"Suunnitellaako tällaista missään muualla maailmassa?" – Helsingin aie kaventaa reittiä lentoasemalle saa kipakkaa arvostelua

LIIKENNE Lentoaseman kasvavia matkustajamääriä helpottaisi uusi junayhteys. Sen hintalappu nousee kuitenkin miljardiluokkaan.

Suunnitteilla oleva lentorata kulkisi Pasilasta lentoasemalle. Radalla olisi huomattavat vaikutukset myös muualle. Uudenmaan liitto

Sanna Jompero

Helsinki-Vantaan lentoaseman suuntaan kulkevien Mäkelänkadun ja Tuusulanväylän uudet suunnitelmat ovat saaneet kritiikkiä sosiaalisessa mediassa.

Suunnitteluasteella olevien uusien liikennejärjestelyiden pelätään huonontavan yhteyksiä lentokentälle merkittävästi.

Vaihtoehtoisissaliikennesuunnitelmissa Mäkelänkadun eteläpäähän jäisi yksi kaista henkilöautoille. Toisessa vaihtoehdossa myös kadun pohjoispäässä kaistat vähenisivät.

– Suunnitellaanko missään muualla maailmassa nopeasti kasvavan lentoaseman pääväylän muuttamista yksikaistaiseksi?, kysyy Twitterissä start up-yrittäjä ja Leijonan luola ohjelmasta tuttu Kim Väisänen

Suunnitellaanko missään muualla maailmassa nopeasti kasvavan lentoaseman pääväylän muuttamista yksikaistaiseksi? pic.twitter.com/1DCxskfx1U — Kim Väisänen (@kimvaisanen) 27. helmikuuta 2018

Yksi viestiketjuun kantaa ottavista epäilee, ovatko suunnittelijat jalkautuneet lainkaan liikenteen sekaan.

Ratkaisuksi lentokentän kasvaville liikennemäärille kaupunki tarjoaa vielä haaveen asteella olevaa uutta junayhteyttä, lentorataa.

Tämän parantamiseksi on ehdotettu lentorataa. https://t.co/O0MgURobOV — Helsingin kaupunki (@helviestinta) 27. helmikuuta 2018

Noin 30 kilometriä pitkä lentorata olisi Pasilasta Helsinki-Vantaan lentoterminaalin kautta pääradalle kulkeva, lähinnä kaukojunaliikenteelle tarkoitettu rata, joka kulkisi suurimman osan matkastaan tunnelissa.

Uudenmaan liitto on Liikenneviraston kanssa käynnistänyt radan vaikutusten arvioinnin. Arvio valmistunee kesäkuun loppuun mennessä.

Liiton johtavan asiantuntijan Olli Keinäsen mukaan kyseessä on todellinen lentokenttäjuna

– Lentoradan hyödyt voi pelkistää kolmeen: runsaasti vapautuvaa kapasiteettia pääradan taajama- ja lähiliikenteen kehittämiseen, Helsingin keskustasta lentokentälle 15 minuutissa sekä pääradan ja oikoradan suunnista Tampereelta ja Lahdesta suora vaihdoton lentokenttäyhteys 20–25 minuuttia nykyistä nopeampana.

Lentorata sai alkuvuodesta näkyvyyttä, kun Helsingin pormestari Jan Vapaavuori kertoi kannattavansa hanketta.

Vuonna 2010 Liikenneviraston selvityksissä rata arvioitiin kannattavaksi ja sen kustannuksiksi arvioitiin noin miljardi euroa. Myös VR ja Finnair ovat pitäneet hanketta tärkeänä.

Sosiaalisessa mediassa on ehditty jo kysellä, mikä järkeä oli rakentaa kallis kehärata, jos uusi rata tarjoaisi yhteyden Pasilasta lentoasemalle.

Vielä ennen lentoradan rakentamispäätöstä edessä on kuitenkin vielä monta muttaa.

–Rautatiejärjestelmässä pitää olla toteutettuna kaikki meneillään olevat ja päätetyt parannukset sekä lisäksi pääradan suunnitellut parannukset Keravalta Riihimäelle sekä Pisara-rata, sanoo Keinänen.

Lue myös: Helsingin tärkeän sisääntulokadun suunnitelmista äläkkä– näin vastaa kaupungin projektipäällikkö

Lentorata veisi lentoasemalle

Helsinki-Vantaan lentoaseman kasvavia liikennemääriä on suunniteltu helpotettavan uudella junayhteydellä, lentoradalla.

Rata olisi noin 30 kilometriä pitkä ja kulkisi Pasilasta lentoaseman kautta Keravalle ja pohjoisen pääradalle.

Radan voisi yhdistää myös mahdolliseen Helsinki-Tallinna –tunneliin

Lentorata toisi helpotusta erityisesti maakunnista pääkaupunkiseudulle suuntautuvaan matkustajaliikenteeseen ja mahdollistaisi liikennemäärän kasvattamisen edelleen.

Rata kulkisi lentoaseman terminaalin kautta ja se voitaisiin rakentaa vuoden 2030 jälkeen.

Lentorata on kirjattu koko maan ja lentoliikenteen avainhankkeeksi.

Päätöstä yhteyden rakentamisesta ei ole vielä tehty.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Luetuimmat

  1. Vierustoveri lentokoneessa yski tauotta – perusterve Eva sai maaliskuun lopussa koronan ja kävi kahden tunnin päässä kuolemasta, kuntoutuminen jatkuu yhä
  2. Janne Kilpinen rakennutti minitalon Helsinkiin, neliöitä piti lisätä viranomaisen vaatimuksesta – hirret veistetty käsityönä Vienan Karjalassa
  3. Trendiravintola joutui yllättävien ongelmien eteen Helsingissä – "Kaikki tiskaavat nyt"
  4. Helsingin herkkupaikalle avataan jättimäinen irkkupubi – koronavirus sotki avaamisaikataulun
  5. Salaperäistä rakennusta myydään Helsingissä 7 miljoonalla eurolla – väite upeiden kotkaveistosten alkuperästä suututti taiteilijan suvun
  6. Koronarajoitukset purettiin vihdoin! – Suosittu kaupunkikeidas otti käyttöön jopa yhteisögrillin
  7. Kuva: Uimastadionille muodostui heti jono, kävijämäärää voi seurata verkossa – saunat pidetään toistaiseksi kiinni
  8. Sandro lopettaa Espoon Tapiolassa – tilalle Thermanien omistama Hietalahdenrannasta tuttu sporttibaari
  9. Maailman ensimmäinen Muumi-teemainen sisäpuisto tulossa pk-seudulle – lentoaseman läheisyys voisi tuoda ulkomaalaisia turisteja
  10. SDP ja vihreät nokittelevat liikuntahallista – hankkeen vetäjä pitää Pirkkola-äläkkää erikoisena: "Mielipiteensä olisi voinut esittää monessa kohtaa, eikä vasta kun ollaan laittamassa lapiota maahan"
  11. Hurja ryntäys julkkiskokin ravintolaan: Kaikki pöydät varattiin kuukaudeksi eteenpäin – näissä paikoissa on vielä tilaa Helsingissä
  12. Maan alta paljastui karu yllätys Konepajalla: 1500-paikkaiseksi suunniteltu terassi kutistuu murto-osaan – "Saa nähdä miten porukka löytää tänne"
  13. Karu päätös lähiöriidalle: miehen epäillään sytyttäneen asunnon tuleen tahallaan Kontulassa – poliisi tutkii murhan yrityksenä
  14. Keskuskortteleiden suunnittelu etenee – tavoitteena muodostaa Jätkäsaaren maamerkki
  15. Terveydenhuollossa laitettiin laskuihin asiakkaiden henkilötunnukset, tietosuojavaltuutettu ärähti

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.