Kuvat: Autotalli kätkee Studebaker-salaisuuden vuodelta 1927 – kuului aikanaan Marimekko-Ratian miehelle

AUTOT Korjaamoyrittäjä Heikki Ilves osti vuosimallin 1927 Studebaker Erskinen 15 vuotta sitten. Ensi vappuna hän aikoo viedä kurvikkaan beigen kaunottaren ajelulle.

Auton ratissa on onnellinen mies ja ensi vappuna vielä onnellisempi. Silloin Heikki Ilveksen on tarkoitus mennä Studebaker Erskinen kanssa ihan oikeasti ajelulle. Etualalla auton keulassa lämpömittari. Heli Kurimo

Sari Mattila

Lohjalaisen Autohuolto Ilveksen nurkassa on pressulla peitetty salaisuus.

Kun korjaamoyrittäjä Heikki Ilves nostaa pressun, on pakko huokaista.

–Studebaker Erskine vuodelta 1927, esittelee Ilves kurvikkaan beigen kaunottaren.

90-vuotiaasta Erskinestä toki näkee, että se on nähnyt elämää ja kaipaa vielä vuosienkin remontin jälkeen fiksausta, mutta silti. Studebaker Erskinen kaltaiset muotovaliot ovat tämän päivän liikenteessä vain satunnaista silmänruokaa, josta pääsee nautiskelemaan liian harvoin.

Sen kauneutta arvosti myös Marimekon Armi Ratian puoliso Viljo Ratia, jolle Erskine on aikaisemmin kuulunut.

Heikki Ilves näyttää Mobilisti-lehteä, jossa Viljo Ratia on kuvattu Studebaker Erskinen kanssa. Auton takapenkillä istuu kaksi herraa. Aseista päätellen herrat ovat matkalla metsästysretkelle.

–Nämä vanhat lehdet ovat arvokkaita, koska niistä voi aina löytyä jotain mielenkiintoista, Ilves tuumaa.

Heikki Ilves näki Studebaker Erskinen ensimmäisen kerran melkein puoli vuosisataa sitten vuonna 1978. Hän ihastui siihen heti. Vaikka Ilves ei kaunotarta heti omaksi saanutkaan, mies ei sitä unohtanut.

– Siellä se oli, Lohjan Teollisuuskadulla silloisen Autohuoltamo Luode ja Meriluodon, nykyisen Vainion korjaamon nurkassa.

Auton vanhoista luovutuskirjoista näkee, että Virkkalassa asuva rouva Helena Jussila myi Studebaker Erskinen vuonna 1977 niin ikään Virkkalassa asuvalle Martti Sormuselle, jolta Autohuoltamo Luode ja Meriluodon vanhempi peltiseppä Unto Kreander osti auton vuonna 1980.

–Kreander omisti auton 11 vuotta, kunnes se siirtyi vuonna 1991 automaalari Jorma Kivistölle.

Ei ole tietoa, miten Studebaker Erskine päätyi Virkkalaan Helena Jussilalle. Ostiko Jussila esimerkiksi auton suoraan Ratialta vai oliko välissä muita omistajia?

Viimein vuonna 2002 kurvikas kaunotar siirtyi Heikki Ilvekselle. Se saapui hänen talliinsa niin huonossa kunnossa, että moni olisi heittänyt jo toivonsa, mutta ei Heikki Ilves. Studebaker Erskine oli kirjaimellisesti palasina: renkaina, mittareina, vaihdelaatikkona, lokasuojina, rungonkappaleina ja moottorina.

Hellästi mies levitti raadon korjaamonsa lattialle ja aloitti työt. Erskinen kokoaminen oli kuin palapelin rakentamista.

Todellisen kaunottaren käyttöohjeita netistä löydä. Onneksi Heikki Ilveksellä on käytössä Studebaker Erskinen alkuperäinen käyttöohjekirja.

– Siitä löysin esimerkiksi auton sähkökaavion, joka helpotti työtäni olennaisesti. Auton sähköjärjestelmä on esimerkiksi plusmaadoitettu, kun se nykyään on lähes aina miinusmaadoitettu.

Ilveksellä on vuosikymmenten kokemus museoautoista, Studebaker Erskine ei päästänyt häntä helpolla. Mekaanisia jarruja Ilves ei ollut korjannut koskaan aikaisemmin. Niiden kanssa mies tekikin pitkään töitä, mutta sai kuin saikin jarrut toimimaan.

Erskinen rungon Ilves hiekkapuhalsi ja maalasi puuterimaalilla alkuperäiseen beigeen väriinsä. Pohja on aristokraattiseen tapaan jalopuuta, samoin kauniiden valko-mustien rengasvanteiden pinnat. Renkaiden keskiössä on siniseksi maalattu nappi, jonka keskelle on tyylitelty lehtikullalla E-kirjain.

Polttoainemittarin Heikki Ilves löysi sattumalta Keimolan rompetorilta. Sekään ei ole mikään tavallinen viisarinäyttöinen mittari, vaan mekaaninen kapillaarimittari.

–Katsopas, mikä täällä on, Ilves huikkaa. Hänellä on kädessään laatikko, josta mies poimii nyrkinkokoisen pienen esineen.

Ilves ruuvaa esineen kiinni auton keulassa olevaan alustaan.

–Lämpömittari, Studebaker Erskinen alkuperäinen lämpömittari, jonka sai aikoinaan ostaa autoon lisävarusteena, Ilves selvittää.

Lämpömittarista Ilves kuuli kaveriltaan, joka oli nähnyt sen jollain toisella kaverilla. Hän oli ostanut lämpömittarin Yhdysvalloista nettihuutokaupasta.

Ilveksen toiveena on päästä kaunottaren kanssa ensi vappuna vappuajelulle.

–Onhan se jo melkein valmis. Odottaa vain verhoilijan käsittelyä. Verhoilija ompelee nahasta katon ja penkit. Avoauton katosta tulee musta, penkeistä punaiset.

Ilves arvelee, että Studebaker Erskine on laivattu Yhdysvalloista vuonna 1927 ja tuotu Ruotsiin. Ruotsissa oikeanpuoleiseen liikenteeseen siirryttiin vasta 1967.

Kuinka paljon Studebaker Erskine on tullut Ilvekselle maksamaan? Heikki Ilves hieroo leukaansa ja naurahtaa.

–Vaikea sanoa. Ei varmasti ihan pieleen mene, jos veikkaan noin 10000 euroa. Pelkkä raatokin maksoi jotain, ja varaosiin on mennyt sievoinen summa rahaa. Ja vielä menee ainakin 5000 euroa.

Studebaker Erskine 1927

Valmistettu Indianan osavaltiossa Yhdysvalloissa.

Automallin tuontanto aloitettiin vuonna 1927. Silloin sitä valmistettiin 24893 kappaletta.

Auton suunnittelusta ja kehityksestä vastasi Studebaker Corporationin toimitusjohtaja Albert Russel Erskine, joka kannusti autotehtaan insinöörejä suunnittelemaan automallin kasvaville Euroopan markkinoille. Studabaker Erskine saikin lukuisia tunnustuksia eurooppalaiselta lehdistöltä.

Heikki Ilveksen omistaman Studabaker Erskinine tunnetuin aikaisempi omistaja on Armi Ratian puoliso Viljo Ratia.

Aikoinaan auto maksoi uutena Yhdysvalloissa 975 dollaria.

Heikki Ilveksen auto on avoauto, jossa 40 hevosvoimaa.

Siinä on 3-litrainen suora, kuusisylinterinen sivuventtiilimoottori.

Vakuumipolttoainejärjestelmä.

