Lämmin kesä on ollut herkkua vaatemyynnille – alennusmyyntien kuumin sesonki käynnissä

ALET Kesän alennusmyynnit ovat parhaillaan käynnissä ja kestävät kahdesta neljään viikkoa. Aurinkoinen sää saa ihmiset liikkeelle ja kesätuotteet menevät paremmin kaupaksi.

Päivikki Asmundela haluaa hypistellä vaatteita ennen ostopäätöstä. Alennusmyynneistä hän ei ollut vielä tehnyt löytöjä. Ida Niva

Ida Niva

Kesän alennusmyynnit ovat perinteisesti alkaneet juhannuksen jälkeen. Enää tällaista yhtenäistä linjaa ei noudateta. Kaupan liiton edunvalvontajohtaja Tuula Loikkasen mukaan osa kaupoista on aloittanut alennusmyynnit jo kesäkuun alussa, osa vasta heinäkuussa.

Myös alennusmyyntien kesto vaihtelee.

– Se riippuu myytävän tavaran määrästä. Kahdesta neljään viikkoa on keskimääräinen pituus. Ensimmäiset kaksi viikkoa ovat kiireisimmät, kertoo Loikkanen.

Loikkasen mukaan jokaisella kaupalla on oma strategiansa, jolla ostajia houkutellaan alennettujen tuotteiden pariin.

– Jotkut aloittavat pienillä alennuksilla, jotka loppua kohti suurenevat. Toisilla on aluksi sisäänheittotuote, jonka suuri alennus houkuttelee.

Sisäänheittotuotteen alennus voi olla 60 prosenttia, mutta kaupan muut tuotteet myydään 20–30 prosentin alennuksella.

Loikkasen mukaan kausialennusmyynnit ovat tärkeitä kaupoille. Varastot on saatava tyhjennettyä kesätuotteista ennen kuin syystuotteiden myynti alkaa.

Kesäkaudella säällä on suuri vaikutus siihen, mitä ja miten ostetaan. Kesäisiä vaatteita on hankala saada kaupaksi, jos hellepäiviä on harvassa. Jos taas alkukesä on tämän vuoden tapaan lämmin ja aurinkoinen, hellevaatteet saattavat loppua jo ennen alennusmyyntien alkua.

Kesäsää vaikuttaa myös muun kesätavaran, esimerkiksi puutarhatuotteiden kysyntään.

– Aurinkoisella kelillä tekee enemmän mieli remontoida terassia, Loikkanen toteaa.

Vaatemyynti on näkyvin osa kausialennusmyyntejä, mutta tarjoushintaan myydään myös elektroniikkaa ja kesätuotteita.

– Kaikki kesätavara halutaan saada liikkeelle. Jos helteet jatkuvat pidempään, ostetaan enemmän tuulettimia.

Alennusmyyntien suosiota on Loikkasen mukaan vielä hankala arvioida, mutta alkukesällä kauppa kävi aurinkoisen sään ansioista hyvin. Toisin oli viime kesänä.

– Viime kesänä vaatemyynti ei sujunut hyvin, koska oli niin kylmä.

Loikkanen muistelee, että alennusmyynnit kuitenkin kiinnostivat myös edelliskesänä.

– Ehkä talouden paraneminen vaikutti tilanteeseen. Kaupassa ei näkynyt suuria piikkejä, mutta pientä kasvua kuitenkin.

Vuoden toinen alennusmyyntisesonki on joulun aikaan. Loikkasen mukaan kesän ja joulun alennusmyynnit ovat kaupan kannalta yhtä tärkeitä. Kuluttajien kannalta sesongeissa ei ole eroja, kaupoista vain etsitään erilaisia tuotteita.

Alennuksia myös netissä

Alennustuotteita voi metsästää kivijalkaliikkeiden lisäksi myös verkosta.

Alennuksia on sekä kivijalkaliikkeiden omissa verkkokaupoissa että kansainvälisissä verkkokaupoissa.

Tuula Loikkasen mukaan verkkokauppa syö kivijalkaliikkeiden yleistä myyntiä jonkin verran.

Hän ei usko, että alennusmyynnit houkuttelisivat kauppojen sijaan verkkoon.

– Voi olla, että ihmiset lähtevät kauppoihin katselemaan, mitä alennusmyynneistä löytyy. Verkkokaupan alennuksia hyödyntävät ne, jotka tekevät muutenkin ostoksia netissä.

Suomalaiset ostavat verkkokaupoista vuosittain viidellä miljardilla eurolla.

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut