Ajo-opetukseen tulossa dramaattisia muutoksia: autokouluun 16-vuotiaana, ajokortti halpenee, 3-vaiheisuus historiaan

Autokoululiitto seuraa huolestuneena ajokorttilain käsittelyä eduskunnassa. Kuvituskuva. Marjaana Varmavuori / Arkisto

Jari Pietiläinen

Nykyiseen ajo-opetukseen on tulossa merkittäviä muutoksia. Liikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt lausuntokierrokselle luonnoksen ajokorttien suoritusvaatimusten uudistamiseksi.

Nykyisistä opetussuunnitelmiin perustuvista opetusvaatimuksista luovuttaisiin, ja muun muassa oppimismenetelmä ja oppimiseen käytetty aika olisivat vapaasti päätettävissä.

Lakiluonnoksen lausuntoaika päättyy 22. kesäkuuta.

– Kysymyksessä on mittava uudistus, joka koskettaa monia ihmisiä. Esityksen tavoitteena on selkeyttää ja keventää ajokorttisääntelyä ottaen samalla huomioon liikenneturvallisuuden vaatimukset. Opetuksen joustavuutta lisäämällä voitaisiin myös alentaa ajokortin hankkimisen hintaa, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner sanoo.

Ehdotuksen mukaan kaikkien ensimmäistä ajokorttiaan suorittavien olisi opiskelun aluksi suoritettava pakollinen neljän tunnin teoriaopetus. Tämä opetus on pakollista ajokorttiluokasta riippumatta.

Autokoulussa opiskelu ei ole jatkossa sidottu opetusssuunnitelmiin."

Koulutuksessa annettaisiin perustiedot moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettamisesta sekä liikenneturvallisuuteen liittyvistä vaatimuksista. Koulutus tapahtuisi autokoulussa, mutta se voitaisiin yhdistää myös peruskouluopetukseen tai toisen asteen koulutukseen.

Ajokorttiopetuksen vaatimuksia aiotaan myös keventää, eikä opiskelu olisi sidottua opetussuunnitelmiin kuten tällä hetkellä. Myös ajotaidon opettelu olisi nykyistä vapaammin ajokorttia suorittavan päätettävissä.

Samoin teorian opetus- ja oppimismenetelmät olisivat vapaasti valittavissa, mutta ajo-opetukseen vaadittaisiin viranomaisen lupa – joko autokoululupa tai opetuslupa.

Henkilöautokorttiin ehdotetuista muutoksista keskeisin on nykyisen kolmivaiheisuuden poistaminen. Sen sijaan ajokortin suorittajalta vaadittaisiin kahdeksan tunnin mittainen koulutus riskien tunnistamiseen ja vaikeissa oloissa ajamiseen.

Ajokorttiopetuksen voisi jatkossa aloittaa jo 16-vuotiaana."

Se vastaisi pitkälti nykyistä syventävää vaihetta, jonka sisältöä on erityisesti nuorten liikenneturvallisuuden parantamisen kannalta pidetty erittäin merkittävänä.

Riskientunnistuskoulutus annettaisiin ensisijaisesti autokoulussa. Pidemmän ajokokemuksen hankkimiseksi ajokorttiopetuksen voisi aloittaa 16-vuotiaana.

Henkilöautokortin opetuslupaa on tarkoitus helpottaa muun muassa siten, että auton poljinvaatimuksesta luovutaan. Opetusluvalla tapahtuva ajo-opetus voisi olla autokouluopetusta täydentävä tai sille vaihtoehtoinen.

Lain nojalla säädettävä asetus edellyttää tietyn vähimmäismäärän pakollista ajo-opetusta, minkä perusteella arvioidaan yksilöllisesti ajo-opetuksen tai ajoharjoittelun tarve.

Moottoripyöräkorttien korottaminen ylempään luokkaan yksinkertaistuisi. Vähintään kahden vuoden ajokokemuksella korotus seuraavaan luokkaan tapahtuisi ajokokeella. Alle kahden vuoden kokemuksella korottajan olisi suoritettava sekä teoriakoe että ajokoe.

Traktorikorttiluokkia olisi jatkossa vain yksi nykyisten T- ja LT-luokkien sijaan. Tämä tarkoittaisi, että T-luokan ajokortilla voisi kuljettaa traktoreita, joiden suurin rakenteellinen nopeus olisi 60 kilometriä tunnissa.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut