"Lapset sanovat moikka ihan vain tarkistaakseen, että olen vielä täällä" – Resurssiopettaja Alina tuo kaivattua läsnäoloa oppilaiden uuteen arkeen

Anniina Virtanen

Lapset kaipaavat koulun tuomaa selkeää arkirytmiä ja fyysisiä kontakteja kavereihin. Alakoululaiset ovat kotiopetuksessaan huomanneet, että koulu on oikeasti kiva paikka.

– Lapset kyselevät minulta usein, milloin he pääsevät takaisin kouluun, 1.-4.-luokkalaisten kanssa Kannelmäen peruskoulun Kanteleen toimipisteessä työskentelevä Alina Suvitie kertoo.

Normaalisti Suvitie pitää kerhoja ja vapaa-ajan toimintaa oppilaille koulussa, selvittelee riitoja, voi olla yksittäisten oppilaiden tai koko ryhmän tukena tunneilla. Hän tekee myös ryhmäytyksiä ja tunnetaitotunteja oppilaille.

Paitsi nyt, kun oppilaat käyvät koulua kotoa käsin, kouluvalmentajienkin arki on muuttunut.

Helsingissä työskentelee tällä hetkellä kouluvalmentajia kymmenessä eri koulussa ja työnkuva muovautuu aina kunkin koulun tarpeiden mukaan. He ovat yhteydessä 1.-9.-luokkalaisiin.

Suvitie tekee tiivistä yhteistyötä eri kouluissa työskentelevien kouluvalmentajien kanssa. He alkoivat heti pohtia, miten sosiaalisen eristäytymisen aikana oppilaita voitaisiin tukea mahdollisimman hyvin.

– Kirjoitin Wilma-viestin huoltajille suomeksi ja englanniksi ja annoin puhelinnumeroni. Painotin sitä, että minuun saa ottaa yhteyttä hyvin matalalla kynnyksellä ihan missä tahansa asiassa.

Etäopintojen aikana kouluvalmentajat ovat tukeneet oppilaiden opiskelua laatimalla oppilaille päiväohjelmia sekä auttaneet tehtävien teossa.

Kouluvalmentajat antavat myös vinkkejä mielekkääseen vapaa-aikaan ja ovat juttuseurana oppilaille asiassa kuin asiassa.

– Lapset haluavat myös paljon tulla sanomaan vaan 'moikka' tarkistaakseen, että olen vielä täällä linjan toisessa päässä, Suvitie kertoo.

Oppilaisiin saadaan yhteys eri sosiaalisten medioiden kautta, kuten Snapchatissa, Instagramissa, Whatsappissa.

Kouluvalmentajat ovat kehottaneet opettajia vinkkaamaan oppilaista, jotka saattaisivat olla juttuseuran tai tuen tarpeessa.

– Minulla on neljän eri luokan kanssa Whatsapp-ryhmä, joissa on yhteensä noin 70 oppilasta. Päivän aikana olen yhteydessä noin 35 lapseen tekstiviestitse tai puhelulla ja siihen päälle Whatsapp-ryhmät. Vanhempiin olen yhteydessä vaihtelevasti, ajoittain on muutama päivässä, jonain päivinä enemmän, Suvitie sanoo.

Kouluasioiden lisäksi Suvitie on jutellut lasten kanssa esimerkiksi ulkoilusta, tauottamisen tärkeydestä ja aamupalan tekemisestä.

Vanhemmilta on tullut kiitosta siitä, että Suvitie on lapsille läsnä. Osa vanhemmista on viestittänyt, että kaikkia lapsia ei kotona opiskeleminen oikein huvita.

Vaikeaa on erityisesti sellaisissa perheissä, joissa on pieniä koululaisia eikä vanhemmilla ole etätyömahdollisuutta. Päivät yksin kotona ovat pienille pitkiä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.