"Paras pihvi ikinä!!!" – Tulevaisuudessa yhä useampi ravintola-arvostelu saattaa olla koneen tekemä

Tekoäly tehtailee pian arvosteluja. Kuluttajan syytä olla valppaana.

Lähes yhdeksän kymmenestä kuluttajasta kertoo luottavansa käyttäjäarvioihin. Arviota tehdään etenkin ravintoloista ja hotelleista. JOHANNAERJONSALO

Marjo Rämö

UUSIMAA | Ihmisten kirjoittamia tekaistuja arviota tehtaillaan jo nyt erilaisiin verkkopalveluihin, mutta tulevaisuudessa yhä useampi käyttäjäarvio saattaa olla koneen tekemä.

Aalto-yliopiston tohtorikoulutettava Mika Juutin mukaan arvioiden luominen algoritmien avulla on nykyään yksinkertaista, tarkkaa ja nopeaa.

– Vilpillisesti toimivat yritykset voivat yrittää kasvattaa myyntiään luomalla keinotekoisesti positiivista kuvaa itsestään – tai tuottamalla massoittain negatiivisia arvioita kilpailijoistaan. Motivaatio on tietenkin raha: verkon vertaisarviot ovat elintärkeitä matkakohteille, hotelleille, palveluntarjoajille ja kuluttajatuotteille, Juuti sanoo.

Monet verkkopalvelut, kuten TripAdvisor, Yelp ja Amazon, listaavat käyttäjien arvosteluja palveluista ja tuotteista.

Arvosteluja luetaan tarkasti, ja niihin luotetaan. Lähes yhdeksän kymmenestä kuluttajasta kertoo luottavansa arvosteluihin.

– Toivoisimme, että tutkimuksemme motivoisi kuluttajia miettimään tarkemmin ovatko yltiöpositiiviset tai yltiönegatiiviset arviot oikeita mielipiteitä vai tekaistuja arvioita.

– Kirjoittajan autenttisuutta voi itse arvioida esimerkiksi tarkastelemalla kirjoittajan profiilia tai profiilinimeä outouksien varalta. Esimerkiksi käyttäjähistoriaa on huomattavasti vaikeampi tekaista kuin yksittäistä arviota, Juuti neuvoo.

Jo viime vuonna Chicagon yliopiston tutkijat kuvailivat, miten opettaa syvä neuroverkko kolmella miljoonalla Yelp-sivustolta poimitulla ravintola-arvostelulla.

Heidän mallinsa oppi luomaan ravintola-arvosteluja merkki kerrallaan.

Tekoälymallin työn jäljessä oli silti ongelma: se ei aina pysynyt aiheessa. Lasvegasilaisen japanilaisen ravintolan arvostelussa malli saattoi viitata italialaiseen ravintolaan Baltimoressa.

Tällaiset virheet herättävät tietenkin ihmisen epäilyksen.

Tuore tutkimus sai mallin pysymään asiassa käyttämällä menetelmää, joka loi tai käänsi tekstiä lausekokonaisuus kerrallaan yksittäisten sanojen sijaan.

Kun malli opetettiin assosioimaan arvion tähtiluokitus, ravintolan nimi, kaupunki ja ruokaan liittyvät asiasanat varsinaisiin arvioteksteihin, tekaistut arviot alkoivat muuttua uskottaviksi.

– Näytimme oikeita, ihmisten kirjoittamia arvioita ja koneen kirjoittamia arvioita käyttäjille ja pyysimme heitä tunnistamaan koneen kirjoittamat arviot.

– Jopa 60 prosenttia mallimme luomista arvioista meni koehenkilöille täydestä, Juuti kertoo.

Tutkimustulos osoittaa, että jo nyt, uskottavia, koneen kirjoittamia arvioita voidaan tuottaa kunhan tausta-aineistoa on riittävästi ja arviot ovat suhteellisen lyhyitä.

Juutin tutkijaryhmän käytössä oli 3 miljoonaa arvostelua. He tehtailivat yhden arvostelun sekunnissa.

– On syytä uskoa, että englanninkielisiä huijaavia arvoita on helpompi tuottaa koska englanninkielisiä arvioita on paljon. Englanninkielisiä arvosteluja lukiessa on siis luultavasti suurempi riski kohdata koneen kirjoittama huijaava arvio kuin suomenkielisissä arvosteluissa. Haluamme tulevaisuudessa tutkia, voidaanko koneellisesti tuottaa myös suomenkielistä tekstiä.

Kuluttajat luottavat arvosteluihin

Monet verkkopalvelut listaavat käyttäjien omia arvosteluja palveluista ja tuotteista. Lähes yhdeksän kymmenestä kuluttajasta kertoo luottavansa arvosteluihin.

Jopa 40 prosenttia perustaa ostopäätöksensä vain muutaman käyttäjän arvioon.

Tutkimusten mukaan ihmiset käyttävät 30 prosenttia enemmän rahaa kehuttuihin tuotteisiin.

(Lähde: Forbes)

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut