Auto törmäsi suojatiellä 6-vuotiaaseen – Itiksen onnettomuuspaikalle ei ole luvassa liikennevaloja

–Autot ajavat tässä tosi kovaa. Kehä I:ltä lähdetään kiihdyttämään etelään. Kyllä tässä olisi suojatievalojen paikka, pohtii tutkinnanjohtaja Sakari Harju Helsingin poliisilaitokselta.

Itiksen ja Puhoksen kauppakeskuksen välissä sijaitsevalla suojatiellä Turunlinnantiellä sattui uhkaava onnettomuus viime sunnuntaina, kun auto törmäsi 6-vuotiaaseen poikaan.

Lapsi lensi törmäyksen voimasta kolme metriä. Kuljettaja pakeni paikalta, ja törmäyksestä epäilty auto löytyi myöhemmin hylättynä.

Isä ja lapsi olivat tapahtumahetkellä yhdessä ylittämässä suojatietä. Suojatien eteen oikealle kaistalle oli pysähtynyt henkilöauto, jonka he olivat juuri ohittaneet. Samaan aikaan vasenta kaistaa kiisi kovaa vauhtia toinen henkilöauto, joka ohitti suojatien eteen pysähtyneen auton ja törmäsi lapseen.

Harju arvioi, että auto saattoi ajaa jopa 70 kilometrin tuntivauhtia.

Lapsella oli onni matkassa, sillä hän selvisi törmäyksestä vain pienellä murtumalla pohjeluussa.

Suojatiellä liikkuu jatkuvasti paljon jalankulkijoita. Moni jättää auton Puhoksen parkkipaikalle ja jatkaa matkaa suojatien yli Itikseen. Toiseen suuntaan kuljetaan Puhoksen liikkeisiin ja moskeijaan. Etenkin pimeällä reitti voi olla turvaton.

Sakari Harju huomauttaa, että esimerkiksi Lauttasaaressa suojatievaloista on ollut hyviä kokemuksia.

Liikennesuunnittelussa ajatukselle ei kuitenkaan ainakaan heti lämmitä.

– Linjaus on se, että yksittäisen onnettomuuden perusteella suojatievaloja ei rakenneta mihinkään, sanoo Helsingin liikenne- ja katusuunnittelun itäisen tiimin päällikkö Johanna Iivonen

–Suojatie yksin velvoittaa pysähtymään. Tässä tapauksessa on ollut kyse täydellisestä piittaamattomuudesta ja liikennepaosta, hän jatkaa.

Itiksen ja Puhoksen parkkipaikan välisellä suojatiellä on liikennesuunnittelun tilastojen mukaan sattunut jalankulkijoille viime kymmenen vuoden aikana vain yksi henkilövahinkoon johtanut onnettomuus. Sunnuntain tapaus oli toinen.

Alueen liikennejärjestelyjä pitää Iivosen mukaan katsoa kokonaisuutena. Turunlinnantiellä on lähekkäin kolme suojatietä, joissa ei ole valo-ohjausta. Kaikilla näillä on sattunut muutamia henkilövahinkoihin johtaneita onnettomuuksia kymmenen vuoden aikana.

Liikennevalo-ohjatut suojatiet löytyvät risteyksistä.

– Helsingissä on ollut trendinä vähentää välisuojateitä. Turunlinnantien osalta tällaisia päätöksiä ei ole tehty, mutta sitäkin voidaan pohtia. Suojatien perusajatus on olla mahdollisimman turvallinen.

Turunlinnantiestä on tehty aiemmin liikennesunnitelma, jossa esitettiin toisen ajokaistan poistamista. Tämä ei kuitenkaan toteutunut.

Liikennejärjestelyihin vaikuttaa myös Puhoksen alueen kehittyminen. Kauppakeskuksen tontin vuokrasopimus Helsingin kaupungin kanssa umpeutuu 2020.

Edit. Täsmennetty24.11.2017 suojatiellä on sattunut viime kymmenen vuoden aikana yksi henkilövahinkoon johtanut onnettomuus ja lisättytieto, että myös viereisillä suojateillä on sattunut henkilövahinkoihin johtaneita onnettomuuksia.

Lisää aiheesta

Lue lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut