Helsinki keksi miten 55 000 kuorma-autolastia saadaan pois kaduilta – säästöä 15 miljoonaa euroa

Jukka Hämäläinen

Hernesaaren edustalla käynnistyy merentäyttö kalliolouheella vuoden 2020 aikana. Louhe tuodaan pääosin proomuilla Vuosaaren edustalta. Merikuljetus vähentää huomattavasti rekkarallia Etelä-Helsingin kaduilla.

– Väylävirasto ja Helsingin Satama ovat käynnistämässä tänä vuonna Vuosaaren sataman väylän syventämisen. Urakassa muodostuu louhetta yli 800 000 kuutiota eli yli 8 eduskuntatalon verran, ja se määrä pystytään hyödyntämään Hernesaaren rakentamisessa, sanoo Helsingin kaupungin massakoordinaattori Mikko Suominen tiedotteessa.

Helsingin kaupunki on pyrkinyt jo vuosia hyödyntämään rakentamisesta tulevia maa- ja kivimassoja mahdollisimman tehokkaasti ja lähellä. Kuljetus meritse proomuilla Itä-Helsingistä suoraan täytettäville alueille säästää kaupunkiympäristöä pölyltä ja liikenteeltä.

Merikuljetus korvaa noin 55 000 kuorma-autolastia ja vähentää polttoaineen kulutusta 1,5 miljoonaa litraa. Rahaa säästyy noin 15 miljoonaa euroa luokkaa ja hiilipäästöjäkin noin 3 200 tonnia.

Ruoppaus- ja täyttötyöt ajoittuvat vuosille 2020–2021. Hernesaareen rakennetaan 2020-luvulla noin 7 500 asukkaan merellinen kaupunginosa, ja tänä vuonna aloitettava meritäyttö on osa asuinalueen rakentamista. Alueella tarvittavien meritäyttöjen määrä on kokonaisuudessaan 1,2 miljoonaa kuutiometriä.

Kaupunki järjestää Hernesaaren esirakentamisen vaiheista asukasillan toukokuun loppupuolella. Asukasilta pidetään koronarajoitteiden salliessa joko Helsingin kaupungintalon tapahtumatorilla tai verkossa, mikäli kokoontumiset paikan päällä on vielä tuolloin rajoitettu.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut