Tienkäyttömaksuja vastustaa lähes kaksi kolmesta ehdokkaasta – "Höpö höpö -juttuja"

VAALIT Kuntavaalikoneeseen vastanneet helsinkiläisehdokkaat eivät lämpene tienkäyttömaksuille.

Tienkäyttömaksut eivät saa kannatusta Helsingin Uutisten vaalikoneeseen vastanneilta ehdokkailta.

Vastanneista selvästi yli puolet, 64 prosenttia, vastustaa väittämää, että pääväylillä autoilevilta tulee peria tienkäyttö- tai muita vastaavia maksuja. Kannattajia on 35 prosenttia ja loput eivät osaa sanoa kantaansa. Vastaajia on yhteensä 655.

HSL on muun muassa suunnitellut ruuhkamaksua Helsingin seudulle, jota perittäisiin keskustan suunnasta lähtevästä että sinne tulevasta liikenteestä ja myös poikittaisesta liikenteestä, esimerkiksi kehällä. Myös valtio on puuhannut omia tiemaksujaan, joskin niin sanottu Bernerin malli koki alkuvuonna mahalaskun

Tienkäyttömaksua kannattavat innokkaimmin vihreät, joista 61 kannattaa ideaa. Toisaalta vihreistäkin löytyy 21 ehdokasta, jotka ovat vastanneet olevansa kielteisellä kannalla. Vasemmistoliittoa edustavista vastaajista 48 toisi tienkäyttömaksut pääväyllle ja sdp:n ehdokkaista 31.

Autopuolueiksi profiloituvat vaalikoneessa voimakkaimmin perussuomalaiset, kokoomus, demarit sekä kristillisdemokraatit.

Perussuomalaisista 89 vastannutta ehdokasta vastustaa maksuja ja vain 10 kannattaa.

Kokoomuksesta teiden käytöstä ei perisi maksua 81 ehdokasta, kun taas 15:a ajatus miellyttää. Demareista 55 vastaajaa tyrmää tienkäyttömaksut ja kristillisistä 53, ja vain 8 saman puolueen ehdokasta kannattaa.

Näin ehdokkaat vastasivat aiheeseen vaalikoneen kommenttikentässä:

–Kannatan ruuhkamaksuja. Tukholmassa (joka kasvaa vauhdilla) on liikenteessä satsattu julkiseen liikenteeseen ja rahoitettu sitä ruuhkamaksuilla. Sama kannattaa tehdä Helsingissäkin! Tukholmassa ruuhkat ovat maksujen ansiosta vähentyneet, liikenne vetää paremmin ja ilmanlaatu on parantunut, Riikka Suominen (vihr.) selvittää.

–Autoilijoita verotetaan jo nyt rankasti. Jos joskus harkitaan tämäntyyppisiä maksuja, olisi huolehdittava, että keräys olisi tehokasta. Lisäksi rahojen olisi tultava Helsingin kaupungille ja niiden käyttötarkoitus olisi etukäteen sovittava, tuumii Ted Apter (kok.)

Rkp:n Ann-Kristin Nummelin on huolissaan kaiken kallistumisesta.

–Mielestäni ajatus on vastuuton. Tämän toteuttaminen tulee liian kalliiksi. Lisäksi lapsiperheet, jotka kuljettavat lapsia tarhaan ja harrastuksiin saavat kohtuuttoman kalliin automatkan, puhumattakaan vähävaraisista, työttömistä ja eläkeläisistä. Linja-autot ja jakeluautot ja muu vastaava kallistuisi ja se näkyisi tuotteissa ja palveluissa. Keksitään jokin toinen ratkaisu.

Aulikki Isra Lehtinen (fem.) toteaa, että autovero ja autonkäyttövero ovat yhteensä jo isoja.

–Niillä pitää kattaa tienkäyttöä, jatkaa Lehtinen.

Terhi Peltokorpi (kesk.) katsoo, että tietullien käyttöönottoa on syytä selvittää tarkkaan.

–Maksujen käyttö ei saa johtaa autoliikenteen siirtymiseen pienemmille asuinalueita sivuaville tai jopa niiden läpi kulkeville kaduille, korostaa Peltokorpi, joka HU:n vaalikoneessa on ottanut varovaisesti myönteisen kannan maksuihin.

Demarien Jaana Alaja ehdottaa omaa ratkaisuaan maksumalliksi.

–Ne pääväylät, joita Helsinki pääasiassa ylläpitää ja maksaa voisivat olla maksullisia muille kuin helsinkiläisille tai vaihtoehtoisesti liityntäpysäköinti voisi olla maksutonta helsinkiläisille ja muille maksullista, Alaja kirjoittaa.

–Samaan aikaan kun julkista liikennettä parannetaan, on ryhdyttävä myös muihin toimiin, jotta yksityisautoilu keskusta-alueella vähenisi. Ruuhkamaksut olisivat hyvä ratkaisu, joita käytetään muun muassa Lontoossa ja Tukholmassa, pohtii puolestaan Lauri von Pfaler (vas.).

–Höpö höpö -juttuja tuollaiset lisäväylämaksut. Autovero on muutenkin jo korkea, perussuomalaisten Jere Koivisto tiivistää oman kantansa.

Lisää aiheesta

Lue lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut