Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Espoolaismies kuskasi rakennustarpeet helikopterilla mökkisaareen – "Säästin rahaa ja aikaa"

MÖKKI Aikaa, työtä ja rahaa säästävä helikopteri voi murtaa myytin kalliista saarirakentamisesta.

Moni on vierastanut vapaa-ajanviettopaikan rakentamista saareen, koska rakennustarvikkeiden kuljettamista sinne on pidetty hankalana ja kalliina. Perinteinen tapa on viedä tarvikkeet saareen talvella jäätä pitkin tai avoveden aikana lautalla. Moderni ja viime vuosina yleistynyt tapa on käyttää apuna helikopteria.

EspoolainenNiklas Skogster rakennuttaa mökkiä Porvoon saaristoon Gäddragiin. Rakennustarpeet kuljetettiin mantereelta noin 300 metrin päähän Koivusaareen erilaisiin kopteritöihin erikoistuneen Heliwestin kopterilla. Sama yhtiö aikoo rakentaa Porvooseen tukikohdan.

–Mietimme pitkään kuljetustapaa. Se oli pieni kynnyskin rakennustöiden aloittamiselle. Jos rakennuspaikka olisi ollut autotien päässä, olisimme varmaan ryhtyneet projektiin aikaisemmin, Skogster kertoo.

–Näinä talvina ei ole voinut laskea sen varaan, että olisi kantavaa jäätä. Kun kerroimme tutuille, että aiomme lennättää rakennustarvikkeet saareen, he kysyivät, olemmeko voittaneet lotossa. Mutta siitä ei ole kysymys. Uskon, että tämä yleistyy. Kopterin käyttö säästää aikaa, rahaa, vaivaa ja ihmistyötä.

Usein sanotaan, että saareen rakentaminen nostaa kustannuksia 30 prosenttia.

–Väitän, että tämä murtaa myytin saarirakentamisen kalleudesta. Tällä kuljetustavalla säästää kuluissa, mutta se vaatii huolellista suunnittelua, Niklas Skogster sanoo.

Hänen 100-neliöisen huvilansa rakennustarvikkeiden kuljetuskustannukset jäävät alle 10 prosenttiin projektin kokonaiskustannuksista.

Talotehdas toimitti huvilatarpeet kuorma-autolla autotien päähän. Vaikka toimitus oli niin sanottu saaristopaketti, se paketoitiin lastin purkamisen jälkeen osittain uudelleen ja aseteltiin tarkasti siihen järjestykseen, jossa tarvikkeet kuljetettiin saareen suoraan rakennuspaikalle hienot näköalat tarjoavan korkean kallion päälle.

Paketteihin kiinnitettiin myös nostoliinat kopteria varten.

–Kopteri lentää tunnin kerrallaan, jonka jälkeen se tankataan. Maksimikuorma on 500 kiloa. Paketteja on noin sata. Kopterilla viedään esimerkiksi 700 pilariharkkoa, joten kyllä siinä ihmistyöntunteja säästyy. Seuraavana päivänä voidaan aloittaa perustusten teko, työmaan vastaava mestari Mika Vänttinen kertoo ennen työpäivän mittaisen lento-operaation alkua.

Saaressa paketteja on vastaanottamassa saarirakentamiseen erikoistuneen sipoolaisen Södicon yrittäjä Kenneth Söderström Yritys on käyttänyt helikopteria apuna projekteissaan viitisen vuotta.

–Kyllä me tätä suosittelemme. Joskus on tehty niin, että rakennustarvikkeet on tuotu lautalla saaren rantaan ja kuljetettu siitä kopterilla rakennuspaikalle, Kenneth Söderström kertoo.

Hänen mukaansa kopterin käyttö säästää myös luontoa, kun tarvikkeet saadaan kerralla juuri oikeaan paikkaan. Saareen ei tällöin tarvitse kuljettaa sammalta rikkovia traktoria tai tela-ajoneuvoja kuljetuksiin eikä raivata niille kulkuväylää.

Nykyään rakennusmääräykset kieltävät usein rakentamisen aivan rannan tuntumaan, ja muutoinkin paras huvilapaikka saattaa olla hieman etäämpänä rannasta.