Simpukoille koittaa muutto – sukeltajat siirtävät satoja uhanalaisia vuollejokisimpukoita Vantaanjoessa

Jari Pietiläinen

Uhanalaisia, tiukasti suojeltuja vuollejokisimpukoita siirretään turvaan raidejokerin rakennustöiden alta Vantaanjoesta.

Pihlajamäen ja Veräjämäen yhdistävällä sillalla alkavat kesällä raitiotiesillan rakennustyöt. Maaherrantien sillan paalutustöiden arvioidaan tuhoavan uhanalaisten simpukoiden elinaluetta, joten ne on siirrettävä toisaalle.

– Siirtotyöt tehdään tämän kevään kuluessa, mutta tarkka ajankohta riippuu sää- ja tulvaolosuhteista, kertoo raidejokerin ympäristöasiantuntija Niina Salojärvi

Siirron toteuttaa lauttasaarelainen Alleco Oy, jonka tutkimussukeltajat laskevat aluksi joenpohjaan lyijyköyden.

Köysi on tarpeen siksi, että siirtoalue saadaan käytyä systemaattisesti läpi huonossa näkyvyydessä ja että koko alue tulee varmuudella katetuksi.

– Tutkittava ala on noin 1 500 neliömetriä, kertoo Allecon projektipäällikkö Juha Syväranta

Sukeltajat keräävät kaikki käsiinsä saavat simpukat kokoon, minkä jälkeen vuollejokisimpukat erotellaan muista simpukkalajeista, esimerkiksi sysi- ja soukkojokisimpukoista.

Tavanomaiset simpukat palautetaan jokeen ja uhanalaiset simpukat vapautetaan turvalliseen paikkaan pois rakennustyöalueelta.

– Viime kesänä keräsimme kevyenliikenteenväylän rakennustöiden alta yli 2 800 simpukkaa, joista noin 950 oli juuri vuollejokisimpukoita, Syväranta laskee.

Hän toivoo, että uteliaat katsojat eivät häiritsisi siirron ollessa käynnissä sukeltajien keskittymistä vaativaa työtä.

Vuollejokisimpukka (Unio crassus) on virtaavissa vesissä elävä suursimpukkalaji, joka kasvaa viisi-kymmenen senttiä pitkäksi ja elää jopa 50-vuotiaaksi.

Vaikka simpukkalaji on luokiteltu Suomessa uhanalaiseksi, eteläisen Suomen joissa kannat ovat kuitenkin paikoin runsaita.

Vantaanjoen esiintymä on koko Suomen toiseksi suurin, vain Kokemäenjoen vesistössä simpukkakanta on hieman runsaampi.

Raidejokerin työmaa Vantaanjoella käynnistyi viime kesänä uuden kevyenliikenteen sillan rakentamisella nykyisen Maaherrantien sillan eteläpuolelle.

– Kuluneella viikolla on paikoilleen asetettu suuri, varsin näyttävän näköinen kaarisiltaelementti, Niina Salojärvi kertoo.

– Näillä näkymin silta on täysin valmis raidejokerin käyttöön kesällä 2022.

Raidejokeri on 25 kilometriä pitkä pikaraitiotie, joka kulkee Itäkeskuksesta Espoon Keilaniemeen. Yhteys korvaa runkobussilinja 550:n.

Oulunkylässä raitiotien reitti kulkee Norrtäljentieltä Oulunkyläntielle ja Oulunkylän aseman kautta Maaherrantielle.

Mikä?

Vuollejokisimpukka on yksi Suomen kolmesta jokisimpukkalajista.

Aikuinen vuollejokisimpukka elää joenpohjaan kaivautuneena.

On hidaskasvuisinen ja liikkuu vain vähän.

Käyttää ravinnokseen muun muassa kasviplanktonia.

Suodattaa vuorokaudessa jopa 40 litraa vettä.

Simpukkanaaras voi tuottaa vuosittain jopa 200 000 munaa.

Elää keskimäärin 30–50-vuotiaaksi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut