Sarin grilliltä yritettiin viedä 2 x 10000 euroa uudella rötöskonstilla – "Tapahtui ihmeparantuminen"

Hyvinkääläisestä Stop-Car-autogrillistä yritettiin maksupäätteen avulla viedä 20000 euroa 11. joulukuuta.

Grillin yrittäjä Sari Kosonen oli töissä ja nainen tuli tekemään häneltä tilauksen.

–Hän sanoi, että mies maksaa, mutta istuu autossa eikä voi tulla maksamaan, koska jalka on kipeä, Kosonen kertoo.

Tilauksen tehnyt rouva oli pyytänyt maksukorttikonetta vietäväksi isännälle autoon, jossa hän voisi maksun suorittaa.

–En tietenkään konetta antanut. Siinä vaiheessa tapahtui ihmeparantuminen ja isäntä tuli luukulle kovasti kiukkuisena.

Mies ei voi tulla maksamaan koska jalka on kipeä."

Mies oli kaivanut maksukortin esille, ja koska kortissa ei ollut etämaksuominaisuutta, oli Kosonen ojentanut koneen asiakkaalle pin-koodin näppäilyä varten. Mies otti maksupäätteen ja meni autoon.

–Huusin perään mutta sinne menivät. Juoksin pihalle ja auton luo, sain koneen takaisin ja kortti ei ollutkaan toiminut. Yllättäen heiltä löytyikin käteistä, Kosonen jatkaa.

Kososen epäilykset heräsivät ja hän soitti maksupääteyhtiön asiakaspalveluun ja selitti tilanteen. Hänelle kerrottiin että maksupäätettä hallussaan pitäneet asiakkaat ovat voineet tehdä niin sanotun hyvityksen, ja niin oli myös tehty.

–Kahdella eri kortilla oli tehty hyvitykset 10 000 euron arvosta per kortti eli yhteensä 20000 euron arvosta.

Koska asia selvisi saman tien, saatiin tehdyt hyvitykset peruttua.

Kosonen sanoo, että menetettyä rahaa ei olisi korvannut mikään vaan se olisi voitu laskea myyjän huolimattomuudeksi.

Kyseessä on uudenlainen rikoksentekotapa."

Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen rikoskomisario, tutkinnanjohtaja Juha Springare kertoo, että Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen alueella tutkitaan kymmenkuntaa saman tyyppistä rikostapausta.

–Voisi luonnehtia niin, että kyseessä on uudenlainen rikoksentekotapa. Kaikki tutkinnassa olevat tapaukset ovat sattuneet tämän alkutalven aikana, Springare toteaa.

Maksupääterikokset tai niiden yritykset on huomattu myös maksupäätelaitteita yrityksille toimittavissa firmoissa.

Suomalainen maksupäätetoimittaja Poplatek Payment tiedottaa, että monilla suomalaisilla kauppiailla on käytössään maksupäätteitä, joilla on mahdollista suorittaa luvaton hyvitys vapaasti valittavalla summalla.

Kauppiaiden kannattaa olla valppaina siitä, mitä ominaisuuksia maksupäätteissä on – maksupäätekehittäjän vastuulla on taata ominaisuuksien turvallisuus.

–Hyvitysten ongelmallisuus on ollut maksupäätealalla tiedossa, eikä vastuuta voi sälyttää täysin kauppiaan hartioille. Maksupäätekehittäjien tehtävä on kehittää ratkaisuja, jotka ovat kauppiaan kannalta turvallisia, sanoo Poplatek Paymentsin tuotekehityksestä vastaava Janne Räsänen

Hyvitysten ongelmallisuus on ollut maksupäätealalla tiedossa."

Yhtiön tiedotteessa kerrotaan, että paljastuneissa tapauksissa huijaukset on tehty liikuteltavilla erillismaksupäätteillä hyödyntäen kauppiaan käyttöön suunnattuja ominaisuuksia. Joidenkin valmistajien erillismaksupäätteissä kauppiaalle tarjotaan mahdollisuus asettaa suojakoodi niille valikoille, joiden kautta hyvitykset hoidetaan. Aina suojakoodia ei kuitenkaan aseteta, jolloin hyvityksiä pystyy tekemään vapaalla summalla – parilla napinpainalluksella.

Vastuu suojakoodin käyttämisestä on kauppiailla, mutta Räsänen korostaa myös maksupäätekehittäjien vastuuta.

–Maksupäätteisiin liittyvät väärinkäyttömahdollisuudet pystytään usein estämään jo suunnitteluvaiheessa. Poplatekin erillismaksupäätteessä vastaavaa väärinkäytön mahdollisuutta ei ole, sillä hyvitettävää summaa ei pysty kirjaamaan vapaasti. Hyvitys pitää aina kohdistaa tiettyyn aiemmin tehtyyn maksutapahtumaan, joka hyvitetään maksimissaan saman suuruisena. Jotta hyvitys voidaan tehdä, tarvitaan kuitista löytyvä arkistointitunnus sekä hyvitettävässä tapahtumassa käytetty maksukortti, kertoo Räsänen.

Nets suosittelee tarkkaavaisuutta maksutilanteessa

Maksuliikenneyhtiö Nets julkaisi 12. joulukuuta tiedotteen, jossa se suosittelee kaikille kauppiaille tarkkaavaisuutta maksutilanteessa ja erityisesti pin-tunnuslukua syötettäessä. Maksupäätettä ei tule antaa asiakkaalle muuta kuin tunnusluvun syöttämistä varten.

Maksupäätteen hyvitystoiminnallisuus on normaali maksupäätteen toiminto, jota käytetään asiakkaan palautettaessa tavaroita myymälään.

Tiedotteen mukaan viime aikoina on paljastunut joitakin tapauksia, joissa väärinkäyttäjät ovat huijanneet kauppiasta tekemällä maksupäätteellä hyvitystapahtumia maksukorteille.

Kyseinen huijaustapa koskee lähinnä niin sanottuja erillismaksupäätteitä, joihin komennot syötetään suoraan laitteeseen. Kassajärjestelmään integroidulla maksupäätteellä tapahtumakomennot antaa asiakaspalvelija kassapäätteestä, joten vastaava petos on hankalampaa toteuttaa.

Tällaisissa väärinkäyttötapauksissa kiinnijäämisen riski on kuitenkin erittäin korkea, koska tapahtumasta jää aina jälki.

Kauppias voi välttyä huijaukselta säilyttämällä maksupäätettään valvotussa tilassa poissa asiakkaiden ulottuvilta ja uudempien maksupäätteiden osalta hyväksymällä hyvitystapahtumat erillisellä kauppiaskortilla. Tällöin kauppiaan on joka kerta erikseen hyväksyttävä hyvitys lukemalla korttinsa.

Kauppias on kauppiassopimuksen mukaisesti vastuussa liikkeessään tehdyistä hyvityksistä.

Lähde: Nets

Lisää aiheesta

Lue lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut