Lauttasaaren silta korjataan pyöräilyn ehdoilla – autokaistojen määrä saattaa vähentyä

Peruskorjauksessa pyöräkaistat tulisivat omaan tasoonsa nykyistä leveämpänä. Myös kävelijät saisivat lisää tilaa. Arkistokuva/Päivi Tuovinen

Jukka Hämäläinen

Lauttasaaren silta menee remonttiin ensi vuonna. Silta korjataan pyöräilyliikenteen ehdoilla.

Silta on ainoa pyöräliikenteen reitti lännestä Helsingin niemelle, ja siitä on muodostunut Helsingin vilkkain pyöräilyväylä, jota ajaa päivittäin 4 300 – 9 300 pyöräilijää.

Bussien määrä Lauttasaaren sillalla on Länsimetron liikennöinnin käynnistyttyä vähentynyt murto-osaan aiemmasta. Henkilöautoliikennekin on vähentynyt kahdeksan prosenttia.

Peruskorjaukseen on kaksi vaihtoehtoista suunnitelmaa: autoliikenteelle 2+2-kaistainen tai 1+1-kaistainen. Liikennesuunnittelijat pitävät 1+1-kaistaista parempana, sillä se olisi heidän mukaansa turvallisempi.

Yksikaistaisessa vaihtoehdossa jalkakäytävät olisivat 3,8 ja ajokaistat 3,5 metriä leveitä. 2,5-metrinen pyörätie erotettaisiin ajoradasta noin puolitoista metriä leveällä korokkeella.

Kaksikaistaisessa vaihtoehdossa pyörätiet saataisiin mahtumaan sillalle, jos sekä ajokaistat että jalkakäytävät olisivat tavanomaista kapeampia.

Autoille katsotaan riittävän kaista suuntaansa ilman että liikenteen sujuvuus heikkenee. Kaistojen vähentäminen edellyttää muutoksia Lauttasaarentien itäpäässä ja Porkkalankadun länsipäässä.

Remontin jälkeen sillan nopeusrajoitus alennetaan 40 kilometriin tunnissa.

Peruskorjaus on tarkoitus toteuttaa vuosina 2019–2021. Suunnitelmista voi antaa palautetta 28. elokuuta saakka osoitteessa hel.fi/suunnitelmat.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut