Jatkuvasta henkilöstöpulasta kärsivän metron kuljettavat ovat henkisesti kovilla.
Iltalehden haastattelemat kuljettajat kertovat, että moni nuori kuljettaja on lähtenyt opintovapaalle kouluttautuakseen toiseen ammattiin.Osa on myös jo irtisanoutunut ja vaihtanut toiseen ammattiin.
Metron viimeaikaiset myöhästelyt ja epäsäännölliset vuorovälit johtuvat suurimmaksi osaksi kuljettajapulasta. Kuljettajia on irtisanounut lähes samaa tahtia kuin uusia kuljettajia on valmistunut kurssilta.Joitakin teknisiä ongelmiakin on ollut.
Töissä yhä puurtavien kuljettajien työn stressaavuutta lisää se, että matkustajat purkavat kiukkunsa kuskeihin.
– Ihmiset eivät mahdu juniin ja näyttävät meille keskisormea. Säälin ihmisiä, jotka odottavat tuolla laitureilla junaa eivätkä mahdu kyytiin, kertoo eräs kuljettaja IL:lle.
Kuljettajien mukaan ongelmana on myös, ettei työnantaja tunnu arvostavan kuljettajia. Uusia ohjeistuksia on tullut ja lisäksi on uhattu varoituksella, jos kuljettajalle on sattunut tietyssä ajassa muutama ajovirhe, kuljettaja sanoo.
– Työnantajan arvostus työntekijää kohtaan on nolla.
Kuljettajan mukaan töissä olevat kuljettajat ovat paiskoneet ylitöitä niin paljon, että osalla on neljän kuukauden ylityökiintiö täynnä.
Metron henkilöstövaje helpottaa jonkin verran pääsiäisen jälkeen, kun 11 uutta kuljettajaa valmistuu.Huhtikuussa on myös tarkoitus testata yhtenä aamuna ruuhka-aikaan tiheämmällä eli 2,5 minuutin vuorovälillä ajamista Matinkylään asti nykyisen Tapiolan sijaan.
Kuljettajapulaa uusien kuljettajien valmistuminenei vielä poista kokonaan. Seuraava erä uusia kuljettajia valmistuu kesällä.
HSL ja HKL pyysivät metron ongelmia anteeksi aiemmin maaliskuussa.