Konkari haluaa suoraa puhetta työpaikoille – "Työssä ei olla hoitamassa parisuhdetta"

TYÖELÄMÄ Palaute kertoo työntekijälle, että esimies on kiinnostunut hänestä ja hänen työstään. Palaute myös suuntaa toimintaa haluttuun suuntaan.

Jarmo Mannerin mukaan tutkimuksista ilmenee, että myönteistä, tukevaa ja vahvistavaa palautetta tarvitaan. – Jokainen palautteenantotilanne on mahdollisuus nostaa esiin toisen vahvuuksia, potentiaalia ja kehityskohteita. Taitava esimies voi selvitä pelkällä vahvistavalla palautteella kiinnittämällä huomiota onnistumisiin ja epäonnistumisissakin niihin hyvin toimiviin asioihin. Johanna Erjonsalo

Teija Varis

Positiivisen palautteen sijaan työelämässä on parempi puhua vahvistavasta ja heikentävästä palautteesta. Tätä mieltä on yritysvalmentaja Jarmo Manner, jonka mukaan keskustelu positiivisesta palautteesta pohjautuu osin väärinymmärrykseen.

–Ihminen on tunneolento, tunteet suuntaavat toimintaamme. Ne eivät ole positiivisia tai negatiivisia, vaan miellyttäviä tai epämiellyttäviä. Siksi on parempi puhua vahvistavasta ja heikentävästä palautteesta kuin positiivisesta palautteesta, hän sanoo.

Pitkän johtajanuran jälkeen ylimmän johdon valmentajaksi siirtyneen Mannerin mukaan muutokseen pyrkivää palautetta on lähes mahdoton antaa siten, ettei palautteensaaja siitä jollain tavoin loukkaannu.

–Mutta jos mitään tunnereaktioita, edes harmistusta, ei synny, ei muutosta tapahdu. Epämiellyttävät tunteet ohjataan jostain pois ja jotain muuta kohti, hän selvittää.

Mannerin mukaan vahvistavan palautteen tarkoitus on kertoa työtekijälle, mikä toimii hyvin – vaikka vain pienissä määrin. Toimivaksi on todettu myös niin sanottu tulevaisuuspalaute. Siinä työntekijältä kysytään, miten hän jatkossa haluaisi toimia ja mitä tukea tarvitsisi.

Tehokasta on myös itseohjaava palaute, joka ohjaa työntekijää pohtimaan omaa toimintaansa.

–Hyviä kysymyksiä ovat esimerkiksi mitä tapahtui, mitä opit, mitä teet seuraavalla kerralla toisin ja miten toteutat sen.

Manner pitää palautteen antamista tärkeänä, sillä se kertoo työntekijälle, että esimies on kiinnostunut hänestä ja hänen työstään. Palaute suuntaa toimintaa haluttuun suuntaan ja tukee työntekijän motivoitumista.

Tulisi muistaa, että työssä ei olla hoitamassa parisuhdetta, vaan aikaansaamassa tuloksia.

Manner korostaa, ettei palaute ole pikajuoksu vaan maraton, jossa pyritään toisen kehittämiseen. Keskeistä on, että palaute kohdistuu asioihin, joihin työntekijä voi vaikuttaa. Se ei saa kohdistua yksilön persoonaan.

–Toimiva palaute edellyttää hyvän vuorovaikutussuhteen ja luottamuksen rakentamista. Kun ne ovat kunnossa, voidaan vaikeistakin asioista antaa suoraa palautetta. Kaikissa tilanteissa tärkeintä on kuitenkin se, että esimies toimii johdonmukaisesti pitkällä tähtäimellä, Manner summaa.

Lähes poikkeuksetta palautteen antaminen kuitenkin koetaan vaikeaksi.

–Esimerkiksi jos esimies pelkää alaisen reaktioita, hän ei pysty antamaan mielekästä palautetta. Se kahlitsee esimiehen toimintaa, Manner täsmentää.

Hänen mukaansa valitettavan monet esimiehet eivät myöskään mieti palautetta työntekijän kehittymisen kannalta, vaan purkavat lähinnä omaa turhautumistaan.

–Taustalla voi olla pelko oikeasti merkittävien, konkreettisten asioiden esiin ottamisesta. Pahimmillaan kyse ei ole toimintaa kehittävästä palautteesta tai yhteisestä pohdinnasta ollenkaan, vaan esimiesten turhista monologeista, jotka vain heikentävät työntekijöiden motivaatiota.

Suuri virhe on ymmärtää palaute kerran vuodessa annettavana arvosteluna.

–Sellainen saattaa tuhota työntekijän motivoitumisen pitkäksi aikaa, Manner varoittaa.

