Parjattu HSL:n vyöhykeuudistus siirtyy loppuvuoteen – lippujen lopulliset hinnat vielä päättämättä

LIIKENNE Tavoitteena on aloittaa matkakorttien vaihto keväällä.

Minna Airamaa

Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen seuraava suuri muutos, siirtyminen uusiin maksuvyöhykkeisiin, on siirtymässä loppuvuoteen. Aiemmin tavoitteena on ollut toteuttaa uudistus kesällä tai alkusyksystä.

Ennen kuin vyöhykeuudistukseen voidaan siirtyä, HSL:n (Helsingin seudun liikenteen) kaikki matkakortit on vaihdettava uusiin.

–Matkakorttien vaihtoa ei ole päästy edes aloittamaan ja se on valtava operaatio, jossa menee kuukausia. Meille (HSL:n hallitukselle) on luvattu, että vaihto alkaa keväällä, selvittää HSL:n hallituksen varapuheenjohtaja Sirpa Hertell (vihr.).

Tavoitteena on saada vyöhykeuudistus toteutettua tämän vuoden aikana, toteaa HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi

–Matkakorttien vaihto on tarkoitus aloittaa mahdollisimman pian ja se tulee viemään noin 4–6 kuukautta. Sen jälkeen itse vyöhykeuudistukseen siirtymisen pitäisi sujua nopeasti.

Rihtniemen mukaan matkakorttien vaihtoa ovat viivästyttäneet tekniset ongelmat.

–Matkakorttijärjestelmässä tehdään viimeisiä tarkistuksia. Siinä on ollut teknisiä ongelmia muun muassa erilaisten bussien kohdalla. Järjestelmän pitää olla kunnossa, sillä vanhat matkakortit lakkaavat toimimasta, kun riittävän paljon kortteja on saatu vaihdettua, Rihtniemi selvittää.

Vyöhykeuudistus jakaa Espoon, Helsingin ja Vantaan A-, B- ja C-vyöhykkeisiin. Vyöhykkeiden hintasuhteista on päätetty, mutta lippujen hinnoista ei.

–Hintoja valmistellaan parhaillaan. Hallitus päättää hinnoista riittävästi ennen vyöhykeuudistuksen käyttöönottoa, Rihtniemi lupaa.

Matkakorttien uudistus ja vyöhykemalliin siirtyminen ovat isoja uudistuksia, joita on valmisteltu vuosia ja joiden toteutuminen on siirtynyt. Hertell moittiikin sitä, että lyhyelle aikavälille on kasaantunut liikaa valtavia muutoksia, erityisesti Espoossa.

–Muutosten suuruus ja samanaikaisuus on ollut kohtuutonta sekä valmistelijoille, päättäjille että ennen kaikkea matkustajille. Vuoden sisällä on käynnistetty länsimetro ja aloitettu liityntäliikenne. Niiden lisäksi on käynnistetty Pohjois-Espoon ja Leppävaaran linjastomuutokset sekä valmisteltu matkakorttiuudistusta ja vyöhykemallia, Hertell laskee.

–Kun nähtiin, että isoja hankkeita alkaa kasaantua, eikö olisi ollut viisasta lykätä Pohjois-Espoon ja Leppävaaran linjastomuutoksia, Hertell kysyy.

Rihtniemi myöntää, että uudistukset ovat isoja.

–Niiden asettuminen samaan aikaan johtuu monesta syystä. Esimerkiksi Pohjois-Espoon ja Leppävaaran alueen liikennöintisopimukset on kilpailutettava tänä vuonna, sillä vanhat sopimukset menevät umpeen. Muutokset on siksi tehtävä nyt, Rihtniemi perustelee.

Matkakorttijärjestelmän uusimisen myötä kortin voi jatkossa ladata ja maksaa netissä. Tässäkin uudistuksessa on ollut mutkia matkassa, sillä Finanssivalvonta ei ole hyväksynyt HSL:n valitseman verkkomaksupalvelujen toteuttajan tarjoamaa maksuteknologiaa. Lisäksi päätöksestä on valitettu markkinaoikeuteen.

– Nämä seikat eivät kuitenkaan vaikuta nettimaksamisen tai matkakorttijärjestelmän aikatauluihin. Nettilataaminen on mahdollista, kun matkakortit on vaihdettu ja vyöhykemalli on käytössä, Rihtniemi lupaa.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut