Ruokahifistely on jo laskeva trendi – tätä ravintola-asiakkaat haluavat 2018

Suomalaiset ovat ravintolaruoan kuluttajina siirtymässä kohti elämyksiä ja yksilöllisyyttä. Jopa 53 prosenttia ravintoloista uskoo, että elämyshakuisuuden myötä jaettavat ruoat ravintoloissa yleistyvät.

Ensi vuonna ravintolat tarjoavat yhä enemmän arjen kiirettä helpottavia ratkaisuja, sillä yli kolmannes vastaajista uskoo toimitusten ja take away -annosten kasvuun.

Kespro tutki suomalaisia ravintolailmiöitä ymmärtääkseen paremmin suomalaisten ravintolakäyttäytymistä.

Ravintolailmiöt 2018 -tutkimuksessa paljastui, että perinteiset ruokailutottumukset ovat murroksessa arjen muuttuessa hektisemmäksi ja yhä useamman asuessa yksin.

Tutkimuksen vastaajista joka kolmas sanoo asiakkaiden hakevan ravintoloista nopeaa, kiirettä helpottavia ratkaisuja.

– Ihmisten elämänrytmit ovat murroksessa, tämä näkyy esimerkiksi take away -annosten määrän valtavana suosion kasvuna, sanoo keittiömestari Linnea Vihonen, yksi tutkimukseen haastatelluista visionääreistä.

– Tutkimustulokset kertovat, että samaan aikaan ravintoloista haetaan yhä enemmän elämyksiä ja kiireelle vastapainoa. Asiakkaiden odotustaso kasvaa ja niiden ylittäminen vaikeutuu koko ajan, kertoo Kespron myyntijohtaja Osmo Pyhtinen

Hyvinvoinnin sekä järkevän ja vastuullisen kuluttamisen ilmiöt ovat merkittävimpiä ilmiöitä suomalaisessa ravintolakentässä.

Järkevä kuluttaminen on saavuttanut vahvan aseman. Tähän kuluttamisen ilmiöön kuuluvat vahvasti esimerkiksi lähiruoan tai perinteisen ruoan suosiminen.

Tähteet aikoo hyödyntää aiempaa paremmin jo yli puolet ravintoloista.

Kuluttajat vaativat ravintolaruoalta myös terveellisyyttä. Kasvisten ja vihannesten sekä kasviproteiinien käyttö ravintola-annoksissa kasvaa. Asiakkaat vaativat omaan ruokavalioon sopivaksi räätälöityjä annoksia.

Lähes 60 prosenttia ravintola-alan ammattilaisista esimerkiksi uskoo ravintoloiden raaka-aineissa ensi vuonna korostuvan maitoa korvaavat juomat kuten riisi- ja kauramaidot.

Ruokahifistely on sen sijaan laskeva ravintolatrendi. Vaativalla valmistusmetodilla tehdyn ruoan kiinnostus on laskenut. Ruoan yksinkertaistamiseen uskoo 49 prosenttia vastaajista.

– Voidaan miettiä, onko hifistely vain vaihtanut olomuotoaan. Myös ruoan alkuperän tunteminen on ruokahifistelyä, toisaalta se on myös vastuullisuutta. Ravintola-asiakkaille merkitsee paljon tietää, mistä lautasella oleva ruoka on konkreettisesti tullut, sanoo Kespron markkinointijohtaja Hannu Korhonen

Ravintolailmiöt -tutkimus julkaistiin nyt ensimmäistä kertaa. Tutkimuksessa haastateltiin seitsemää ruoka-alan visionääriä sekä 156 suomalaista ravintolaa. Tutkimuksen toteutti Frankly Partners.

Kespro on hotelli-, ravintola- ja catering-toimialan (Foodservice) tukkukauppa ja osa K-ryhmää.

Lisää aiheesta

Lue lisää aiheesta

Mainos: HotLips

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut