Työterveyslaitos tekee laajan selvityksen metrokuskien työoloista – alkuvuodesta paljon liikennehäiriöitä

METROLIIKENNE Tammi–maaliskuun aikana HKL:ltä irtisanoutui yhteensä kahdeksan metronkuljettajaa. Metroliikenteessä oli alkuvuodesta poikkeuksellisen paljon liikennehäiriöitä.

Työterveyslaitos selvittää parhaillaan metrokuskien olosuhteita. Minna Airamaa

Sanna Jompero

Työterveyslaitos (TTL) on selvittämässä metrokuljettajien työn kuormittavuutta. Laitos on haastatellut laajaa selvitystä varten useita kymmeniä kuljettajia. Itse selvitys valmistuu myöhemmin.

– Selvittelemme aika ajoin tällaisia asioita. Metro- ja raitionvaununkuljettajia ei ole missään muualla Suomessa. Haastattelemme kuljettajia, jotta saamme asiasta näkemystä, sanoo Helsingin kaupungin liikennelaitoksen (HKL) yksikön johtaja Arttu Kuukankorpi

Vastaavanlaisia selvityksiä tehdään muutaman vuoden välein yhteistyössä TTL:n kanssa. Kuukankorven mukaan TTL ei ole etukäteen kertonut, milloin selvitys valmistuu.

Metrokuskien työolot ovat ollee puheenaiheena erityisesti sen jälkeen, kun länsimetron ensimmäinen vaihe valmistui viime vuoden marraskuussa ja metro aloitti liikennöintinsä.

Metroliikenteessä kasaantui viime helmikuun loppuun mennessä poikkeuksellisen paljon liikennehäiriöitä. Tällaisia olivat muun muassa virtakiskon vaurio, häiriö palorullaovessa Ruoholahdessa, ratakiskon katkeaminen, vikatilanne paloliukuovessa Kampissa ja kurottajan tippuminen kiskoilta Mellunmäessä. HKL on selvittänyt kaikkien häiriöiden taustalla olevat syyt.

Virtakiskon vaurion ja ratakiskon katkeamisen taustalla oli kova pakkanen. Muiden häiriöiden syyt olivat toisistaan riippumattomia. Toimenpiteitä vastaavanlaisten häiriöiden ennaltaehkäisemiseksi on käynnistetty ja ne ovat osin valmiit.

Länsimetron lisäksi häiriöiden todennäköisyyttä ja määrää ovat kasvattaneet myös tihentynyt vuoroväli.

– On tärkeää, että työoloja tutkitaan, kun kuljettajien työssä tapahtuu isoja muutoksia, Kuukankorpi toteaa.

Ennen vuoden 2016 elokuuta arkisin ruuhka-aikaan liikenteessä oli yhtäaikaisesti 15 metroa. Nykyisin vastaava määrä on 36.

Länsimetron ykkösvaihe kasvatti rataverkon pituutta 21 kilometristä 35 kilometriin. Liikennemäärän kasvu kasvatti myös häiriöiden todennäköisyyttä ja määrää.

Lyhyempien vuorovälien seurauksena häiriötilanteita syntyy aiempaa helpommin. Häiriöistä palautuminen kestää aiempaa kauemmin, koska pelivaraa on vähemmän.

Ongelmalliseksi on koettu myös uusien M300-junien ohjaamoergonomia.

Junat tilattiin alun perin automaattimetroa varten ilman ohjaamoa. Automaattimetrohankkeen keskeyttämisen jälkeen juniin tehtiin jälkikäteen ohjaamot, joiden ergonomia ei ole optimaalinen. Ergonomiaa on jo parannettu pienin parannuksin.

Tammi–maaliskuun aikana irtisanoutui yhteensä kahdeksan metronkuljettajaa. HKL kouluttaa uusia metrokuljettajia, jotta määrä saadaan vastaamaan länsimetron kuljettajatarvetta.

Liikennelaitoksen johtokunta (HKL) antaa torstaina lausuntonsa kaupunginhallitukselle Pia Kopran valtuustoaloitteesta koskien metrojen häiriöitä ja kuljettajien työoloja.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut