Sörnäistentunnelille vihreää valoa, jäävätkö lähiöt paitsioon liikennesuunnittelussa? – "Itäkeskuksen liittymästäkin saatava päätös"

Itäväylän ja Kehä 1:n risteykeen suunniteltu ”kaukalo-vaihtoehto” painaisi Itäväylän liikenteen kulkemaan osin Kehä 1:n ali. Helsingin kaupunki

Sanna Jompero

Kaupunginvaltuutettu Eveliina Heinäluoma (sd.) on huolissaan liikenteen sujuvuudesta myös Helsingin vanhemmilla alueilla. Asia virisi ajankohtaiseksi viime viikolla, kun kaupunginhallitus puolsi Sörnäisiin suunnitellun tunnelin rakentamisesta.

Heinäluoma nostaa esille erityisesti idän liikenteen haasteet.

– Alueella asioivat tietävät, että jo tällä hetkellä Prisman liikennemäärät ovat suuret ruuhkahuippujen aikaan. Entäpä sitten tilanteessa, jossa alueen asunto- ja työpaikkamäärät ovat lisääntyneet? kysyy Heinäluoma ja muistuttaa yli kymmenen vuotta suunnitteilla olleesta Itäkeskuksen eritasoliittymästä.

Itähelsinkiläisen Heinäluoman mukaan kaupungin päätöksentekijöiden pitäisi tehdä jo syksyn talousarviovalmistelun yhteydessä päätös liittymän rakentamisesta.

– Risteysalue on yksi pääkaupunkiseudun vaarallisimmista. Lisäksi kun Örstersundomia aletaan rakentaa, tulee pikaratikka sekä täydennysrakentamista, liikennemäärät kasvavat entisestään.

Itäkeskuksen suunnitelmiin ei ole kajottu sitten vuoden 2015, jolloin valtio viimeisteli kaupungin kanssa toteutettavan yhteishankkeen valitun ”kaukalo-suunnitelman” pohjalta. Suunnitelmassa muun muassa osa autoliikenteestä kulkee Itäväylän ja Kehä 1:n liittymässä hetken matkaa maan alla. Liittymästä ja sen toteutustavasta on esitetty erilaisia mielipiteitä.

Kaupunkiympäristön itäisen tiimin päällikön Johanna Iivosen mukaan tunnelin rakentaminen voisi alkaa ehkä vuonna 2025, mikäli kaavaprosessi saataisiin käyntiin vuonna 2020.

– Voi se alkaa aikaisemminkin, mikäli poliittiset päättäjät niin päättävät. Tilavaraus ja suunnitelmat ovat olemassa, mutta tällä hetkellä se ei ole listalla ajankohtaisena asiana, vaan odottaa rahoitusta.

Kaukalon rakentamisen on arvioitu maksavan reilut 80 miljoonaa euroa.

Kaupungin liikennepaikkojen turvallisuustilanteen arvioinneissa liittymä on jo pitkään kuulunut Helsingin kymmenen vaarallisimman liittymän joukkoon.

Entä pitäisikö rakentamisen aloittamista liikennesuunnittelun näkökulmasta kiirehtiä?

– Tämä on kallis hanke. Viime kädessä se on poliittinen tahtotila, mitä hankkeita edistetään. Helsingissä on viime vuosina panostettu paljon joukkoliikenteeseen, Iivonen jatkaa.

Tunneli vähentäisi läpiajoa

Kaupunginhallitus äänesti (9–6) elokuun alussa Sörnäistentunnelin rakentamisen puolesta.

Lopullisen päätöksen rakentamisesta tekee aikanaan valtuusto.

Puolentoista kilometrin pituinen tunneli maksaisi 160 miljoonaa euroa.

Tunneli yhdistäisi Sörnäisten ja Hermannin rantatiet.

Sen rakentamisen myötä liikenne painuisi tunneliin, mikä sujuvoittaa autoliikennettä.

Samalla kevyen liikenteen olosuhteet paranisivat.

Tunneli vähentäisi muun Kalasataman läpiajoliikennettä.

Tunnelin rakentamisesta on käyty keskustelua puolesta ja vastaan.

Vihreät ja vasemmistoliitto ovat vastustaneet hanketta.

