Tällainen tulee uudesta Helsinki Outlet -kylästä: Shoppailua kuin kävelykadulla – "Tuoksuu erilaiselta kuin kauppakeskus"

KAUPPA Pk-seudun ensimmäisestä outlet-kylästä uskotaan tulevan Pohjoismaiden suurin. Päävuokralaiset ovat muotijättejä.

Outlet-kylä rakentuu Kehä III:n viereen, Ikeaa vastapäätä. Alueelle pääsee Vanhalle Porvoonväylälle rakennettavasta uudesta liittymästä. Fortus AS

Tuomas Massinen

Pääkaupunkiseudun ensimmäisestä outlet-kylästä tulee kaupungin ostoskorttelia muistuttava ulkoilmakylä.

Shoppailijat kulkevat siellä ympärivuotisesti ulkona "ostoskadulla", jonka varrella olevissa tiloissa toimii 40 suomalaista ja kansainvälistä myymälää.

Helsinki Outlet avaa ovensa Vantaan Porttipuiston kupeessa marraskuussa 2019.

– Outlet-kylä kuulostaa, maistuu, tuntuu ja tuoksuu erilaiselta kuin kauppakeskus, kuvailee hankkeen rakennuttajan Fortus AS:n hankejohtaja Ådne Søndrål

50 miljoonaa euroa maksavan outlet-kylän ankkurivuokralaisiksi ryhtyvät Hugo Boss, GANT, Marimekko, Tiger of Sweden ja Guess.

Muotijättien lisäksi kylään sijoittuu urheilu- ja sisustusbrändejä, 3 500-neliöinen lasten liikunnallinen leikkipuisto ja 3–5 ravintolaa.

Näihin muihin brändeihin lukeutuvat ainakin Espresso House, Icepeak, Luhta, Peak Performance, Pizza Hut, Pomar, Samsonite ja Turo.

– Vuokralaisista yksi kolmasosa on suomalaisia, kolmannes pohjoismaisia ja kolmasosa maailmanlaajuisia brändejä. 65 prosenttia vuokrasopimuksista on nyt allekirjoitettu, Søndrål kertoo.

Uuteen "ostoskortteliin" tulee 40 liikettä ja myymälätilaa noin 10 000 kerrosneliön edestä. Liikkeet myyvät tuotteita 30–70 prosenttia normaalihintoja edullisemmin.

Alueella järjestetään myös monia tapahtumia. Norjalainen Fortus AS uskoo, että Helsinki Outlet nousee kävijämääriltään Pohjoismaiden isoimmaksi outlet-kyläksi.

– Ensimmäisen toimintavuoden tavoite on miljoona kävijää. Viidentenä aukiolovuotena kävijämäärän odotetaan olevan jo kaksi miljoonaa, jolloin kylä olisi Pohjoismaiden suurin.

Søndrålin mukaan Vantaan outlet-paikka on hyvin samanlainen kuin yhtiön Oslon seudulle luoma outlet-kylä.

Erityisesti kiinalaiset ovat potentiaalinen asiakasryhmä."

Uusi ostospaikka sijaitsee Vantaalla, mutta se nimettiin silti Helsinki Outletiksi Miksi?

– Tunnettavuuden takia. Vantaata ei tunneta ulkomailla, mutta Helsinki tunnetaan, Søndrål selittää.

Kylän ennakoidaan houkuttelevan etenkin Helsingin seudulla asuvia shoppailijoita.

Paikan toinen keskeinen kohderyhmä on turistit, joita käy pääkaupunkiseudulla kolme miljoonaa vuosittain.

– Erityisesti kiinalaiset ovat potentiaalinen asiakasryhmä, Søndrål tarkentaa.

Lentoaseman ja kylän välille suunnitellaankin jo bussiyhteyttä turisteja varten.

Outlet-kylään mennään ja sieltä poistutaan Vanhalle Porvoonväylälle rakennettavan uuden liittymän kautta.

Kylän ympärille tehdään pysäköintialue, jonne mahtuu lähes 700 henkilöautoa. Myöhemmin parkkialuetta voidaan laajentaa. Myös myymälätiloja voidaan vielä rakentaa lisää, jos tähän tulee tarvetta.

Søndrål kertoo, että Helsingin seutu on ollut Fortus AS:lle "kiinnostavin hyödyntämätön alue Euroopassa". Euroopassa on noin 200 outlet-kylää, mutta Suomesta puuttuu vielä sellainen. Valtakunnan ensimmäinen outlet-kylä Zsar Outlet Village valmistuu Vaalimaalle loppuvuodesta.

Pääkaupunkiseutua norjalaisyhtiö pitää parhaana mahdollisena outlet-kylän sijaintipaikkana Suomessa. Lähellä sijaitsevat Kehä III ja Lahdenväylä, samoin potentiaalisia asiakkaita vetävät Heureka, Jumbo, lentoasema, Flamingo ja Ikea.