Tutkimus: Nuoret somessa jopa 8 tuntia päivässä – Facebook kiinnostaa edelleen

Tutkimuksen mukaan neljä viidestä nuoresta on edelleen Facebookissa. Kuvituskuva. JOHANNAERJONSALO

toimitus

Nuorten sosiaalisessa mediassa käyttämä aika päivittäin on jopa kahdeksan tuntia.

Mobiililaitteilla somea selataan keskimäärin 6 tuntia 11 minuuttia päivässä ja tietokoneen ruudulta tunti ja 42 minuuttia. Tiedot käyvät ilmi turkulaisen viestintätoimisto Viestintäliigan 13–23-vuotiaille tehdystä sosiaalisen median kyselytutkimuksesta, johon vastasi 1 159 nuorta.

Korkeasta luvusta huolimatta Viestintäliigan toimitusjohtaja Iiro Junnila ei ole yllättynyt.

– Luku on korkea, mutta ei yllättävä. Somessa oleminen on nykyään niin huomaamatonta. Perinteiset kanavat ovat lisänneet palveluunsa pikaviestiominaisuuksia, esimerkiksi reaaliaikainen yhteydenpito ystävien kanssa muuttuu someajaksi.

Tutkimuksessa kartoitettiin yleisen käyttäytymisen lisäksi nuorten suhtautumista yritysten sometekemiseen. Suosikkibrändeistä esiin nostettiin muiden muassa Billebeino, Nike ja EMP. Alle 17-vuotiaat seuraavat yrityksiä pääasiassa Instagramissa, yli 18-vuotiaat puolestaan Facebookissa.

Vaikka nuorten sanotaan pitkälti jo jättäneen Facebookin ja siirtyneen muihin sosiaalisen median kanaviin, tutkimuksen mukaan neljä viidestä suomalaisnuoresta on edelleen Facebookissa.

– Alle 20-vuotiaiden keskuudessa tärkeimmäksi somekanavaksi on noussut Snapchat, mutta Facebook puksuttaa yllättävän vahvasti edelleen. Nuoret eivät ole vain läsnä Facebookissa, vaan myös käyttävät sitä aktiivisesti. Yli 60 prosenttia vastaajista selaa feediään päivittäin, kertoo Junnila.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut