K-kaupan asiakas pyysi Plussakortti-tietonsa ja sai huiman 80 sivun nivaskan – alkoholiostokset "merkkejä ja pullokokoja myöten"

Oululainen yrittäjä Kauri Tervashonka päätti kolme kuukautta sitten hetken mielijohteesta pyytää Keskolta K-Plussarekisteriin hänestä tallennetut tiedot. Paperipostin saavuttua yllätys oli melkoinen.

–Huikea nivaska luettavaa: muun muassaostohistoria rivitietoineen, kauppakohtaiset tiedot ja asiakasluokittelut, vastaanotetut sähköpostit ja niihin reagoinnit. Lisäksi jonkun verran yleistä asiakasluokittelua, kirjoitti Tervashonka aiheesta yhteisöpalvelu Twitterissä.

Pyysin Keskolta K-Plussa-rekisteriin minusta tallennetut tiedot. Huikea nivaska luettavaa: mm. ostohistoria rivitietoineen, kauppakohtaiset tiedot ja asiakasluokittelut, vastaanotetut sähköpostit ja niihin reagoinnit. Lisäksi jonkun verran yleistä asiakasluokittelua. pic.twitter.com/P5fuoj4t0E — Kauri Tervashonka (@tervashonka) April 18, 2018

Kaikkiaan dataa oli 70–80 sivua. Sieltä pystyi katsomaan juomaostokset merkkejä ja pullokokoja myöten. Tervashonkaa huvitti Keskon hänen ostostensa perusteella tekemä elämänvaiheluokittelu.

–Sen mukaan 2014 olen siirtynyt sinkusta parisuhteeseen ja käynyt kuukauden välissä sinkkuna, Tervashonka hymähti.

Yrittäjä ei pahoittanut mieltään, eikä aio luopua Plussa-kortistaan.

–Ei tuossa kerätyssä datassa sinällään mitään yllättävää ole, hän kommentoi Etelä-Suomen Median haastattelussa.

Keskon heinäkuussa 2016 päivittämien Plussa-ehtojen mukaan asiakkaan ostosdataa kerätään tuotetasolla eli merkkeihin ja pakkauskokoihin ulottuen, ellei asiakas tätä kiellä. Tällöin asiakas tosin menettää mahdollisuutensa saada tuotekohtaisia Plussa-etuja.

Asiakas voi myös kieltää tuoteryhmäkohtaisen rekisteröinnin tai ostostietojen rekisteröinnin kokonaan. Jälkimmäisessä tapauksessa asiakkaalle ei voida tietenkään myöntää ostoihin perustuvia piste-etuja.

Keskon mukaan omien rekisteritietojen tilaus helpottuu ja nopeutuu, kun uusi tietosuojaportaali avautuu toukokuussa. Sähköpostitse niitä ei ole tietoturvasyistä lähetetty, mutta jatkossa rekisteriin pääsee pankkitunnuksilla.

–Raportit muuttuvat automaattisiksi ja digitaalisiksi, kerrotaan K-ryhmän viestinnästä.

K-Plussa-ostoksia ryhdyttiin rekisteröimään yksittäisten tuotteiden tarkkuudella muutama vuosi sitten. K-Plussan datalähtöisestä markkinoinnista vastaavan johtajan Outi Nylundin mukaan ostostietojensa keruun on kieltänyt alle prosentti plussakorttilaisista.

Tervashongan merkillepanemaa elämänvaiheluokittelua kutsutaan ammattikielellä asiakasryhmien segmentoinniksi, jolla pyritään kehittämään ryhmille ostokäyttäytymisen mukaan oikeanlaisia palveluita.

Myös Suomen toinen kaupan jättiläinen S-ryhmä on kerännyt tuotetasoista ostostietoa S-etukorttiasiakkaista vuodesta 2016 lähtien.

Lue lisää aiheesta

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Mainos: HotLips

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut