"Asiakas saattaa painaa punaista, koska pitää väristä" – kotihoidon tyytyväisyyttä mittaava hymynaamakysely ei mennyt aivan nappiin

HYMYNAAMAT Asiakkailta kerätään tietoa tyytyväisyydestä kotihoitoon. Vaihtoehtoja on neljä. Vihreä väri kertoo tyytyväisyydestä ja punainen tyytymättömyydestä.

Happy or not -mobiilisovellus otetaan toukokuussa käyttöön koko Helsingin kotihoidossa, koska siitä on saatu hyviä kokemuksia. Valittavana on neljä eri väristä hymynaamaa. Helsingin kaupunki

Sanna Jompero

Helsingin kotihoidossa otettiin pääsiäisen jälkeisellä viikolla käyttöön Happy or not -mobiilisovellus. Sen avulla kotihoidon asiakkaat antavat palautetta eri värisin hymynaamoin kotihoidosta.

Sovellus otettiin käyttöön muun muassa Maunulan, Munkkiniemen, Kallion ja Vuosaaren kotihoidossa. Asiakas ei ota kantaa sovellukseen, vaan siihen, millaisena hän kotikäynnin koki. Palaute on ollut pääasiassa hyvää.

– Ajan mittaan näemme raporteista sijoittuvatko negatiiviset kokemukset esimerkiksi ilta- ja viikonloppuihin tai korostuuko jokin kellonaika vuorokaudessa. Näihin pulmakohtiin voimme keskittyä sitten erikseen, sanoo kotihoitopäällikkö Eeva Sandelin

Palautteita yhden viikon aikana saatiin yhteensä 2 178. Palautteen antajista 75 prosenttia eli 1 627 oli kotihoitoon erittäin tyytyväisiä ja 20 prosenttia (436) tyytyväisiä.

Vastaajista kolme prosenttia (68) ilmoitti olevansa tyytymättömiä ja kaksi prosenttia (47) painoi sovelluksessa punaista naamaa eli ilmoitti olevansa hoitoon erittäin tyytymätön.

Asiakaskokemuksen kysyminen sovelluksen kautta on uusi menetelmä. Sen opetteleminen vie aikaa työntekijöiltä kuin asiakkailtakin.

– Juuri kuulin yhdeltä kotihoidon esimieheltä, että asiakas on sanonut painavansa punaista, sillä hän pitää punaisesta väristä. Joku taas on sanonut painavansa punaista, kun tykkää, kun työntekijät ovat aina niin iloisia.

– Eli kaikki tyytymättömyys ei välttämättä ole tyytymättömyyttä annettua hoitoa tai kotikäyntiä kohtaan. Joudumme vastauksia pyytäessä välillä muistuttamaan asiakkaita, mikä merkitys milläkin värillä on, Sandelin jatkaa.

Kaksi vuotta aikaisemmin tehdyssä pilottikokeilussa hoitajat arvioivat, että noin 90 prosenttia vanhuksista pystyi antamaan palautteensa.

Asiakas on sanonut painavansa punaista, sillä hän pitää punaisesta väristä."

Hoitajille annetaan sovelluksen käyttöön ohjeeksi, että älypuhelin pitää antaa asiakkaalle käteen tai pöydälle. Hoitaja ei saa katsoa, mitä palautetta asiakas antaa. Palaute on anonyymiä, eikä sitä voi jälkikäteen yhdistää asiakkaaseen.

Asiakas saa jokaisen kotikäynnin jälkeen valita hoitajan matkapuhelimen näytöltä yhden neljästä hymynaamasta, joiden väri vaihtelee tyytyväisestä vihreästä tyytymättömään punaiseen. Asiakasta ohjeistetaan valitsemaan hymynaama, joka parhaiten kuvaa hänen kokemustaan hoidosta.

Koska kokemukset pilotista olivat hyvät, halutaan sovellus ottaa käyttöön kaikissa kotihoitoyksiköissä ja jokaisella asiakaskäynnillä.

Kolme miljoonaa käyntiä

Helsingin kotihoidossa otettiin käyttöön Happy or not -mobiilisovellus pääsiäisen jälkeisellä viikolla.

Kotihoidon asiakkaat voivat mobiilisovelluksen avulla ilmaista, mitä mieltä olivat hoitajan kotikäynnistä.

Toukokuussa sovellus otetaan käyttöön koko Helsingissä.

Helsingin kotihoidossa tehdään vuosittain noin kolme miljoonaa käyntiä.

Helsingin kaupungilla on lähes 9 000 kotihoidon asiakasta.

Asiakkaista noin 7 200 saa säännöllistä hoitoa.

Hoitajat tekevät kuukaudessa keskimäärin 250 000 kotikäyntiä.

