Mobiililipuista hässäkkää länsimetrossa – tarkastajat jakaneet sakkoja

LIIKENNE Liian myöhään ostettu lippu tuonut sakkoja matkustajille.

Metrolla matkustettaessa mobiililipun tulee näkyä puhelimessa jo laiturialueelle johtavien liukuportaiden yläpäässä. Arkistokuva. Minna Airamaa

Minna Airamaa

HSL:n mobiililipun latausajat ovat puhuttaneet metron käyttöön totuttelevia länsimetron käyttäjiä. Mobiililippu on matkapuhelimeen sovelluksella ostettava lippu, joka on ostettava ennen kuin astuu liikennevälineeseen tai metron laiturialueelle.

Metrossa laiturialue alkaa jo liukuportaiden yläpäässä.

Jos mobiililippu tilataan tai saapuu sovellukseen vasta liikennevälineessä tai metron laiturialueella, siitä voidaan määrätä tarkastusmaksu.

– Moni kuvittelee, että lipun voi tilata liikennevälineeseen juostessaan ja se tupsahtaa kännykkään. Olemme yrittäneet tiedottaa asiasta, mutta ilmeisesti epätietoisuutta on edelleen, selvittää HSL:n matkalippujen tarkastusyksikön päällikkö Janne Solala

Solalan mukaan länsimetrossa on otettu alkuun pehmeämpi linja lipuntarkastuksissa ja keskitytty enemmän opastamiseen. Mobiililipuista tarkastusmaksuja on kuitenkin kirjoitettu.

– Tyypillinen tilanne on sellainen, jossa lippu on hätäisesti tilattu liukuportaissa, ja laiturilla sattuu olemaan tarkastaja, Solala kertoo.

Tyypillinen tilanne on sellainen, jossa lippu on hätäisesti tilattu liukuportaissa ja laiturilla sattuu olemaan tarkastaja."

Mobiililippu ei aina lataudu puhelimeen heti ostotapahtuman jälkeen. Osittain viive on tarkoituksellinen ja johtuu HSL:stä, mutta siihen voi vaikuttaa myös lipun ostajan operaattori.

– Lipun latautumisessa voi olla maksimissaan kahden minuutin viive. Viiveen avulla saamme vahvistettua, että maksu on siirtynyt HSL:lle. Viive voi olla kuitenkin huomattavasti lyhyempikin kuin kaksi minuuttia, korostaa HSL:n johtava mobiili- ja nettimyynnin asiantuntija Satu Rönnqvist

HSL:n viiveen jälkeen lipun pitäisi Rönnqvistin mukaan normaalitapauksessa ilmestyä puhelimeen sekunneissa.

– Tämä on kuitenkin kiinni myös asiakkaan operaattorista, jolla voi olla häiriöitä, sekä myös asiakkaan nettiyhteyden nopeudesta, Rönnqvist selvittää.

Jos mobiililipun latautuminen puhelimeen on kestänyt tilausjärjestelmän viiveen vuoksi, se voidaan Solalan mukaan selvittää jälkikäteen.

– Tarkastusmaksun saanut voi tällöin tehdä oikaisuvaatimuksen, jonka jälkeen me voimme tarkistaa, milloin lippu on ostettu ja milloin se on latautunut. Käytännössä tilausjärjestelmä toimii kuitenkin hyvin ja viive on ollut selkeästi alle kaksi minuuttia, Solala vakuuttaa.

Tarkastaja voi auttaa myös silloin, jos mobiililipun on ostanut ajoissa, mutta puhelimesta loppuu akku. Tarkastaja voi tällöin selvittää puhelinnumeron perusteella, onko lippu ostettu.

Solala arvioi, että länsimetrossa on kirjoitettu ensimmäisten viikkojen aikana 20–30 tarkastusmaksua. Hän uskoo, että ensi vuoden alusta määrä tulee nousemaan.

– Kun matkustajamäärät vuoden alusta nousevat suorien linjojen loputtua, nousee todennäköisesti myös liputta matkustavien määrä.

Vuoden alusta voimavaroja käytetään myös enemmän lipuntarkastukseen.

– Lipuntarkastajia on nytkin kohdennettu länsimetroon, mutta heidän painopisteensä on ollut neuvonnassa. Vuoden alusta tämä muuttuu, Solala toteaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.