Moni on retkahtanut "2 euron älypuhelimeen" – tilausansoihin uppoaa suuria summia

KULUTTAJANSUOJA Tilausansoihin langenneet ovat käyttäneet ei-toivottuihin tilauksiin keskimäärin 116 euroa kolmen viime vuoden aikana.

Tilausansaan lankeaminen voi hävettää. Silloin ei tule ajatelleeksi, että ei-toivotun tilauksen voi perua. JOHANNAERJONSALO

toimitus

Vastaa nyt ja saat älypuhelimen pelkillä toimituskuluilla! Kerro mitä mieltä olet ja saat Niken tennarit!

Tällaiset huudahdukset Facebookin uutisvirrassa houkuttelevat kuluttajia harkitsemattomiin klikkauksiin.

Klikkausten seurauksena kuluttaja sidotaan määräaikaisiin tai muuten pitkäkestoisiin hinnakkaisiin sopimuksiin ilman, että hän sitä aluksi huomaa.

Tilausansaan johtava mainos tulee eteen usein sosiaalisen median kanavissa.

Euroopan kuluttajakeskuksen Ruotsin toimipisteen teettämän tutkimuksen mukaan tilausansoihin langenneet ovat käyttäneet ei-toivottuihin tilauksiin keskimäärin 116 euroa kolmen viime vuoden aikana.

Kuudessa maassa teetetyn kyselytutkimuksen mukaan suomalaiskuluttajat tuntevat oikeuksiaan keskimääräistä paremmin.

– Suomi on toiminut tilausansakysymyksissä suunnannäyttäjänä. Kuluttaja-asiamies puuttui vahvasti tilausansoihin jo vuonna 2015 ja kehotti kuluttajia olemaan maksamatta tuotelähetyksiä, jotka ovat syntyneet tarkoituksellisen harhaanjohtamisen seurauksena, kertoo Euroopan kuluttajakeskuksen johtaja Leena Lindström.

Tästä huolimatta moni maksaa edelleen perusteettomia laskuja ja edesauttaa näin tilausansamarkkinoinnin kannattavuutta. Siksi kuluttajakeskus haluaakin muistuttaa perusperiaatteesta.

– Älä klikkaa verkossa tarjousta, joka vaikuttaa liian hyvälle ollakseen totta.

Tutkimuksen mukaan tilausansoihin lankeavat kaikenikäiset.

Klikkiansan uhriksi joutuneita yhdistää häpeän tunne, johon ansan laatija pyrkii.

Harva huomaa häpeissään, että tilauksen voi perua.

Rikollisiin verkkohuijauksiin kuluttajaviranomaisen neuvot eivät tietenkään yllä. Niistä on syytä ilmoittaa poliisille.

Näin se toimii:

Tyypillisesti ensin tarjotaan ilmaista tai erittäin halpaa kokeiluerää, joka johtaakin vaivihkaa pidempään ja kalliimpaan tilaukseen.

Ansa laukeaa yleensä vasta sitten, kun kuluttaja saa laskun tilaamastaan tuotteesta.

Moni tilausansaan langennut syyllistää turhaan itseään.

Voit pyytää kuluttajaviranomaisilta apua tilauksen perumiseen.

Jos epäilet asiassa rikosta, ole yhteydessä poliisiin.

Asiointisivu on hyvä tallentaa ja tulostaa.

Lähde: Euroopan kuluttajakeskus

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.