Kalasataman muuttaa noin 25 000 uutta asukasta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Tuula-Maria järkyttyi uimarannan roskista reilut 20 vuotta sitten: Seurauksena syntyi tuhansien ihmisten Roska päivässä -liike – keksi nyt uuden ratkaisun tumppiongelmaan
  2. Maajoukkuetason pelaajat opettavat rantalenttistä ilmaiseksi – katso tästä paikka ja aikataulu
  3. Kuva: Eksoottinen eläin syntyi suvuttomasti Helsingissä – eläintalo piti tiedon kuukausia salassa
  4. Tappajaetanat valtasivat helsinkiläisen asuinalueen – apua pyytänyt asukas ällistyi kaupungin vastauksesta
  5. Kansanmusiikkin festivaali Etno-Espa toteutuu elokuun alussa – järjestäjät rajaavat yleisömäärää
  6. T24: Virossa yöpyneiden matkailijoiden määrä pysyi alhaisena myös toukokuussa
  7. T24: Tallinkin ja Eckerö Linen autolähtöselvitys siirtyi uuteen paikkaan Vuosaaren satamassa
  8. Piileekö sinunkin kodissasi tämä yleinen turvallisuusriski – ”Joka kolmas ei ole tarkastanut”
  9. T24: Myrsky riepotteli Viroa viikonloppuna
  10. Lukijalta: Suurkiitos kuntoportaista
  11. Oma raha: Jaguar E-type, Cadillac Eldorado, Aston Martin... Sijoittajakonkari Jukka Ylitalo, 56, sijoittaa klassikkoautoihin – "Auton muotoja ja tekniikkaa voin tutkia ja ihailla tuntikaupalla"
  12. 1700-luvulta yhtäjaksoisesti järjestetyille Helsingin silakkamarkkinoille iso uudistus – "Saaristolaistori ja elämyksiä"
  13. Onko tässä Helsingin seuraava trendialue? –  "Yksiön hinnalla kaksio"
  14. Uusi saarikohde avautui vain muutaman minuutin matkan päässä Kauppatorista – perillä odottaa wau-elämys
  15. Hietalahden kirpputori aukeaa 1. elokuuta – paikkoja voi alkaa varata heinäkuun puolivälin jälkeen

Näytä lisää

Luetuimmat

  1. Tappajaetanat valtasivat helsinkiläisen asuinalueen – apua pyytänyt asukas ällistyi kaupungin vastauksesta
  2. Onko tässä Helsingin seuraava trendialue? –  "Yksiön hinnalla kaksio"
  3. Piileekö sinunkin kodissasi tämä yleinen turvallisuusriski – ”Joka kolmas ei ole tarkastanut”
  4. Kuva: Eksoottinen eläin syntyi suvuttomasti Helsingissä – eläintalo piti tiedon kuukausia salassa
  5. Uusi saarikohde avautui vain muutaman minuutin matkan päässä Kauppatorista – perillä odottaa wau-elämys
  6. T24: Tallinkin ja Eckerö Linen autolähtöselvitys siirtyi uuteen paikkaan Vuosaaren satamassa
  7. Suomalaiset paljastivat kiihottavimmat seksiasennot: "Äärimmäisen nautinnollinen" – tämän takia 69 on inhokki
  8. 1700-luvulta yhtäjaksoisesti järjestetyille Helsingin silakkamarkkinoille iso uudistus – "Saaristolaistori ja elämyksiä"
  9. Palomestari paljasti huvittavimmat eläintenpelastustehtävät – "Kissa on kiireellisyysluokassa D"
  10. Näin paljon katusoittaja tienaa Helsingin keskustassa – Esa-Pekan bändin yllätys saa Mobilepayn laulamaan
  11. Ville Haapasalo aikoo perustaa leipomon Helsinkiin – myy veretseisauttavia energiapommeja
  12. T24: Myrsky riepotteli Viroa viikonloppuna
  13. 3600 ihmisen asuinalueen rakentaminen alkoi – Kalasataman liikenteeseen useita muutoksia
  14. Peliautomaatit avataan taas, mutta aiempaa harvempina – Veikkaus vähentää automaattien määrää 40 prosenttia, ensi vuonna voimaan vielä rajumpi uudistus
  15. Senaatintorin terassin 6,90 euron hintaisesta ruoka-annoksesta tuli välittömästi hitti – "Herkullinen, murea ja lämmin!"

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.