Pöytäkirjat paljastavat: Metro tukkeutuu, koska poliitikot tekivät ison virheen 2008 – huolta kannettiin venepaikoista, konsultti maalaili ruusuisia ennusteita

Espoossa on jo nyt koettu ruuhkapiikkejä, jolloin metroon ei meinaa mahtua. Kapasiteetin lisäämiseksi Matinkylään ehdotetaan 100 miljoonaa euroa maksavaa kääntöraidetta. Arkisto/Klaus Nurmi

Kaisa Paastela

Länsimetron kapasiteetti tulee loppumaan jo lähivuosina, arvioi HSL tuoreessa selvityksessään Miksi näin kävi, moni kysyy.

Taustalla vaikuttavat paitsi pieleen menneet arviot matkustajamääristä, myös helsinkiläisten ja espoolaisten poliitikkojen vuonna 2008 tekemä päätös rakentaa 1,2 miljardia maksaneeseen länsimetroon lyhyet asemalaiturit.

Vuonna 2008 tehdyllä päätöksellä Espoon puolen metrolaitureissa päätettiin säästää ja tehdä ne kolmanneksen lyhyemmiksi kuin kantametron asemilla. Säästöä koitui kokonaiskustannuksiin nähden mitätön summa: noin 50 miljoonaa euroa.

Laiturien lyhentäminen liittyi automaattimetroprojektiin, jonka uskottiin tuolloin tuovan metrolle lyhyemmät vuorovälit. Samalla automaation haluttiin tuovan jotain konkreettisia säästökohteita.

Laiturien typistämisen hyväksyivät keväällä 2008 sekä Espoon että Helsingin kaupunginvaltuustot.

Helsinkiläisvaltuutettu Otso Kivekkään (vihr.) vuonna 2014 tekemän tulkinnan mukaan Helsingin päättäjillä oli epäilyksensä, mutta valtuuston oli hyväksyttävä lyhyemmät laiturit, koska ilman laiturisäästöjä Espoo ei olisi hyväksynyt koko metroa.

Helsingin valtuuston vanhoista pöytäkirjoista käy ilmi, että Laura Kolbe (kesk.) teki Ulla-Maija Urhon (kok.) kannattamana Helsingin kaupunginvaltuuston kokouksessa keväällä 2008 ponsiesityksen, jonka mukaan "selvitetään sitä, että asemat voidaan tarvittaessa myöhemmin muuttaa nykyisten asemien pituisiksi kohtuullisin kustannuksin ja järjestelyin".

Kolben toivomuspontta ei hyväksytty. Sen sijaan länsimetron hankesuunnitelman reilun 700 miljoonan euron kustannuksilla tuolloin siunannut Helsingin valtuusto hyväksyi muun muassa ponnen, jonka mukaan "Koivusaaren venepaikkojen määrää ei vähennetä".

Uudelleen laituriasia pulpahti pintaan vuonna 2012, jolloin automaatioprojekti karahti kiveen lopullisesti ja HKL:n sopimusta Siemensin kanssa alettiin purkaa.

"Automaattimetron haasteista" johtuen myös metron tulevaa matkustajakuormitusta haluttiin selvittää.

Tuolloin julkisuudessa käytiin kiivasta keskustelua siitä, voisiko laitureita vielä pidentää, vaikka länsimetro oli jo rakenteilla.

Konsulttiyhtiö Straficalta valmistui 2012 raportti metron matkustajakuormitusennusteista. Raportin mukaan metron kapasiteetti riittää vuoteen 2050 kahden minuutin vuorovälillä, vaikka metro olisi jo jatkettu Östersundomiin saakka.

HKL:n johtokunta käsitteli matkustajakuormitusselvitystä syksyllä 2012. Johtokunta päätti, että jo olemassa olevia Helsingin metroasemia ei lähdetä lyhentämään.

Sen sijaan HKL:n johtokunnan mukaan pitkät junat ja pitkät asemat länsimetrossa eivät mahdollistaisi matkustajien kannalta houkuttelevampaa 2,5 minuutin metron vuoroväliä, koska "kysyntää palvelulle ei riittäisi".

Myös Espoon valtuustossa tehtiin sama päätös.

