Kalasatama loi nahkansa reilussa 100 vuodessa – tällainen on Helsingin uuden kaupunginosan historia

HISTORIA Reilussa vuosisadassa Kalasatama karisti niskastaan teollisuuden. Nyt alueelle tulvii uusia asukkaita.

Tältä näytti nykyisen Kalasataman alue 1950-luvulla Sompasaaren suunnalta katsottuna. Eino Heinonen / HKM

Jari Pietiläinen

Kalasataman alue nykyisen kantakaupungin kainalossa uinui Helsingin perustamisen jälkeen vuosikymmeniä lähes luonnontilassa, kunnes kaupunkia ryhdyttiin sijoittamaan uudelleen 1630-luvulla.

Tuolloin keskusta aiottiin siirtää Vanhankaupunginlahdelta Sörnäistenniemelle, mutta lopulliseksi paikaksi valikoitui kuitenkin Vironniemi.

Vuonna 1862 Suomi sai ensimmäisen rautatiensä Helsingistä Hämeenlinnaan – ja pistoraide vedettiin myös Sörnäisiin. Sörnäisten satamasta tulikin tärkeä yhteys ulkomaailmaan. Tämä herätti Kalasataman eloon.

– Autonomian ajalla Kalasatama muuttui varsin nopeasti rakentamattomasta alueesta teollisuusalueeksi. Se oli satamajätkien, asuinkasarmien, oluttehtaiden ja puutavaran varastointialuetta, kertoo arkkitehti Mikko Lindqvist Helsingin kaupunginmuseosta.

Rakentaminen Kalasatamassa kiihtyi heti 1900-luvun alkuvuosina, kun Suvilahden aluetta alettiin toden teolla ottaa teollisuuskäyttöön. Vuosina 1908–1914 valmistuivat Sörnäisiin niin sähkölaitoksen voima-asema ja kaasukello kuin tiivis laitosrakennusaluekin.

Rinnan teollisuuden kanssa Vanhankaupunginlahti muotoutui myös helsinkiläisten virkistysalueeksi. Mantereen edustalla oli useita saaria, jotka toimivat virkistysalueina: Kivinokka, Kyläsaari, Nihti, Hanasaari ja Lammassaari.

Saarten nimet kertovat osin myös käyttötarkoituksesta, sillä saarilla kyläiltiin ja niihin muun muassa kuljetettiin karjaa laiduntamaan.

Vielä 1970-luvulla Kalasatama oli raskaan tavaraliikenteen tyyssija. Junat toivat ja veivät laivoilla tullutta rahtia uutterasti. Kuva vuodelta 1971. – Kuva:Eeva Rista / HKM

Seuraavan mullistuksen Kalasatama koki 1950-luvulta lähtien, jolloin uusi suursatama rakennettiin ja Itäväylä avattiin. Kulosaaren ja Herttoniemen kautta kulkevasta väylästä muodostui keskeinen reitti Helsingin keskustasta kohti itää.

Suvilahden voimala-alue ja Sörnäistenrannan teollisuusalue alkoivat vähitellen menettää merkitystään energiantuotannossa.

– Nämä alueet ovat olleet rankassa käytössä ja se näkyy myös Kalasatamassa. Oma haasteensa on osata säilyttää muutosten keskellä teollisuus- ja satama-alueiden menneisyys, mutta myös turvata niiden jatkuvuus, Lindqvist muistuttaa.

– Myös Suvilahdessa suunnittelijoiden pitää tarkkaan pohtia, miten uusi käyttö sopii yhteen vanhojen, jo olemassa olevien rakennusten kanssa.

Kahden seuraavan vuosikymmenen kuluessa Kalasatama rakennetaan tiiviisti täyteen koteja ja toimistorakennuksia. Alueella on 2030-luvun lopussa määrä asua noin 25 000 helsinkiläistä – siis kuta kuinkin saman verran kuin on väkeä nykyisessä Kalliossa.

Työpaikkoja Kalasatamaan valmistuu yhteensä noin 8 000, ja kauppakeskus Redi sekä muut palvelut houkuttelevat jatkossa nykyistä enemmän kävijöitä muualta Helsingistä. Tämän vuoksi joukkoliikenteen sujuvuus on alueen kehityksen kannalta ratkaisevan tärkeä.

Kuin esimakuna joukkoliikenteen mittavuudesta Kalasatama sai jo tammikuussa 2007 oman metroasemansa, jonka avajaisia vietettiin torvisoiton ja taputusten saattelemana.

Lähivuosien aikana monet esikaupunkien bussilinjat kulkevat Kalasataman läpi, ja myös osa Vantaan bussilinjoista päätyy sinne.

Raitioliikenne käynnistyy 2020-luvun puolivälissä, jolloin raitiovaunujen reitti suuntaa Kruunusiltoja pitkin Hakaniemeen ja Korkeasaaren kautta Laajasaloon.

Pasilan, Kumpulan kampuksen ja Kalasataman välille suunnitellaan myös nopeaa ja suoraa raitioliikenteen yhteyttä. Uutta raitiotietä Kalasatamaan ja Vallilanlaaksoon tulee näillä näkymin viitisen kilometriä.

Lue myös:

Mustikkamaalta kuka tahansa voi löytää historiallisia kiviä sekä posliinipalasia ja fossiileita, joita kauppalaivat jättivät jälkeensä satoja vuosia sitten.