Mekaaniset jarrut.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Pitäjänmäki saa radan varteen uuden maamerkin ja liki 600 asukasta – arvokas asemapuisto suojellaan
  2. Helsinkiläisiä kosiskellaan nyt kausitöihin perunamaille – työntekijöille saattaa järjestyä myös kuljetus
  3. Kansallinen kaupunkipuisto nytkähti eteenpäin – aletaan valmistella Keskuspuiston ja Haltialan pohjalta
  4. Pursuileva jäteastia pakotti lapsiperheen pitämään roskia kotona – "Olemme sitten odottaneet pari päivää"
  5. ”Ei tule holtitonta juottolaa” – Senaatintorin jättiterassia suunnitellaan nyt kiivaasti, tavoitteena saada pian auki
  6. Energiayhtiö palkitsee hyvää mieltä levittäviä harrastusseuroja 5 000 eurolla – Voittajia valitsemassa suosikkitubettaja Roni Back
  7. T24: Tallink Ekspress on Tallinkin uusi lähikauppa – Se toimii sekä verkossa että Tallinnan rautatieasemalla
  8. "Monen tilanne mennyt koronaepidemian aikana huonompaan suuntaan" – Sininauhasäätiö avaa taas toimintojaan
  9. Poliisi ihmettelee leväperäisyyttä: Kymmenissä yrityksissä avattiin yritystilejä puhelimessa tarkastamatta henkilöllisyyttä – Vantaalaisen vuokrausyrityksen nimissä huijattiin omaisuutta 120 000 euron edestä
  10. Herttoniemen pyöräturman kuorma-autoilija kiistää syyllistyneensä rikoksiin, poliisi epäilee törkeästä kuolemantuottamuksesta ja törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta
  11. Jouko Kokkonen HU:ssa: "Urheiluseurat ovat yhteiskunnan koossapitäjiä"
  12. Laki tiukkenee: Pientä lasta ei saa kuljettaa lyhyttäkään matkaa ilman turvalaitetta, edes taksissa
  13. Suurin työttömyyskassa ennustaa kirpeitä lukuja koronakeväälle – hakemustenkin käsittelyt venyvät yliajalle
  14. T24: Viron terveysvirasto: Työmatkaliikenteen avaaminen on tuonut koronatartuntoja Suomesta Viroon
  15. Hurjaa kasvua työttömissä työnhakijoissa Uudellamaalla – lomautettujen määrä nousi 3 400 prosenttia

Näytä lisää

Luetuimmat

  1. Pikaruokaketju avaa 60 hengen terassin huikealle paikalle Helsinkiin– "Tuohon kun saisi ravintolan"
  2. Kaupunki antoi tiukan vaatimuksen pyöräilijöille Helsingissä – "Joko ajaminen loppuu tai..."
  3. Tunnistatko tätä miestä? – "espanjalainen asunnonomistaja" huijannut ainakin neljää vuokra-asunnon etsijää Helsingissä ja kysellyt asuntoja myös Turusta ja Tampereelta
  4. THL:ltä uusi karttasovellus: Täällä ihmisillä on koronaoireita – Suuret kaupungit ja kaksi sairaanhoitopiiriä erottuvat joukosta
  5. T24: Koronarajoitusten höllentäminen ei auttanut – Moni kesätapahtuma on jouduttu perumaan Virossa
  6. Yllätyskaupat! Stadin Panimo pelasti konkurssioluet – osti arvostetun pienpanimon
  7. T24: Viro on automaattien luvattu maa – Automaatista voi Tallinnassa ostaa kukkia ja apteekkituotteita
  8. Helsinkiläisen Saara Arvan katoamista tutkitaan henkirikoksena, mutta ruumista ei ole löytynyt ja poliisi joutui vapauttamaan epäillyn
  9. T24: Tallinnan hotellit ja ravintolat odottavat malttamattomina suomalaismatkailijoita – Tärkeä kesäsesonki lyhenee päivä päivältä
  10. ”Ei tule holtitonta juottolaa” – Senaatintorin jättiterassia suunnitellaan nyt kiivaasti, tavoitteena saada pian auki
  11. Etätyöt toivat iljettävän vaaran putkistoihin – muista 2 minuutin sääntö, kun valutat vettä
  12. Pursuileva jäteastia pakotti lapsiperheen pitämään roskia kotona – "Olemme sitten odottaneet pari päivää"
  13. Esimies on nyt esihenkilö – Helsinki aikoo neutralisoida kaikki mies-päätteiset ammattinimikkeet, joita on 45
  14. THL avasi karttasovelluksen – Näyttää varmistuneet koronavirustartunnat kartalla, kertoo myös kuntakohtaiset tiedot, sairastuneiden iän ja sukupuolen
  15. T24: Virossa höllennetään taas koronarajoituksia – Muutokset tulevat voimaan kesäkuussa

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.