa, ensin soitetaan puhelimella ja sitten, jos lupa on, otetaan pakotettu virtuaaliyhteys.

Virtuaaliyhteys lisää kotonaan yksin asuvien turvallisuudentunnetta.

Jos Haapanen ei saa asiakkaaseen yhteyttä, hän rimpauttaa puhelimella.

Jos sekään ei tavoita, hän voi ottaa pakotetun virtuaaliyhteyden, jos asiakas on antanut siihen luvan. Siten voi nähdä, onko asiakas vaikkapa tuupertunut lattialle.

Tarvittaessa Haapanen säntää itse paikalle tai hälyttää muuta apua.

Kuvapuhelinpalvelu

Alunperin puhuttiin virtuaalikäynnistä, mutta tilalle vaihdettiin asiakkaille ymmärrettävämpi termi.

Siinä kotihoidon käynti hoidetaan kuvapuhelinyhteydellä.

Kaupungin kotihoidolla on 30 tablettitietokonetta asiakkaita varten. Niistä 9 on tätä nykyä käytössä.

Kyseessä on kokeilu, joka jatkuu maksuttomana vuoden loppuun.

Tarjoaa tukea ja ohjausta lääkehoidossa, ravitsemuksessa, verenpaineen ja verensokerin mittauksessa sekä insuliinin pistämisessä, jumppatuokiossa ja auttaa voinnin seuraamista.

Kommentoi

Mainos: Helsingin Uutiset

Pääkaupungin keskusta on edelleen the place to be – katso tästä ytimen tarjonta

| Päivitetty

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut