Rollaattorin pelko sai Gustavin, 80, crossfit-salille – "Nyt jaksan kantaa kotiin lämmitysklapit"

KUNTOILU Syöpä vei Gustav Eklundin voimat ja rollaattorin käyttö kauhistutti. Nyt arki sujuu taas helpommin ja voimat kasvavat vauhdilla.

Gustav Eklund treenaa joka viikko valmentaja Heidi Salmisen ohjauksessa. Mari Mäkinen

toimitus

Pian 81 vuotta täyttävä Gustav Eklund pyyhkäisee hymyillen hikeä otsaltaan, kaivaa kassista termoskannullisen kahvia sekä pari leipää ja ojentaa tarjottavista puolet valmentajalleen Heidi Salmiselle

Takana on tunnin tiukka treeni crossfit-salilla. Kuten aina treenin jälkeen, Salminen ja Eklund nauttivat kaikessa rauhassa kahvit ja leivät ja parantavat samalla maailmaa.

En ollut ennen edes kuullut sanaa crossfit."

Vantaalainen Eklund on harrastanut crossfitiä nyt lähes vuoden verran. Kolme vuotta sitten tilanne näytti pahalta: hänellä diagnosoitiin leukemia. Onneksi hoidot purivat, mutta ne ja itse sairaus veivät miehen heikkoon kuntoon.

Se konkretisoitui, kun hän keväällä yritti nostaa 40 kilon apulantasäkkiä. Se ei hievahtanutkaan. Eklund säikähti. Hän ymmärsi tarvitsevansa pian avuksi rollaattorin, jos ei tekisi asialle jotakin.

Tyttärentyttären ristiäisissä Eklund sattui purkamaan huoltaan kastamaan tulleelle Vantaan ruotsalaisen seurakunnan kirkkoherra Martin Fageruddille. Tämä totesi heti, että tietää keinon, jolla mies saadaan kuntoon.

Apuun kutsuttiin crossfitiä harrastava ja siinä valmentava diakoni Heidi Salminen, joka tapasi Eklundin ja kartoitti lähtötilanteen. Sen jälkeen alkoivat yhteiset harjoitukset.

– En ollut ennen edes kuullut sanaa crossfit. En tiennyt yhtään mistä on kyse, Eklund naurahtaa.

Salminen kertoo, että liikkeelle lähdettiin hyvin varovasti.

–Ensin harjoittelimme kaikki tekniikat kuntoon, vasta sitten aloimme lisätä painoja, Salminen sanoo.

Kehittyminen on ollut vauhdikasta. Kun alkuun kyykkyä tehtiin varovasti pelkällä tangolla, kyykkää Eklund nyt kymmenen sarjoja 40 kilolla.

Leuanvetojen harjoittelu aloitettiin rengassouduilla, nyt menee jo useampi ihan oikea leuka kuminauhan avustuksella. Punnerrukset sujuvat koroketta vasten ja painopallo liikkuu joka kerta kevyemmin.

– Köysikiipeilyäkin olemme harjoitelleet niin, että Gustav istuu penkillä ja vetää siitä itseään seisomaan köyttä pitkin, Salminen kertoo.

Harjoittelu tähtää hyvinvointiin ja voimien kasvattamiseen, mutta samalla siihen, että arki sujuu nyt ja jatkossa.

–Kun jaksaa kyykätä, jaksaa nousta ylös tuolista. Köysikiipeily vahvistaa esimerkiksi, sitä, että jos Gustav sattuisi kotona kaatumaan, niin hän jaksaisi vetää itsensä ylös, Salminen kuvailee.

Eklund on erittäin tyytyväinen tuloksiin ja harjoittelun mukanaan tuomaan hyvää oloon.

–Voin nyt paljon paremmin. Asun yli 100-vuotta vanhassa puutalossa, ja jaksan hyvin kantaa sinne lämmitysklapit. Metsä- ja peltohommatkin sujuvat, Eklund iloitsee.

Teksti: Mari Mäkinen

Juttua muokattu 27.3. klo 19.15. Gustav Eklund on kotoisin Vantaalta.

Crossfit

Kuntoilumuoto, jossa tavoitteena on kehittää tasaisesti fyysisiä ominaisuuksia: lihasvoimaa, kestävyyttä, nopeutta ja notkeutta.

Harjoitteet ovat toiminnallisia eli niiden avulla harjoitetaan omaa kehoa ylläpitämään ja kehittämään sille hyödyllisiä asioita ja muun muassa toimimaan paremmin arkielämässä tai tiettyjen lajien kilpailusuorituksissa.

Harjoitukset voidaan skaalata vastusta ja intensiteettiä muuttaen niin, että ne sopivat kaikille huippu-urheilijoista vasta-alkajiin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.