Lisäksi kotihoidossa on noin 20 000 etähoitokäyntiä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. ”Ei tule holtitonta juottolaa” – Senaatintorin jättiterassia suunnitellaan nyt kiivaasti, tavoitteena saada pian auki
  2. Pikaruokaketju avaa 60 hengen terassin huikealle paikalle Helsinkiin –  "Tuohon kun saisi ravintolan"
  3. Kaupunki antoi tiukan vaatimuksen pyöräilijöille Helsingissä – "Joko ajaminen loppuu tai..."
  4. Länsimetron asemien valaistus saanut kansaivälistä huomiota – voitti pohjoismaisen kilpailun
  5. Katajanokan uusi maamerkki rakennetaan puusta – kansainvälisessä arkkitehtikilpailussa ideoita haettiin luonnosta
  6. Päätoimittaja Kannala: Korona ajaa HSL:n kuntapolitiikan keskiöön
  7. Lässytätkö lemmikillesi? Voit voittaa SM-tittelin ja lemmikille vuoden ruoat – Arttu Wiskari, Eevi Teittinen ja kumppanit avaavat kisan
  8. Tunnistatko tätä miestä? – "espanjalainen asunnonomistaja" huijannut ainakin neljää vuokra-asunnon etsijää Helsingissä ja kysellyt asuntoja myös Turusta ja Tampereelta
  9. "Oli aika vilkas yö" – Mäkkylän räjähdys aiheutti mittavan poliisioperaation, jota naapuri seurasi parvekkeeltaan
  10. THL:ltä uusi karttasovellus: Täällä ihmisillä on koronaoireita – Suuret kaupungit ja kaksi sairaanhoitopiiriä erottuvat joukosta
  11. Helsinkiläisen Saara Arvan katoamista tutkitaan henkirikoksena, mutta ruumista ei ole löytynyt ja poliisi joutui vapauttamaan epäillyn
  12. SAK: Nuorille tarjolla nyt roimasti vähemmän kesätöitä kuin viime vuonna, mutta vielä kannattaa yrittää
  13. Taloudellinen, turvallinen – Suomalaiset ovat autokaupoilla järkikansaa, eikä korona ole saanut lykkäämään hankintahaaveita
  14. T24: Viro on automaattien luvattu maa – Automaatista voi Tallinnassa ostaa kukkia ja apteekkituotteita
  15. T24: Koronarajoitusten höllentäminen ei auttanut – Moni kesätapahtuma on jouduttu perumaan Virossa

Näytä lisää

Luetuimmat

  1. Pikaruokaketju avaa 60 hengen terassin huikealle paikalle Helsinkiin –  "Tuohon kun saisi ravintolan"
  2. Tunnistatko tätä miestä? – "espanjalainen asunnonomistaja" huijannut ainakin neljää vuokra-asunnon etsijää Helsingissä ja kysellyt asuntoja myös Turusta ja Tampereelta
  3. THL:ltä uusi karttasovellus: Täällä ihmisillä on koronaoireita – Suuret kaupungit ja kaksi sairaanhoitopiiriä erottuvat joukosta
  4. Kaupunki antoi tiukan vaatimuksen pyöräilijöille Helsingissä – "Joko ajaminen loppuu tai..."
  5. T24: Tallinnan hotellit ja ravintolat odottavat malttamattomina suomalaismatkailijoita – Tärkeä kesäsesonki lyhenee päivä päivältä
  6. Yllätyskaupat! Stadin Panimo pelasti konkurssioluet – osti arvostetun pienpanimon
  7. Etätyöt toivat iljettävän vaaran putkistoihin – muista 2 minuutin sääntö, kun valutat vettä
  8. T24: Koronarajoitusten höllentäminen ei auttanut – Moni kesätapahtuma on jouduttu perumaan Virossa
  9. T24: Viro on automaattien luvattu maa – Automaatista voi Tallinnassa ostaa kukkia ja apteekkituotteita
  10. T24: Virossa höllennetään taas koronarajoituksia – Muutokset tulevat voimaan kesäkuussa
  11. Päivittyvä juttu: Espoon räjähdystä tutkitaan kahtena murhan yrityksenä, poliisien vammat eivät vaatineet sairaalahoitoa – Tämä tapauksesta nyt tiedetään
  12. Asukkaat alkoivat vältellä Mustikkamaata ja Isoisänsiltaa – arkkitehti ei sulje pois varoituskylttejä tai kaistaviivoja
  13. THL avasi karttasovelluksen – Näyttää varmistuneet koronavirustartunnat kartalla, kertoo myös kuntakohtaiset tiedot, sairastuneiden iän ja sukupuolen
  14. Pyörätuolissa istunut mies putosi maahan törmäyksessä – punaisen skootterin kuljettaja edelleen karkuteillä
  15. Helsinkiläisen Saara Arvan katoamista tutkitaan henkirikoksena, mutta ruumista ei ole löytynyt ja poliisi joutui vapauttamaan epäillyn

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.