Nuoren lapsiperheen arki Kalasatamassa sai kansainvälistä huomiota – "Taivalkoskellakaan elämä ei ollut niin yhteisöllistä kuin täällä"

Näin Kruunusillat muuttaa Korkeasaaren arkea: lippukoju saarelle, ratikkapysäkki, uusi paikka yhteyslaiturille

Verkkosaaressa pitivät pienalukset omaa kotisatamaansa vielä muutama vuosikymmen sitten. Kuva kesältä 1983. – Kuva:Jan Alanco / HKM

Tämä ja paljon muita juttuja Kalasatamasta löydät Kalasatama-liitteestä. Koko liitteen voi lukea tästä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Pikaruokaketju avaa 60 hengen terassin huikealle paikalle Helsinkiin –  "Tuohon kun saisi ravintolan"
  2. Kaupunki antoi tiukan vaatimuksen pyöräilijöille Helsingissä – "Joko ajaminen loppuu tai..."
  3. Länsimetron asemien valaistus saanut kansaivälistä huomiota – voitti pohjoismaisen kilpailun
  4. Katajanokan uusi maamerkki rakennetaan puusta – kansainvälisessä arkkitehtikilpailussa ideoita haettiin luonnosta
  5. Yllätyskaupat! Stadin Panimo pelasti konkurssioluet – osti arvostetun pienpanimon
  6. Lässytätkö lemmikillesi? Voit voittaa SM-tittelin ja lemmikille vuoden ruoat – Arttu Wiskari, Eevi Teittinen ja kumppanit avaavat kisan
  7. Tunnistatko tätä miestä? – "espanjalainen asunnonomistaja" huijannut ainakin neljää vuokra-asunnon etsijää Helsingissä ja kysellyt asuntoja myös Turusta ja Tampereelta
  8. "Oli aika vilkas yö" – Mäkkylän räjähdys aiheutti mittavan poliisioperaation, jota naapuri seurasi parvekkeeltaan
  9. THL:ltä uusi karttasovellus: Täällä ihmisillä on koronaoireita – Suuret kaupungit ja kaksi sairaanhoitopiiriä erottuvat joukosta
  10. Helsinkiläisen Saara Arvan katoamista tutkitaan henkirikoksena, mutta ruumista ei ole löytynyt ja poliisi joutui vapauttamaan epäillyn
  11. SAK: Nuorille tarjolla nyt roimasti vähemmän kesätöitä kuin viime vuonna, mutta vielä kannattaa yrittää
  12. Taloudellinen, turvallinen – Suomalaiset ovat autokaupoilla järkikansaa, eikä korona ole saanut lykkäämään hankintahaaveita
  13. T24: Viro on automaattien luvattu maa – Automaatista voi Tallinnassa ostaa kukkia ja apteekkituotteita
  14. T24: Koronarajoitusten höllentäminen ei auttanut – Moni kesätapahtuma on jouduttu perumaan Virossa
  15. Päivittyvä juttu: Espoon räjähdystä tutkitaan kahtena murhan yrityksenä, poliisien vammat eivät vaatineet sairaalahoitoa – Tämä tapauksesta nyt tiedetään

Näytä lisää

Luetuimmat

  1. T24: Tallinnan hotellit ja ravintolat odottavat malttamattomina suomalaismatkailijoita – Tärkeä kesäsesonki lyhenee päivä päivältä
  2. Etätyöt toivat iljettävän vaaran putkistoihin – muista 2 minuutin sääntö, kun valutat vettä
  3. THL:ltä uusi karttasovellus: Täällä ihmisillä on koronaoireita – Suuret kaupungit ja kaksi sairaanhoitopiiriä erottuvat joukosta
  4. Tunnistatko tätä miestä? – "espanjalainen asunnonomistaja" huijannut ainakin neljää vuokra-asunnon etsijää Helsingissä ja kysellyt asuntoja myös Turusta ja Tampereelta
  5. Yllätyskaupat! Stadin Panimo pelasti konkurssioluet – osti arvostetun pienpanimon
  6. Kaupunki antoi tiukan vaatimuksen pyöräilijöille Helsingissä – "Joko ajaminen loppuu tai..."
  7. T24: Virossa höllennetään taas koronarajoituksia – Muutokset tulevat voimaan kesäkuussa
  8. T24: Koronarajoitusten höllentäminen ei auttanut – Moni kesätapahtuma on jouduttu perumaan Virossa
  9. Asukkaat alkoivat vältellä Mustikkamaata ja Isoisänsiltaa – arkkitehti ei sulje pois varoituskylttejä tai kaistaviivoja
  10. T24: Viro on automaattien luvattu maa – Automaatista voi Tallinnassa ostaa kukkia ja apteekkituotteita
  11. Pikaruokaketju avaa 60 hengen terassin huikealle paikalle Helsinkiin –  "Tuohon kun saisi ravintolan"
  12. Pyörätuolissa istunut mies putosi maahan törmäyksessä – punaisen skootterin kuljettaja edelleen karkuteillä
  13. Päivittyvä juttu: Espoon räjähdystä tutkitaan kahtena murhan yrityksenä, poliisien vammat eivät vaatineet sairaalahoitoa – Tämä tapauksesta nyt tiedetään
  14. Taksinkuljettajien ajotaidoissa raju romahdus Helsingissä – Poliisi: "Vaarannat ihmisten elämää olemalla huono kuljettaja"
  15. HSL:n säästöjen seuraus: Bussit voivat ruuhkautua samalla hetkellä, kun koronan toinen aalto uhkaa

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.