Häiritsevää vai hyödyllistä? Pysäkkikuulutuksia testataan nyt ratikoissa – tältä ne kuulostavat

LIIKENNE Raitiovaunuissa testataan nyt pysäkkikuulutuksia. Osa matkustajista ei ollut kuullut niitä lainkaan.

Kolmosen ratikassa Linnanmäeltä Helsingin rautatieasemalle matkustaneet Kaisa Koskinen, Lauri Kiiskilä, Emil Tomminen, Hugo Tomminen, Ville Kiiskilä ja Taina Kiiskilä eivät pitäneet pysäkkikuulutuksia häiritsevinä. Johanna Erjonsalo

Sirkku Aalto

– Töölön tulli. Tölö tull, sanoo kaiuttimista tuleva naisääni linjan 3 raitiovaunussa.

Tämä on yksi niistä raitiovaunuista, joissa Helsingin seudun liikenne (HSL) testaa parhaillaan pysäkkikuulutuksia. Kuulutukset sisältävät seuraavan pysäkin nimen suomeksi ja ruotsiksi. Turisteille tärkeissä paikoissa, kuten laivaterminaaleissa, pysäkki kuulutetaan myös englanniksi.

Samassa raitiovaunussa matkustava helsinkiläinen Johanna yllättyy, kun kysyn häneltä mielipidettä kuulutuksista.

– En ole edes huomannut näitä kuulutuksia. Onpa kauhea ääni!

Hän arvioi, että kuulutukset ovat hyödyksi ainakin turisteille ja ulkopaikkakuntalaisille.

Kuulutukset ovat tärkeitä paitsi turisteille, myös näkövammaisille: he ovat vaatineet pysäkkikuulutuksia pääkaupunkiseudun busseihin ja ratikoihin vuosikymmeniä.

– Kuulutukset parantavat ja edesauttavat näkövammaisten itsenäistä liikkumista, toteaa järjestöpäällikkö Markku Möttönen Näkövammaisten liitosta.

Kuulutukset on Möttösen mukaan aiemmin torpattu vetoamalla esimerkiksi siihen, että ne häiritsisivät muita matkustajia. Haastatelluista kolmosen ratikan matkustajista kukaan ei sano kuulutusten häiritsevän.

– Minkä kuulutusten? vastaa Lauri Kiiskilä, kun kysyn hänen ja kolmen muun raitiovaunun takapenkillä istuvan nuoren näkemystä kuulutuksista.

He ovat matkalla Linnanmäeltä Helsingin rautatieasemalle. Nuorten kanssa matkustava Kaisa Koskinen kehuu kuulutuksia.

– Niiden ansiosta ei tarvitse tarkkailla, missä ollaan, Koskinen sanoo ja kertoo Linnanmäelle pääsyn vaatineen pysäkkien vahtimista.

Samassa ratikassa matkustava vantaalainen Markus Kahri arvioi, että kuulutuksista saa melko hyvin selvää.

– Äänenvoimakkuus vaikuttaa juuri nyt sopivalta, mutta se voisi ehkä olla kovempikin, Kahri pohtii vielä varsin väljässä vaunussa.

Informaatiosuunnittelija Ossi Berg HSL:ltä kertoo, että kuulutuksiin on testijakson aikana tehty pieniä viilauksia. Parilta pysäkiltä kuulutus on puuttunut, ja niiden äänenvoimakkuutta on säädetty yksittäisissä vaunuissa.

– Tilanne on sen verran hyvä, että tarkoituksena olisi levittää kuulutukset heinäkuussa kaikkiin raitiovaunuihin lukuun ottamatta Variotram-matalalattiavaunuja, Berg sanoo.

Niihin kuulutuksia ei tule, koska vaunut poistuvat käytöstä vuoden loppuun mennessä.

Tämän ajelun perusteella pysäkkikuulutukset vaikuttavat toimivan.

– Ylioppilastalo. Studenthuset, kuuluu ratikan kaiuttimista.

On tullut aika jäädä kyydistä.

Kuuntele raitiovaununpysäkkikuulutusalla olevasta videosta!