Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Länsimetron junissa lisää puutteita – Nyt laitetaan kuljettajien penkitkin uusiksi

LÄNSIMETRO Länsimetron myötä tulleissa uusissa junissa on havaittu monenlaisia ongelmia ensimmäisen käyttöviikkonsaaikana.HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskosken mukaan ongelmat korjataan mahdollisimman pian.

Länsimetroa piinaavat ongelmat eivät ota loppuakseen.

Täysin uutena asiana on kuluneen viikon aikana kuljettajilta tullut palautetta länsimetron myötä tulleiden uusien junien epämukavista penkeistä. HSL:n toimitusjohtajan Ville Lehmuskosken mukaan kaikki kuljettajien penkit tullaan uusimaan.

–Kuljettajan istuin ei ole ergonomialtaan hyvä. Istuimia tullaan parantamaan elikäytännössä uusimaan.

M300-sarjan junia on tilattu yhteensä 20.

–Kuljettajalle istuin on kuitenkin aivan keskeinen työkalu, joten haluamme, että kuljettajilla on parhaat mahdolliset olosuhteet tehdä töitä. Välineiden pitää olla mahdollisimman hyvät.

Taustalla häämöttää ajatus metron automatisoinnista.

–Töitä pitäisi tehdä ainakin 10 vuotta ennen kuin metro automatisoidaan, Lehmuskoski perustelee penkkien uusimista.

Junat on tilattu espanjalaiselta junavalmistaja CAF:ilta.

Ensimmäisen käyttöviikon aikana on havaittu muitakin puutteita.

Muun muassa metrojunien peilit on asennettu niin, etteivät kuljettajat näe peileistä kunnolla laiturille. Myös kuljettajien matka asemalta lähimpään vessaan on jopa joidenkin satojen metrien mittainen, joten kävelymatkalähimmälle vessalle ajovuorojen välissä on pitkä ja vie aikaa.

Metron kunnossapidossa työskentelevä kertoo, että muun muassa Espoon Matinkylässä vessareissu kestää 20–25 minuuttia, jos huoltomies on töissä pääteaseman takana sijaitsevassa huoltomontussa. Kävelyä lähimpään vessaan tulee noin 400 metriä.

Vessareissut ovat Lehmuskosken mukaan kellotettu ja matkaan kuluva aika on otettu huomioon taukojen pituudessa.

–Mitä pidempi matka sitä pidempi tauko, Lehmuskoski vakuuttaa.

Hän täsmentää, että vessamatka on kellotettu hitaimman kävelijän tahdilla. Matkaton Lehmuskosken mukaan kävellyt ja kellottanut luottamusmiesasemassa oleva henkilö, joka on myös kuljettaja.

– Aika on laskettu niin, että on kävelyaika ja vessassaoloaika.

Pitkä vessamatkakin on perua siitä, että metron piti liikkua ilman kuljettajaa.

–Tämä ei ole optimaalinen tilanne lainkaan. Vessat olisi tehty toisin, jos olisimme tienneet, että kuljettajat liikkuvat siellä. Useimmassa tilanteessa kuljettaja saattaa tosin tykätäkin kävelystä, kun istumatyötä on paljon.

Sekä peili- että vessaongelmat johtuvat siitä, että länsimetro oli alkujaan suunniteltu automaattimetroksi eli liikkuvan ilman kuljettajaa.

–Uuden M300 junat tilattiin automaattimetroon, eikä siellä pitänyt olla ohjaamoa eikä peilejä lainkaan, koska ei pitänyt olla kuljettajia. Peilit tilattiin jälkikäteen.

Myös peileihin on tulossa muutoksia paremman näköyhteyden saamiseksi.

Länsiväylä kertoi havaituista ongelmista jo aiemmin torstaina. Kuljettajat ovat avautuneet erilaisista ongelmista JHL:n Motiivi-lehdessä.

Lehmuskoski ei osaa sanoa, kuinka pitkä aika vikojen korjaamiseen kuluu.

– Ongelmat ovat tiedossamme ja huoli on yhteinen. Nämä asiat on tarkoitus korjata kuntoon niin pian kuin mahdollista. Eiväthän muutokset hetkessä tapahdu. Ensin vika havaitaan, sitten suunnitellaan ja korjataan.