Lankesitko netin tilausansaan? – Ei hätää, toimi näin
Moni lankeaa edelleen verkossa vaaniviin tilausansoihin, vaikka suomalaiskuluttajat tuntevatkin oikeutensa keskimääräistä eurooppalaista nettisurfaajaa paremmin.
Muutaman euron merkkilenkkarit tai uusi älykännykkä postikulujen hinnalla houkuttelee edelleen harkitsemattomiin klikkauksiin, joilla kuluttaja tulee huomaamattaan sitoutuneeksi määräaikaisiin tai muuten pitkäkestoisiin hinnakkaisiin sopimuksiin.
Tilausansaan törmää usein netissä, somekanavat Facebook mukaan lukien.
–Kuluttajaasiamies kehotti jo vuonna 2015 kuluttajia olemaan maksamatta tuotelähetyksiä, jotka ovat syntyneet tarkoituksellisen harhaanjohtamisen seurauksena, muistuttaa Euroopan kuluttajakeskuksen johtaja Leena Lindström
Tästä huolimatta moni maksaa edelleen perusteettomia laskuja – eivätkä tilausansatarjoukset osoita laantumisen merkkejä.
Vanha periaate ”jos tarjous vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei todennäköisesti sitä olekaan” on edelleen voimassa. Älä siis klikkaa liian houkuttelevia tarjouksia.
Tässä muita kuluttajakeskuksen vinkkejä tilausansaan joutuneille:
1. Tarkoittamatta tehdyn tilauksen voi peruuttaa. Verkossa tehdyillä tilauksilla on pääsääntöisesti 14 vuorokauden peruuttamisoikeus.
2. Peruutus ei kuitenkaan onnistu vain ei-toivottu paketti palauttamalla – perehdy tarkoin sopimus- tai tilausehtoihin ja muista, että joudut maksamaan palautuskulut itse, ellei sopimusehdoissa toisin mainita. Reklamoi ei-toivotusta tilauksesta myyjälle kirjallisesti esimerkiksi sähköpostilla.
3. Jos ongelmia ilmenee ja olet maksanut luottokortilla, voit vaatia hyvitystä myös luottokortin myöntäneeltä pankilta kuluttajansuojalain nojalla.
4. Opi tunnistamaan tilausansa katsomalla Euroopan kuluttajakeskuksen uusi video. Humoristinen lyhyt video kertoo tarinan tyypillisestä verkossa vaanivasta tilausansasta.
5. Moni ansaan päätynyt syyllistää turhaan itseään. Jos lankesit ansaan, olet toiminut juuri niin kuin tilausansan suunnittelija on halunnut.
6. Muista myös, että et ole asian kanssa yksin. Voit pyytää apua Euroopan kuluttajakeskuksesta, jos tilausansayritys sijaitsee toisessa EU-maassa, Norjassa tai Islannissa.
Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.