VTT:n tutkija sähköautohypestä: Polttomoottorit ovat jo varsin pihejä

Autojen nykyaikaiset polttomoottorit ovat jo varsin pihejä. Polttomoottoreissa on päästöjen vähentämisen näkökulmasta edelleen runsaasti kehityspotentiaalia.

Jos esimerkiksi maakaasuautoa ajetaan maakaasun sijasta jätteistä valmistetulla biokaasulla tai dieselin polttoaineeksi valitaan biodiesel, olisivat kaasu- ja dieselautojen päästöt merkittävästi ADACin tutkimuksessa mitattua vähäisemmät.

– Kehittyneet, uusiutuvista luonnonvaroista valmistetut dieselpolttoaineet vähentävät polttoaineen koko elinkaaren aikana syntyviä kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 prosenttia, VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko sanoo.

Lue myös: Onko sähköauto oikeasti päästötön? – Moottori selvitti

Sähköautohypetys on hiukan laantumassa ja todennäköisesti Suomessakin biokaasu, biodiesel ja muut vaihtoehdot otetaan huomioon päästövähennyksiin pyrittäessä.

Sähköauton hankkimiselle suunnitellaan kuitenkin lisää kannustimia, veroetujen lisäksi esimerkiksi Helsingistä Espooseen johtavan Länsiväylän entisillä bussikaistoilla ajaminen sallitaan lähitulevaisuudessa tavara-autojen lisäksi myös kaikkein vähäpäästöisimmille henkilöautoille, joiden hiilidioksidipäästö on enintään 80 g/km.

Tähän ryhmään kuuluvista autoista valtaosa on pistokkeesta ladattavia hybridiautoja, täyssähköautoja ja hybridiautoja, tosin mukana on myös muutama piskuinen pienimmän kokoluokan pikkuauto ja muutama pienehkö dieselmalli.

Teksti: Teppo Turkkila, Moottori.fi

Lue lisää aiheesta

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut