Joukkoliikenteen matkat romahtivat 70 % – pyörähuollossa ruuhkia: "Monilla pyörä on lojunut 5–10 vuotta ilman käyttöä"

Oula-Heikki huoltaa vanhaa Peugeot-pyörää, johon ei enää meinaa löytyä varaosia. Myös kaikki mutterit olivat ruostuneet kiinni. Anniina Virtanen

Anniina Virtanen

Julkinen liikenne on vaihdettu kaupunkipyöriin tai omaan vanhaan fillariin koronavirusepidemia vuoksi. Aikainen kevät on ollut pyöräilijöiden puolella.

– Pyöräliikenne on siinä mielessä turvallisempi kulkutapa nyt korona-aikana kuin vaikkapa bussi, että siinä ollaan ulkoilmassa ja etäämmällä muista. Kaupunkipyöräillessä on kuitenkin syytä käyttää hanskoja ja huolehtia käsihygieniasta, HSL:n erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen kertoo.

Kaupunkipyöräkautta aikaistettiin, mutta sitä ei tehty pelkästään aikaisen kevään vuoksi, vaan myös siksi, että ihmiset voisivat joukkoliikenteen sijaan käyttää kaupunkipyöriä.

Ihmisiä on ohjeistettu, että turhaa liikkumista pitäisi välttää, ja se näkyy myös kaupunkipyörien käyttömäärissä.

– On hienoa, että ohjeistuksia noudatetaan. Kaupunkipyörämatkoja on tehty noin puolet siitä, mitä vastaavana aikana viime kaudella, Jääskeläinen sanoo.

Yhdeksän ensimmäisen päivän jälkeen kaupunkipyörillä oli tehty lähes 41 400 matkaa. Viime kaudella matkoja oli tehty vastaavana aikana reilut 79 900.

Jääskeläisen mukaan joukkoliikennematkat ovat vähentyneet noin 70 prosenttia. Voi siis olla, että osa joukkoliikenteen käyttäjistä on siirtynyt kaupunkipyörien selkään ja osa liikkuu esimerkiksi omalla pyörällä tai autolla.

Kaupunkipyöriin voi ostaa käyttöoikeutta päiväksi, viikoksi tai koko kaudeksi.

– Tällä hetkellä kausia on ostettu hieman enemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna. Kausitilauksia on tehty noin 23 200. Tämä johtuu varmasti siitä, että Maas Global myy Whim-sovelluksessaan alennetulla hinnalla kaupunkipyöräkautta omaan piikkiinsä. Se näkyy tilastoissamme.

Päivä- ja viikko-ostoja sen sijaan on tehty vain joitakin satoja. Päivätuotetta käyttävät tavallisesti turistit ja muut kaupungissa vierailevat.

– En tiedä, tuleeko turisteja tänä vuonna juuri ollenkaan, Jääskeläinen pohtii.

Pyöräkorjaamoiden sesonkikausi on alkanut tänä vuonna jo maaliskuun alussa, eli pari viikkoa aiemmin kuin tavallisesti leudon talven takia.

– Tavallisesti helmikuu on meillä hiljaista aikaa, koska kylmyys ja lumisuus ei innosta kaikkia pyöräilijöitä. Tänä vuonna kuitenkin useammalla ihmisellä on ollut mahdollisuus kulkea pyörällä päivittäin, mikä on näkynyt meillä tasaisena asiakasvirtana, Oula-Heikki Rantanen Fillarifiilarista sanoo.

Rantasen oli laitettava oma korjaamonsa kahdeksi päiväksi viikossa kiinni, jotta on enemmän aikaa pyörien huoltamiseen.

– Olemme kahden miehen firma, ja tämänhetkisellä työmäärällä emme pysy aikataulussa, jos vain toinen pystyy tekemään huoltoja toisen käyttäessä lähes koko työpäivänsä asiakaspalveluun, Rantanen selittää.

Lisäksi työ on paljon hitaampaa kuin normaalisti, koska koronaviruksen vuoksi korjaamolla kiinnitetään erityistä huomiota hygieniaan.

Kun pyörä tuodaan huoltoon, sen kädensijat, hallintalaitteet ja satula pyyhitään desinfiointipyyhkeellä. Käsiä pestään tiuhaan ja myös asiakastiloja, lattioita myöten, puhdistetaan ja pestään tavallista ahkerammin.

Sisälle ei myöskään oteta kuin yksi asiakas kerrallaan, mikä osaltaan hieman hidastaa asiointia.

Sekä huollettavia pyöriä että uusien pyörien ostajia on nyt paljon.

–  Monilla on pyörä, joka on lojunut viimeiset viisi tai jopa kymmenen vuotta unohdettuna, ja nyt se pitäisi saada ajoon. Tällaisia asiakkaita tulee nyt huomattavasti enemmän kuin aiemmin, Rantanen toteaa.

Myös sähköavusteisten hyötypyörien kauppa on käynyt aiempaa kuumempana. Rantanen arvelee, että joukkoliikenteen välttäminen on vaikuttanut asiaan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.