Kuva: Helsingistä paljastui vedenalainen yllätys – kukaan ei tiedä, miksi satamalaiturin alle rakennettiin upeat holvikaaret

Jukka Hämäläinen

Venetsian kaupunki on perustettu puupaalujen varaan, mutta myös Helsingissä Rautatieasema ja monet muut vanhalle merenpohjalle rakennetut talot lepäävät paalujen päällä.

Sama on tilanne esimerkiksi Eteläsataman ja Länsisataman osalta – niidenkin alla on paalumetsä.

Helsingin Satama on saanut luotaustutkimuksella tuoreet kuvat paalutuksista. Vedenalaisen monikeilauksen ja maanpäällisen laserkeilauksen ansiosta kuvat ovat havainnollisia.

– Vedenalaisia rakenteita tutkitaan säännöllisesti ja korjataan suunnitelmallisesti. Myös sukeltajat käyvät edelleen tutkimassa niitä, Helsingin Sataman suunnitteluinsinööri Tero Sievänen kertoo.

– Kulutus on laivojen koon ja liikennemäärien takia nykyisin ihan toisella tasolla kuin rakenteiden tekoaikana.

Eteläsataman vanhimmat paalutukset ovat ajalta ennen sotia. Paalut kestävät hyvin vedessä, sillä vesi suojaa niitä lahoamiselta.

Vedenalaisten rakenteiden helmi on Katajanokanlaiturin noin 110 metriä pitkä osuus terminaalista Kauppatorin suuntaan. Se on perustettu kauniille holvikaarille. Luotaimen kuvaama arkkitehtuuri tuo jälleen mieleen hitaasti uppoavan Venetsian.

Sieväsellä ei ole tarkkaa tietoa siitä, miksi veden alle on haluttu tehdä noin upeat rakennelmat.

– Olisiko niin, että kyseistä paikkaa ei ole voinut paaluttaa kovaan kalliopohjaan asti silloisella tekniikalla ja materiaaleilla. Holvien alla on vielä kivillä täytetyt puiset arkut.

– Holvikaaret on vanha hyväksi koettu tapa tehdä vahvoja kantavia rakenteita. Niitä näkee esimerkiksi vanhoissa kivisilloissa.

Miten rakennelma on edes saatu tehtyä veden alle?

– Todennäköisesti alue on padottu merestä ponttiseinällä ja pumpattu tyhjäksi. Tämä on yksi vaihtoehto.

Nykyisin pienempiä laitureiden korjaustöitä pystytään tekemään veden alla.

– Siihen on oma ammattikuntansa, rakennussukeltajat. Heillä on työvälineet ja tekniikat, jotka toimivat veden alla.

Ennen vanhaan satamat ovat voineet seurailla luonnollista rantaviivaa.

– Esimerkiksi Katajanokan laiturilinja on elänyt. Aiemmin se meni sisempänä.

– Purje- ja höyrylaivat olivat vielä pieniä verrattuna nykyisiin 200-metrisiin kauppalaivoihin ja jopa 350-metrisiin risteilijöihin. Ei tarvittu niin pitkiä suoria linjoja. Laivojen koon kasvaessa satamista on jouduttu tekemään virtaviivaisempia, Sievänen kuvailee.

Nykyisin satamalaiturit perustetaan teräspaaluilla ja betonielementeillä. Vanhoja laitureita korjataan tekemällä uudet rakenteet vanhojen eteen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Tappajaetanat valtasivat helsinkiläisen asuinalueen – apua pyytänyt asukas ällistyi kaupungin vastauksesta
  2. Kansanmusiikkin festivaali Etno-Espa toteutuu elokuun alussa – järjestäjät rajaavat yleisömäärää
  3. 1700-luvulta yhtäjaksoisesti järjestetyille Helsingin silakkamarkkinoille iso uudistus – "Saaristolaistori ja elämyksiä"
  4. Onko tässä Helsingin seuraava trendialue? –  "Yksiön hinnalla kaksio"
  5. Uusi saarikohde avautui vain muutaman minuutin matkan päässä Kauppatorista – perillä odottaa wau-elämys
  6. T24: Tallinkin ja Eckerö Linen autolähtöselvitys siirtyi uuteen paikkaan Vuosaaren satamassa
  7. Piileekö sinunkin kodissasi tämä yleinen turvallisuusriski – ”Joka kolmas ei ole tarkastanut”
  8. T24: Myrsky riepotteli Viroa viikonloppuna
  9. Lukijalta: Suurkiitos kuntoportaista
  10. Oma raha: Jaguar E-type, Cadillac Eldorado, Aston Martin... Sijoittajakonkari Jukka Ylitalo, 56, sijoittaa klassikkoautoihin – "Auton muotoja ja tekniikkaa voin tutkia ja ihailla tuntikaupalla"
  11. Hietalahden kirpputori aukeaa 1. elokuuta – paikkoja voi alkaa varata heinäkuun puolivälin jälkeen
  12. Kuva: Viime talvena puretun Nosturin legendaarinen takahuone rakennettiin uusiksi Pasilaan – sisäänpääsyn hinta on "aika tyyris"
  13. Palomestari paljasti huvittavimmat eläintenpelastustehtävät – "Kissa on kiireellisyysluokassa D"
  14. Grilliherkuttelu näkyy eläinsairaalassa – Ihmisten ruoanjämät voivat viedä koiran jopa leikkauspöydälle
  15. 3600 ihmisen asuinalueen rakentaminen alkoi – Kalasataman liikenteeseen useita muutoksia

Näytä lisää

Luetuimmat

  1. Onko tässä Helsingin seuraava trendialue? –  "Yksiön hinnalla kaksio"
  2. Tappajaetanat valtasivat helsinkiläisen asuinalueen – apua pyytänyt asukas ällistyi kaupungin vastauksesta
  3. Uusi saarikohde avautui vain muutaman minuutin matkan päässä Kauppatorista – perillä odottaa wau-elämys
  4. Palomestari paljasti huvittavimmat eläintenpelastustehtävät – "Kissa on kiireellisyysluokassa D"
  5. Suomalaiset paljastivat kiihottavimmat seksiasennot: "Äärimmäisen nautinnollinen" – tämän takia 69 on inhokki
  6. Näin paljon katusoittaja tienaa Helsingin keskustassa – Esa-Pekan bändin yllätys saa Mobilepayn laulamaan
  7. Ville Haapasalo aikoo perustaa leipomon Helsinkiin – myy veretseisauttavia energiapommeja
  8. Lörtsy-Suomi hullaantui Ville Haapasalon kaloripommeista – täynnä juustoa, voita ja kermaa
  9. Piileekö sinunkin kodissasi tämä yleinen turvallisuusriski – ”Joka kolmas ei ole tarkastanut”
  10. 1700-luvulta yhtäjaksoisesti järjestetyille Helsingin silakkamarkkinoille iso uudistus – "Saaristolaistori ja elämyksiä"
  11. 3600 ihmisen asuinalueen rakentaminen alkoi – Kalasataman liikenteeseen useita muutoksia
  12. Itä-Helsinki nousi asuntosijoittajien suosioon – ekonomisti listaa tekijät, jotka nostavat vetovoimaa
  13. Senaatintorin terassin 6,90 euron hintaisesta ruoka-annoksesta tuli välittömästi hitti – "Herkullinen, murea ja lämmin!"
  14. Grilliherkuttelu näkyy eläinsairaalassa – Ihmisten ruoanjämät voivat viedä koiran jopa leikkauspöydälle
  15. Kuva: Viime talvena puretun Nosturin legendaarinen takahuone rakennettiin uusiksi Pasilaan – sisäänpääsyn hinta on "aika tyyris"

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.