HKL:n ja Länsimetro Oy:n silloiset toimitusjohtajat Matti Lahdenranta ja Matti Kokkinen vakuuttivat syksyllä 2012 tiedotteessa, että myös Kivenlahden-jatke on otettu huomioon länsimetron suunnittelussa ja mitoituksessa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Helsinkiläinen Sampsa hankki jäsenyyden yhteisveneeseen: "Koronataloustilanteessa tämä on hyvä vaihtoehto"
  2. Muumien syntymästä 75 vuotta: Kansallismuseo juhlistaa näyttelyllä – katso tärpit helsinkiläisten museoiden tarjonnasta kesällä
  3. Liikkuva lomakoti kiinnostaa – uusi asiakaskunta innostui matkailuautoista
  4. Mehumyynti ei tänä vuonna kannattanut, joten töölöläistytöt siirtyivät pullobisnekseen – Lyylillä, 5, on selkeä tavoite
  5. Mari Holopainen torjuu kritiikin Helsingin toimista Tallinna-tunnelin kanssa: "Se kannattaa rakentaa sinne, missä on ihmisiä"
  6. Lukijalta: Korona-aika on hankala ilman älylaitteita
  7. Elinkeinojohtaja Marja-Leena Rinkineva: Koronan vaikutukset osuvat kaikkein pahiten Helsinkiin
  8. Kolumni: Sinnikkäästi parempaan tulevaisuuteen
  9. Päätoimittaja Karri Kannala: Tallinna-tunneli on tervetullut, mutta hankkeella on liian utopistiset tavoitteet
  10. Mistä Tallinna-tunneli kulkee? – Linjauksesta syntyi tiukka vääntö
  11. Päätoimittaja Kannala: Tallinna-tunneli kerää kannatusta, mutta hankkeen esittelytapa ampuu itseään jalkaan
  12. Ilkivalta, varkaudet ja luvaton yöpyminen piinaavat helsinkiläistä senioritaloa – 85-vuotias asukas: "Talon varasto on kuin ilmainen kirpputori"
  13. Parkkipaikkoja ja uusi baana Viikkiin – Hienot havainnekuvat kertovat: Tällaista on luvassa
  14. Malmin kentällä aloitetaan maaperätutkimukset – Alueella tehdään myös luontoselvityksiä
  15. Mies tunkeutui aamuyöllä Triplaan – ehti mellastaa kauppakeskuksessa 3 minuutissa järjettömät vahingot

Näytä lisää

Luetuimmat

  1. Teetkö sinäkin tämän virheen kauppareissulla? – käsidesiäkin voi käyttää väärin
  2. Helsingistä risteillään kesällä joka toinen päivä Riikaan – alus otetaan Tukholman-reitiltä
  3. Mies tunkeutui aamuyöllä Triplaan – ehti mellastaa kauppakeskuksessa 3 minuutissa järjettömät vahingot
  4. Nyt on kuumottavaa liikkua! – Korkeasaaressa on 150 valkoposkihanhen pesää, eläintarha joutui rajaamaan niille omia alueita
  5. Ilkivalta, varkaudet ja luvaton yöpyminen piinaavat helsinkiläistä senioritaloa – 85-vuotias asukas: "Talon varasto on kuin ilmainen kirpputori"
  6. Helsingin vanhin etninen ravintola päihitti epäilijät – avajaisten jälkeen 1980 tokaistiin: "Poika, sulla on puoli vuotta aikaa"
  7. Liikkuva lomakoti kiinnostaa – uusi asiakaskunta innostui matkailuautoista
  8. T24: Viro avasi rajat ja laivayhtiöt lisäsivät laivavuoroja Helsinki-Tallinna-reitille – Matkustajamäärät ovat kuitenkin vielä vähäisiä
  9. Missä on Anna? Edes some-profiileissa ei ole näkynyt kuulumisia, poliisi julkaisi kuvan
  10. Mistä Tallinna-tunneli kulkee? – Linjauksesta syntyi tiukka vääntö
  11. Mehumyynti ei tänä vuonna kannattanut, joten töölöläistytöt siirtyivät pullobisnekseen – Lyylillä, 5, on selkeä tavoite
  12. T24: Tallink sulkee City-hotellinsa Tallinnan keskustassa syksyllä – Luvassa on myös lisää irtisanomisia
  13. Mari Holopainen torjuu kritiikin Helsingin toimista Tallinna-tunnelin kanssa: "Se kannattaa rakentaa sinne, missä on ihmisiä"
  14. Malmin kentällä aloitetaan maaperätutkimukset – Alueella tehdään myös luontoselvityksiä
  15. Parkkipaikkoja ja uusi baana Viikkiin – Hienot havainnekuvat kertovat: Tällaista on luvassa

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.