Vihreää huuhaata vai asuntotuotannon edellytys? – Näin HU:n vaalikoneessa vastattiin kaupunkibulevardeista

VAALIKONE Kaupunkibulevardit ovat puheenaiheena myös tulevalla valtuustokaudella.

Mäkelänkatu on yksi esimerkki, joka kaupunkibulevardeista puhuttaessa usein mainitaan. Sisääntuloväylät Kehä I:n sisäpuolella halutaan muuttaa samankaltaisiksi, jotta asuntotuotantoa voidaan kasvattaa. Jussi Vehkasalo

Kaisa Paastela

Helsinkiin yleiskaavassa suunniteltujen kaupunkibulevardien toteuttaminen jakaa kuntavaaliehdokkaiden mielipiteet odotetusti.

Eniten vastustusta löytyy kokoomuksesta ja perussuomalaisten ehdokkaista.

Helsingin Uutisten vaalikoneessa on väittämä ”Helsingin sisääntuloväylät pitää muuttaa kaupunkibulevardeiksi, jotta asuntotuotantoa niiden varsille voidaan lisätä”

Jutuntekohetkellä kysymykseen oli vastannut 471 helsinkiläistä kuntavaaliehdokasta, ja tilanne oli varsin tasan: 50 prosenttia kannattaa kaupunkibulevardeja ja 48 ilmaisee olevansa eri mieltä.

Kokoomuksesta 57 vastannutta ehdokasta suhtautui kaupunkibulevardeihin joko myönteisesti tai hyvin myönteisesti ja kielteisellä kannalla oli 35 ehdokasta.

Perussuomalaisista vastanneista 71 ehdokasta ei näe bulevardikehitystä toivottavana, kun taas 13 puolueen vastaajaa suhtautuu niihin myönteisesti.

Ennakoidusti vihreissä on kaupunkibulevardeille ja tiiviille urbaanille rakentamiselle kovin kannatus. Vihreiden ehdokkaista 64 on vastannut vaalikoneessa väittämään myöntävästi ja vain kaksi vihreää vastaajaa on eri mieltä.

Demareissa mielipiteet jakautuvat: 44 demariehdokasta kannattaa vaalikoneessa bulevardeja ja 22 ehdolla olevaa vastustaa. Kolme demariehdokasta ei ole kysymyksen kohdalla osannut kertoa mielipidettään.

Samoin vasemmistossa vaaka kallistuu kaupunkibulevardien suuntaan: 43 vastannutta Vasemmistoliiton ehdokasta muuttaisi väylät bulevardeiksi, eri mieltä puolestaan on 15 vastaajaa.

–Kaupunkibulevardit ovat tärkeä osa uutta hyväksyttyä yleiskaavaa. Sisääntuloväylien tilalle tulee kapeampi, Mäkelänkadun tapainen katu, jossa kulkee myös pikaratikka. Kaupunkibulevardien kautta saadaan uutta tiivistyvää kaupunkia, joka perustuu raideliikenteen tiheään verkkoon. Bulevardeja on tutkittava ja kokeiltava ensin, jotta niistä saadaan toimivia. Hämeenlinnanväylän mahdollinen bulevardi tulee rakentaa vasta viimeisenä, jotta sen vaikutukset Keskuspuistoon osataan arvioida oikein, kommentoi väittämää vaalikoneessa Sanna Vesikansa (vihr.).

Vihreiden ehdokas Anja Malm puolestaan olisi valmis bulevardisoimaan myös Kehä I:n Itäkeskuksesta Kivikkoon saakka.

Osa vaalikoneeseen vastanneista ehdokkaista näkee kaupunkibulevardeissa riskejä.

–Yleiskaavassa esitetyissä suunnitelmissa ei ole huomioitu bulevardisoinnin haitallisia vaikutuksia Helsinkiin suuntautuvaan seudulliseen ja valtakunnalliseen liikenteeseen. Myöskään bulevardien saasteista (pakokaasut, pienhiukkaset, melu) ei ole tehty riittäviä selvityksiä, kirjoittaa Tapio Klemetti (kok.).

–Kaupunkibulevardien ongelmana on, että ne ruuhkauttavat liikennettä. Matka-ajat keskustaan tulisivat kasvamaan, Toni Ahva (ps.) muistuttaa.

Perussuomalaisten ehdokas Rolf (Fred) Sormo napauttaa, että bulevardit ovat "vihreää huuhaata".

–Hidastuva liikenne lisää ilman myrkkysaasteita, Sormo kirjoittaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.