Rastila tuntuu edelleen ylivoimaiselta vaihtoehdolta leirintäalueen paikaksi.
Tämä ilmeni, kun kaupunki valtuutettu Timo Raittisen (kok.) aloitteesta vertaili alustavasti sijaintivaihtoehtoja.
Rastilan kiistaton etu on, että se sijaitsee metroaseman vieressä meren rannalla ja vanhassa kartanomiljöössä.
–Metroyhteys vähentää vuosittain tuhansia matkailuajoneuvojen käyntejä keskustassa helpottaen näin ruuhkia ja pysäköintiongelmia, selvityksessä todetaan.
Kaupunki on viime vuosina investoinut Rastilaan yli 2 miljoonaa euroa. Vastaavien tilojen rakentaminen muualle maksaisi 15–20 miljoonaa euroa.
Yleiskaava mahdollistaa leirintäalueen siirron Kivinokan länsireunaan, kun taas nykyinen Rastilan leirintäalue haluttaisiin muuttaa asuinalueeksi.
Kivinokasta voisi kuitenkin tulla vain telttailualue, sillä karavaanarit eivät mahtuisi sinne ollenkaan.
Yksi mahdollisuus onkin, että Helsinkiin tulisi kahdesta kolmeen erilaista leirintäaluetta.
Degermossan alue Östersundomissa Sipoonkorven kansallispuiston lähellä voisi toimia asuntovaunu- ja -autoalueena, mutta sijainti vaatisi toimivan joukkoliikenneyhteyden.
Kaupunki aikoo vielä ennen päätöksiä vertailla tarkemmin nykyisen ja vaihtoehtoisten leirintäpaikkojen ominaisuuksia.
Rastilan leirintäalueella yövytään vuosittain lähes 100000 kertaa. Puolet yöpyjistä on ulkomaalaisia.