Toinen sudenkuoppa on, ettei esimies pyydä itselleen palautetta. Kolmas ansa on puhua ainoastaan esimiehen ja työntekijän suhteesta tai vuorovaikutuksesta, ja unohtaa tavoitteet, asiakkaiden maailma sekä työn merkityksellisyys.

–Tulisi muistaa, että työssä ei olla hoitamassa parisuhdetta, vaan aikaansaamassa tuloksia. Siksi tulosten on oltava mukana palautekeskusteluissa.

Esimies, näin annat palautetta:

Valmistautuminen

Varmista oma myönteinen aikomuksesi.

Varmista motivaatiosi: Miksi haluat antaa palautetta? Mikä on paras mahdollinen lopputulos yhteistyösuhteesta kyseisen henkilön kanssa?

Aloita vuorovaikutus pyytämällä lupa: ”Haluaisin käydä lävitse asiaa X ja siihen liittyvää muutamaa asiaa. Sopiiko sinulle nyt, vai olisiko joku toinen hetki parempi?”

Pyydä itsearviointia: Kysy ensin palautteen saajan omaa näkemystä tilanteesta. Pyydä häntä arvioimaan itse omaa toimintaansa.

Havainnot ja vaikutukset

Kerro faktat, esimerkiksi kuulohavainto: “Viime palaverissa pidit esitystä ja kuulin, miten…” Tai esimerkiksi näköhavainto: “Kävin lävitse tekemääsi aineistoa ja huomasin, että...”

Kerro, mitä havainto vaikuttaa sinun ajatuksiisi ja tunteisiisi: ”Esityksesi sai minut kärsimättömäksi ja lähdin suuntaamaan huomiota muualle.”

Kerro, miten asia vaikuttaa omaan tekemiseesi: ”Huomasin, että turhauduin…”

Kerro, mitä vaikutuksia tekemisellä on toisille (tiimiläiset, muu organisaatio, asiakkaat ja/tai kumppanit).

Keskustelu

Kysy toisen näkökulmaa: mitä ajatuksia sinulle herää, kun kuulet minun kokemustani? Mikä on sinun näkökulmasi asiaan?

Suunnatkaa yhdessä huomio tulevaisuuteen.​ Lopuksi sopikaa tavoista, miten kehitätte tilannetta yhdessä.

Pyydä toiselta ideaa ensin ja täydennä sitä omalla toiveellasi: ”Toivoisin sinulta jatkossa, että…”

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

Näytä lisää

Luetuimmat

  1. Teetkö sinäkin tämän virheen kauppareissulla? – käsidesiäkin voi käyttää väärin
  2. Helsingistä risteillään kesällä joka toinen päivä Riikaan – alus otetaan Tukholman-reitiltä
  3. Nyt on kuumottavaa liikkua! – Korkeasaaressa on 150 valkoposkihanhen pesää, eläintarha joutui rajaamaan niille omia alueita
  4. Mies tunkeutui aamuyöllä Triplaan – ehti mellastaa kauppakeskuksessa 3 minuutissa järjettömät vahingot
  5. Ilkivalta, varkaudet ja luvaton yöpyminen piinaavat helsinkiläistä senioritaloa – 85-vuotias asukas: "Talon varasto on kuin ilmainen kirpputori"
  6. Liikkuva lomakoti kiinnostaa – uusi asiakaskunta innostui matkailuautoista
  7. Helsingin vanhin etninen ravintola päihitti epäilijät – avajaisten jälkeen 1980 tokaistiin: "Poika, sulla on puoli vuotta aikaa"
  8. Mehumyynti ei tänä vuonna kannattanut, joten töölöläistytöt siirtyivät pullobisnekseen – Lyylillä, 5, on selkeä tavoite
  9. T24: Viro avasi rajat ja laivayhtiöt lisäsivät laivavuoroja Helsinki-Tallinna-reitille – Matkustajamäärät ovat kuitenkin vielä vähäisiä
  10. Missä on Anna? Edes some-profiileissa ei ole näkynyt kuulumisia, poliisi julkaisi kuvan
  11. Mistä Tallinna-tunneli kulkee? – Linjauksesta syntyi tiukka vääntö
  12. Mari Holopainen torjuu kritiikin Helsingin toimista Tallinna-tunnelin kanssa: "Se kannattaa rakentaa sinne, missä on ihmisiä"
  13. Helsinkiläinen Sampsa hankki jäsenyyden yhteisveneeseen: "Koronataloustilanteessa tämä on hyvä vaihtoehto"
  14. T24: Tallink sulkee City-hotellinsa Tallinnan keskustassa syksyllä – Luvassa on myös lisää irtisanomisia
  15. Malmin kentällä aloitetaan maaperätutkimukset – Alueella tehdään myös luontoselvityksiä

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.