Kuvat: Tätä kaikkea on uusi kauppakeskus Redi – vapaalentotunneli, hulppea leffateatteri ja katolla liki Espan kokoinen puisto

PALVELUT Uusi kauppakeskus voi vähentää tarvetta lähteä Kalasatamasta keskustaan.

Vapaalentotunneli Paivi Tuovinen

Sirkku Aalto

Kiipeilyseinä, vapaalentotunneli ja virtuaalipuisto. Muun muassa nämä erikoisuudet löytyvät kauppakeskus Redistä, joka avaa ovensa torstaina 20. syyskuuta Helsingin Kalasatamassa.

Kauppakeskusjohtaja Pia Svensk arvioi, että kiipeilyseinän ja lentämisen kokeiluun tarkoitetun vapaalentotunnelin tapaiset elämykset ovat asioita, joilla kauppakeskus Redi erottuu pääkaupunkiseudun muista kauppakeskuksista.

– Kauppakeskuksissa vietetään yhä enemmän aikaa ja niistä halutaan elämyksiä sekä tarjontaa myös vapaa-aikaan. Redi on vastaus tähän, Svensk sanoo.

Kauppakeskuksessa on myös virolaisen Cinamon-ketjun viisisalinen elokuvateatteri. Keskuksen katolta taas löytyy lähes Esplanadin puiston kokoinen puisto, joka on kaikille avoin.

Kauppakeskus Redin rakentaminen kesti kolmisen vuotta. Kalasataman asukkaiden näkökulmasta kauppakeskus on tärkeä ja tervetullut lisä alueelle.

– Se tekee Kalasatamasta tavallaan pienen kaupungin, jossa on kattavat palvelut, Kalasataman asukasyhdistyksen puheenjohtaja Juhana Harju sanoo.

Harju arvioi, että kauppakeskus vähentää entisestään tarvetta liikkua Kalasatamasta Helsingin keskustaan.

Pääkaupunkiseudun kauppakeskusmarkkinoilla on riittänyt viime vuosina vipinää jo ennen Redin aukeamista.

Esimerkiksi Espoon Matinkylässä sijaitseva kauppakeskus Iso Omena laajeni vaiheittain vuosina 2016 ja 2017. Tapiolassa sijaitseva kauppakeskus Ainoa laajeni viime vuonna. Helsingin Itäkeskukseen puolestaan aukesi viime vuonna kauppakeskus Easton Helsinki.

Muutokset pääkaupunkiseudun kauppakeskusrintamalla eivät suinkaan lopu Redin aukeamiseen, sillä ensi vuoden syksyllä aukeavat kauppakeskus Ainoan laajennus ja kauppakeskus Mall of Tripla Helsingin Pasilassa.

Suomen Kauppakeskusyhdistyksen toiminnanjohtaja Johanna Aho katsoo, että markkinoilla on tilaa uusille kauppakeskuksille.

– Näemme, että pääkaupunkiseutu kasvaa niin nopeasti, että kaikille kauppakeskuksille riittää asiakkaita, Aho sanoo.

Redi tavoittelee ensimmäisenä toimintavuotenaan 12 miljoonaa kävijää. Vuoteen 2027 mennessä kauppakeskus tavoittelee 17 miljoonaa kävijää vuosittain.

– Arviot perustuvat tämänhetkisiin ja tuleviin asukasennusteisiin, Redin vetovoimaan, vuokralaisiin uskomiseen sekä ripaukseen rohkeutta, Pia Svensk sanoo.

Redissä on yli 60 000 neliömetriä kaupallista tilaa. Siitä noin 80 prosenttia oli elo-syyskuun taitteessa vuokrattu.

– Redissä ei ole hypermarketteja, kuten vaikkapa Jumbossa tai Sellossa. Liiketilakoko Redissä on siis ehkä pienempi kuin kauempana keskustasta olevassa kauppakeskuksessa, mutta liikkeiden määrä on suuri, Svensk sanoo.

LUE LISÄÄ: Helsingin Uutisten Kalasatama-liite kertoo, mitä Helsingin uudesta kaupunginosasta löytyy nyt ja tulevaisuudessa