Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Tyytyväisyys metron täsmällisyyteen laski – Länsimetro-tutkimus tehdään keväällä

Metromatkustajista 83 prosenttia oli tyytyväisiä liikenteen täsmällisyyteen viime syksynä. Lukema on kymmenen prosenttiyksikköä vähemmän kuin syksyllä 2016.

Tulokset ilmenevät HSL:n asiakastyytyväisyystutkimuksesta. HSL:n mukaan kokemukseen metroliikenteen täsmällisyydestä vaikuttivat loppusyksystä aloitetut länsimetron koeajot ja matkustajien saama matkustusinformaatio. Tyytyväisyystutkimus ehti päättyä ennen länsimetron liikennöinnin aloitusta, joten tutkimuksessa ei ole tuloksia länsimetron osalta.

Tietoa länsimetron vaikutuksista asiakastyytyväisyyteen saadaan myöhemmin keväällä, jolloin HSL tekee myös Länsimetron jälkeen -tutkimuksen. Sen haastattelut tehdään metrossa, länsimetron vaikutusalueen busseissa ja rantaradan lähijunissa 9. huhtikuuta – 8. toukokuuta.

Syksyllä metromatkustajista 96 prosenttia oli sitä mieltä, että metrolla matkustaminen on nopeaa ja sujuvaa. Metro sai myös HSL-joukkoliikenteen parhaan yleisarvosanan eli 4,18.

Viime syksynä myös matkustajien tyytyväisyys aikataulu- ja reittitietojen saatavuuteen laski. HSL otti viime vuonna käyttöön uudistetun Reittioppaan. Vanha Reittiopas poistui uuden rinnalta marraskuun lopussa.

Matkustajien tyytyväisyydessä HSL:n bussiliikenteeseen ei tapahtunut voimakkaita muutoksia.

Koillis-Helsingin linjastouudistuksen vaikutusalueella asuvien matkustajien tyytyväisyys bussiliikenteen matkustustarpeiden palveluun heikkeni hieman, mutta yleisarvosanan perusteella Koillis-Helsingin asukkaista 87 prosenttia oli tyytyväisiä HSL-bussiliikenteeseen Helsingin asukkaiden keskiarvon ollessa 89 prosenttia.

Raitiovaunuliikenteessä tehtiin linjastouudistus syysliikenteen alussa. Viestintäkampanjasta huolimatta matkustajat eivät ehtineet ennakkoon omaksua uutta linjastoa.

Matkustajista 82 prosenttia oli sitä mieltä, että matkanteko raitiovaunulla on nopeaa ja sujuvaa, mikä on viisi prosenttiyksikköä vähemmän kuin syksyllä 2016. Myös raitiovaunuliikenteen koettu täsmällisyys heikkeni.

Kaikkien raitiovaunulinjojen ajoaikoja seurattiin linjastomuutoksen toteuduttua, ja tarpeen mukaan korjatut aikataulut astuivat voimaan lokakuussa 2017. Myös matkustajien kokemus täsmällisyydestä parantui loppusyksyä kohden.

Lähijunaliikenteen matkustajat antoivat aikaisempaa useammin neutraalin, keskinkertaisen arvosanan tekijöihin, jotka mittaavat tyytyväisyyttä henkilökunnan saatavuuteen ja näkyvyyteen. Konduktöörilipunmyynti loppui lähijunissa kesällä 2017.

Matkustajista 82 prosenttia oli sitä mieltä, että heidän matkansa sujuvat ilman järjestyshäiriöitä. Järjestyshäiriöttömyyden perusteella mitattu turvallisuus oli syksyllä 2017 lähijunassa samalla tasolla kuin metrossa.

Syksyn 2017 asiakastyytyväisyystutkimuksen mukaan matkustajista 88 prosenttia oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä HSL-joukkoliikenteeseen, eli antoi yleisarvosanan 4 tai 5 asteikolla 1–5. Tyytyväisten matkustajien osuus on pysynyt 88 prosentissa keväästä 2016. Yleisarvosanan keskiarvo oli 4,10.

HSL mittaa matkustajien tyytyväisyyttä joukkoliikennepalveluihin lähes ympärivuotisella kyselytutkimuksella. Tutkimusta tehdään arkisin maanantaista torstaihin kello 6–18 ja perjantaisin kello 6–16. Syksyllä 2017 tutkimukseen osallistui yli 29 000 matkustajaa bussi-, raitiovaunu-, metro- ja lähijunaliikenteessä. Matkustajat arvioivat HSL:n joukkoliikenteen toimintaa asteikolla yhdestä viiteen.