Jonottaminen loppui, jokainen saa uudessa Kelassa neuvontaa – "Tämä on hyvä systeemi, ei näistä papereista mitään ymmärrä"
2
Pekka Tuliniemi oli viikolla varannut Itäkeskuksen Kelasta ajan palveluneuvoja Mirva Aaltoselta selvittääkseen muuttunutta tilannettaan. Mukana myös Pia Okamo (oik.). Johanna Erjonsalo
Katso isompi kuvaSatu Nurminen (vas.) tuli Itäkeskuksen uudistettuun Kelan konttoriin uusimaan toimeentulotukihakemustaan. Verkkoasiointiopastaja Anna-Reetta auttaa teknisissä asioissa. Johanna Erjonsalo
KELA Itäkeskuksen uudistettuun Kelaan voi varata 30–45 minuutin ajan palveluneuvojalle, eikä jonoja pitäisi enää olla. Asiakkaiden käytössä on 40 tietokonetta.
Ei enää tuntien Kela-jonoja vuorolappujen kanssa. Nyt Kelaan mennään kuin lääkäriin eli kirjaimellisesti ajan kanssa.
Itäkeskukseen avattiin tällä viikolla Helsingin toinen niin sanottu jonoton eli ajanvarauksella toimiva Kela. Vuosaaren uudistettu Kela otettiin käyttöön vuoden alussa.
Turunlinnantielle avatussa Kelassa ajan varanneita asiakkaita otetaan vastaan 12 lasiseinäisessä vastaanottokopissa jopa 130 asiakkaan päivätahdilla. Avajaisviikolla koppeja oli käytössä 10.
– Ajanvarausasiakkaita on ollut 80 päivässä. Kaikki ajat on varattu, mitä on ollut varattavissa, kertoo ryhmäpäällikkö Martta Pukki
Asiakkaita onalkuviikolla ollut päivittäin yhteensä ollut noin 800–900, kun lasketaan kaikki avustettuina tai itsenäisesti asiointipäätteillä asioineet. Entisissä tiloissa Tallinnanaukiolla asiakkaita oli keskimäärin 500–600 päivässä.
Vuosaarelainen Pekka TuliniemisaapuiPia Okamon kanssa selvittämään paperiviidakkoa työmarkkinatuen vaihtuessa sairauspäivärahaksi.
– Tämä on hyvä systeemi. Ei näistä papereista mitään ymmärrä, vaikka näitä kuinka lukee ees ja taas. Käsitteetkin ovat niin vaikeita, toteaa palveluneuvoja Mirva Aaltosen palvelua kiittelevä Tuliniemi, joka tavallisesti käyttää Vuosaaren Kelaa.
– Otin ajan täältä, kun sain sen aikaisemmin kuin Vuosaaresta.
Tuliniemi sai ajan vajaan viikon päähän ajan varaamisesta.
Okamo kiinnittää huomiota tilojen yleisilmeeseen.
– Tämä on tosi kliininen. Ei ollenkaan kodikas. Mutta jos kaikki toimii, niin se on tietenkin tärkeintä.
Moni kiittelee uusien tilojen ilmanvaihtoa. Tallinnanaukiolla sijainneissa vanhoissa tiloissa ilma oli aika ajoin huonoja suorastaan seisova.
Aamuyhdeksän aikoihin sisääntuloaulassa on enemmän palveluneuvojia kuin asiakkaita. Neuvojat ottavat asiakkaaseen kontaktia heti tämän saavuttua sisälle ja ohjaavat joko koneelle tai ajan varanneet asiakkaat koppeihin 30–45 minuutin pituisiin tapaamisiin.
Kelan uusi palvelutapa perustuu siihen, että jonottaminen pitäisi jatkossa olla historiaa.
– Lähtökohtana on, että asiakkaat opetetaan itsenäiseen asioimiseen. Niille, jotka tarvitsevat enemmän tukea, varataan aika, Pukki sanoo.
Palveluneuvojalta apua saanut Mari-Ann Toivonen on tyytyväinen saamaansa palveluun.
– On kiva kun koko ajan autetaan kädestä pitäen. Itse en pysty kotona edes käyttämään tietokonetta, koska se on rikki.
Nimettömänä pystyttelevä rouva ihmettelee, ettei tilassa ole lainkaan asiakasvessaa. Martta Pukin mukaan vessaa ei ole, sillä Kela on nyt osa kauppakeskusta, josta löytyvät lähimmät yleisövessat.
Itäkeskuksessa on myös 40 asiakaskäytössä olevaa tietokonetta.
Herttoniemenrannassa asuva Satu Nurminen tarvitsee verkkoasiointiopastaja Anna-Reetan apua tietokoneella uusiessaan toimeentulotukihakemusta. Tiliotteen lataaminen ei tahdo onnistua.
– Jos on jotain, mitä ei joudu usein tekemään, niin eihän näitä muista, Nurminen toteaa.
Itäkeskuksessa on viisi verkkoasiointiopastajaa, jotka auttavat pääasiassa tietokoneteknisissä pulmissa. Verkkoasiointiopastaja Anna-Reetan mukaan kaikenlaista apua tarvitaan.
– Halutaan varmistaa, että teenkö hakemuksen oikein. Joskus asiakas kysyy Kelan päätöksestä, jota ei ymmärrä.
Nurminen arvioi jatkossa käyttävänsä Itäkeskuksen sijaan ehkä enemmänkin Kalasatamaan Kelaa, koska samassa talossa sijaitsevat myös terveyspalvelut.