Ensimmäiset kaupunkibulevardien suunnitelmat julki – Vastustus nousi heti: "Kartasta näkyy hyvin, mistä on kyse"

Helsinki on käynnistänyt uusien bulevardikaupunginosien suunnittelun. Parhaillaan verkossa voi ottaa kantaa yleisiin päämääriin ja periaatteisiin, jotka ohjaavat jatkosuunnittelua. Periaatteet on tarkoitus esitellä kaupunkiympäristölautakunnalle toukokuussa.

Kaupunkibulevardi syntyy Huopalahdentielle, jossa suunnittelualue alkaa Munkkiniemen aukiolta ja jatkuu Vanhan Viertotien liittymään, sekä edelleen Vihdintielle Haagan liikenneympyrästä Kaupintielle.

Verkkokeskustelussa on jo huomattu, että Vihdintien aluerajaus kattaa Riistavuoren metsän.

–Kartasta näkyy hyvin, mistä Vihdintien bulevardisoinnissa on kysymys. Koko Vihdintien itäpuolinen laaja rakentamaton metsäalue aiotaan muuttaa urbaaniksi bulevardikaupungiksi, eräs keskustelija huomauttaa.

Arkkitehti Suvi Tyynilä kaupunkiympäristön toimialalta kuittaa, että metsäalue on jo yleiskaavassa osoitettu rakentamiseen. Kaikkiaan Vihdintien varteen voisi kohota asunnot 10 000–15000 ihmiselle.

Tyynilän mukaan arvokkaat luontoarvot on tarkoitus säilyttää ja luoda uusia viherreittejä.

–Mätäjoki-laakso suunnittelualueen pohjoisosassa on erityisen arvokas, sitä on tarkoitus kehittää. Vihdintien ali tutkitaan ekologista alikulkua, jota pitkin pääsisi kävelemään joen vartta. On myös vanhaa metsää, liito-oravia ja kallionnyppylöitä, Tyynilä listaa.

Pikaraitiotie vie keskustasta Munkkiniemen kautta Huopalahdentietä ja Vihdintietä pitkin Lassilaan. Raitiotietä kehystävät puurivit, autokaistat ja kävelyn ja pyöräilyn kaistat. Pikaratikasta tehdään tämän vuoden aikana oma yleissuunnitelma.

Tyynilä haluaa korostaa, että kaupunkibulevardi ei ole suunnittelun fokuksessa, vaan nyt rakennetaan lisää Haagaa, Pitäjänmäkeä ja Munkkivuorta. Lapio lyödään kuitenkin maahan vasta 2025 jälkeen, arvioi Tyynilä.

Valimotien juna-asemasta tehdään uusi kaupunkikeskus, joka on joukkoliikenteen solmukohta ja joka tarjoaa myös merkittävästi kaupallisia palveluita.

– Alue tulee muuttumaan kovasti.

Toinen iso muutos nähtäneen Haagan liikenneympyrässä.

– Nykyisellään sillä on estevaikutus kävelijöille ja pyöräilijöille.

Tyynilä ei suostu suoraan sanomaan, puretaanko kiertoliittymä tulevaisuudessa.

–Siinä tutkitaan uudenlaisia liikennejärjestelyjä, joilla alue järjestetään osaksi kaupunkirakennetta. Tavoite on, että liikennealueelta vapautuu tilaa toimitiloille ja asunnoille, ja siellä pystyy kävelemään normaalisti, kuten kaupungissa.

Huopalahdentien ympäristöön voisi mahtua uusia asukkaita noin 2000. Munkkivuoren ostaria aiotaan kehittää keskeisenä palvelujen keskuksena, joka vastaa kasvavan asukasmäärän tarpeisiin.

–Asumisen ja työpaikkarakentamisen keskinäinen suhde tarkentuu suunnittelutyön edetessä. Karkeasti voisi arvioida uusia asukkaita tulevan parisen tuhatta, samoin uusia työpaikkoja. Asemakaavatasoinen maankäytön suunnittelu tulee sijoittumaan pääasiassa 2020-luvulle, valottaa arkkitehti Nina Välkepinta-Lehtinen kaupunkiympäristön toimialalta.

–Lisäksi alueelle jo kaavoitettujen ja rakenteilla olevien tonttien (Lapinmäentie 1 ja Rakuunantie 19) myötä asukasluku tulee kasvamaan noin 1500:lla, arkkitehti jatkaa.

Lisää aiheesta

Lue lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut