Tätä on kaupunkibulevardi käytännössä: 14 liikennevalot ja punainen aalto

LAAJASALO Helsingin ensimmäinen kaupunkibulevardi vilisee liikennevaloja jo nyt. Ja lisää on luvassa.

Sanna Jompero

Laajasalossa sijaitseva Laajasalontie vilisee liikennevaloja jo nyt ja lisää on luvassa, kun Helsingin ensimmäinen kaupunkibulevardi aikanaan valmistuu.

Jollaksessa asuva Juha Muurinen laskeskelee, että 3,3 kilometrin matkalla Laajasalosta Herttoniemeen tulisi olemaan jopa neljättoista valot. Varsinaista kaupunkibulevardia pätkästä on reilu kilometri, ja sillä viidet valot.

–Tämä on kilpailukykyisempi ja sehän tässä varmaan on tarkoituskin, naurahtaa Muurinen ja taputtaa pyöräänsä.

Muurinen kellottaa ajavansa kotoaan Jollaksesta Herttoniemeen pyörällä noin 20 minuutissa. Aika bussilla tai autolla on liikennevaloviidakon vuoksi yhtä pitkä, jos ei pidempikin.

–Jos bussi jää liikennevaloihin, niin silloin pyörällä pääsee jopa nopeammin. Vähän pelottaa, jos (bussien) matka-aika hidastuu tolkuttomasti.

Laajasalontien nopeusrajoitusta laskettiin keväällä alkaneiden tietöiden vuoksi 70 kilometristä tunnissa viiteenkymppiin.

Kaupunkibulevardilla nopeusrajoitus asettunee 40 tai 50 kilometriin tunnissa.

Kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnittelija Markus Ahtiainen toteaa, että liikennevalojen rypäs Laajasalontiellä on välttämätön, eikä valoja voi korvata esimerkiksi liikenneympyröillä.

–Se ei ole mahdollista, koska pääsuunnalla on niin paljon liikennettä. Liikennevaloja laitetaan liikenneturvallisuuden takia risteyksiin, joissa jalankulkijoiden täytyy päästä tien yli ja autoilijoiden tien pääsuunnalle.

Muurista närästää myös se, ettei niin sanottu vihreä aalto toimi nytkään, vaan autoilija joutuu pahimmillaan jonottamaan useissa valoissa päästäkseen pois Laajasalosta.

Myöskään liikennesuunnittelijalla ei ole tähän ratkaisua.

–Joissain paikoissa se toimii, jos lähekkäin on parit liikennevalot. Näin pitkällä matkalla se ei ole kovinkaan helppoa saada toimimaan.

Lähivuosina Laajasalontien liikennevalojen määrä tulee kasvamaan entisestään, kun Laajasalontiellä jäljellä olevat sillat puretaan ja tilalle rakennetaan normaalit tasoliittymät, jotka ohjataan liikennevaloin. Myös risteysten tuntumassa olevien pysäkkien kohdalla olevat suojatiet valo-ohjataan, kuten myös kohta, jossa raitiotie erkaantuu Laajasalontieltä.

Laajasalontiellä kulkee tällä hetkellä noin 20 000 autoa vuorokaudessa.

Liikennemäärän arvioidaan kasvavan kauppakeskuksen kohdalla noin 31 000 ajoneuvoon vuorokaudessa vuonna 2040, jolloin kaikki Laajasalon täydennysrakentaminen ja Vartiosaaren rakentaminen ovat toteutuneet.

Laajasalon liikenneyhteydet paranevat huomattavasti vuonna 2026, jolloin Kruunuvuorenrannan joukkoliikennesilta arvioidusti valmistuu.

Laajasaloon on tulossa 2020-luvun puolivälissä Helsingin ensimmäinen kaupunkibulevardi. Bulevardin välittömään läheisyyteen rakennetaan asuntoja noin vajaalle tuhannelle asukkaalle. Yliskylän alueelle muuttaa yhteensä noin 6 000 uutta asukasta. Uusien työpaikkojen määrä on reilut 300.

Ensi vuoden syksynä mennessä vanhan ostoskeskuksen viereen avataan Laajasalon uusi kauppakeskus.

–Otamme Laajasalon osaksi kaupunkia kaikkine palveluineen, toteaa kaupunkisuunnitteluviraston arkkitehti Petteri Erling

Laajasaloon ensimmäinen kaupunkibulevardi

Laajasaloon suunniteltu kaupunkibulevardi tulee olemaan Helsingin ensimmäinen.

Bulevardi ulottuu Laajasalon sillalta Koirasaarentien risteykseen.

Bulevardi voisi olla kokonaisuudessaan käytössä 2020-luvun alkupuolella.

Ensimmäiseksi alueelle valmistuu uusi kauppakeskus ensi vuoden lopussa.

Kauppakeskus rakennetaan vanhan ja tieltä purettavan ostoskeskuksen viereen.

Laajasalontien varteen tulee uusia asuntoja, palveluita ja työpaikkoja.

Bussin lisäksi uutena liikennemuotona Laajasalontielle suunnitellaan raitiovaunua.

Vuoden 2035 liikenne-ennusteessa kadun vilkkaimpien osien liikennemäärät vastaavat lähes nykyisiä Mäkelänkadun ja Turunväylän liikennemääriä.

Aiheeseen liittyvää

  1. Vihreää huuhaata vai asuntotuotannon edellytys? – Näin HU:n vaalikoneessa vastattiin kaupunkibulevardeista 15.3.2017 9:50
  2. Laajasalon kaupunkibulevardiin haetaan ideoita nuorilta arkkitehdeiltä 12.1.2017 7:10
  3. Laajasalon uusi ostari sai rakennusluvan – myös kaupunkibulevardi tekee tuloaan 11.1.2017 10:48
  4. Kaupunkibulevardeista riitaa Helsingin ja valtion välillä – "Selvitykset ovat puutteellisia" 27.12.2016 12:42
  5. Bussikuskit kyllästyivät liikennevaloihin – ottivat käyttöön oman oikoreitin  18.11.2016 14:26
  6. Liikennevalotoimisto vastaa kritiikkiin: Tämän takia autot seisovat punaisissa 23.1.2016 8:22
  7. Supertietokone apuun Helsingin megahankkeessa – Näin kaupunkibulevardit kannattaisi rakentaa 14.12.2016 7:10
  8. HOK-Elannon Niemi kaupunkibulevardeista: Kaikkea liikennettä ei voi ohjata polkupyörille 16.11.2016 19:05

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut