Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Helsingin Uutisten vaalikone on nyt auki – löydä oma ehdokkaasi

Bussit ajavat edelleen reittinsä vaikka tyhjänä – Tapiolassa hämmästytti nuhainen kuljettaja

Flunssaisen oloinen bussinkuljettaja kiinnitti sivullisen huomion perjantaina Tapiolassa. Kuljettaja ei ollut sillä hetkellä ajossa, vaan ilmeisesti ajovuorojen välisellä tauolla.

Miten voi tänä aikana tulla flunssaisena töihin, sivullinen ihmettelee.

Helsingin seudun liikenne HSL on tiedottanut koronaviruksen aiheuttamista muutoksista joukkoliikenteeseen, muun muassa junien, metron ja raitiovaunujen harvennetuista vuoroista.

Lisäksi liikennevälineiden siivousta on tehostettu eivätkä bussinkuljettajat toistaiseksi myy lippuja.

Valvooko HSL bussinkuljettajien terveydentilaa mitenkään?

– Bussinkuljettajia on yli kolme tuhatta eikä meillä ole mitään keinoa valvoa yksittäisen kuljettajan kuntoa, vastaa HSL:n osastonjohtaja Tero Anttila

Ajokunnon valvonta kuuluu kuljettajan esimiehelle ja sitä myöten liikennöitsijäyhtiölle, hän tähdentää.

– Kaikki meidän liikennöitsijämme ovat saaneet samanlaiset ohjeet. Flunssaisena pitää pysyä kotona.

Siivouksen osalta Anttila arvelee ainakin osan liikennöitsijöistäkäyttävän nyt normaalia vahvempia aineita bussin pintojen, kaiteiden ja tankojen puhdistamiseen.

Äskettäin esillä oli myös, että busseihin noustaisiin keskiovista, mutta se ajatus on torjuttu.

– Bussiin noustaan ihan normaalisti etuovesta. Suurimmassa osassa bussejaon turvaohjaamo, jonka asiantuntijat ovat todenneet riittäväksi suojaksi estämään mahdollinen tartunnan leviäminen, Anttila sanoo.

Kaikissa vanhoissa kolmeakselisissa eli pitkissä busseissa turvaohjaamoa ei ole ja HSL on kehottanutliikennöitsijöitäkäyttämään niiden tilalla lyhyempiä busseja, joissa on turvaohjaamo.

Pienemmät bussit riittävätkin tällä haavaa hyvin, sillä matkustajien määrä on ruuhka-aikoinakin kutistunut hyvin vähiin. HSL myös suosittaa välttämään matkustamista ellei se ole ihan välttämätöntä.

Bussit siis kulkevat edelleen, välillä lähes tyhjinä. Kannattaisiko kesäaikataulujen käyttöönottoa aikaistaa?

– Kyllä se tarkoitus ja neuvottelemme siitä parhaillaan liikennöitsijöiden kanssa. Meillä on kolme isoa liikennöitsijää eikä siirtymä kesäaikatauluun ole ihan yksinkertaista, Anttila sanoo.

Kesäaikataulut on jo jaettu liikennöitsijöille, jotka suunnittelevat niiden pohjalta kalustonsa ja kuljettajiensa sijoittamiset.

Normaalisti kesäaikataulut otetaan käyttöön kesäkuun puolivälissä.

Sairaana ei missään nimessä pidä tulla töihin, painottaa myös liikennöitsijäyhtiö Nobinan liikennejohtaja Mårten Winqvist

– Olemme teroittaneet henkilökunnallemme, että töistä pitää jäädä pois matalalla kynnyksellä jos vointi tuntuu flunssaiselta tai huonolta.

Nobinalla on valmiusryhmä, joka kokoontuu joka päivä arvioimaan tilanteen. Myös henkilöstö pidetään ajan tasalla tiedotteilla.

Winqvistin mukaan yhtiössä oletetaan, että henkilöstö osaa itse arvioida työkuntonsa.

– Jokaista töihin tulevaa ei valvota. Meillä on 1 300 kuljettajaa ja pitää vain uskoa ja luottaa heihin.

Työvuoroon varikolla voi ilmoittautua myös päätteellä eli kaikki eivät siis käy jonkun henkilön kautta.

Sairauspoissaolot ovat Nobinalla viime päivinä nousseet tavanomaista korkeammiksi. Yhtään koronatapausta ei joukossa tiettävästi ole.

Ketään ei ole myöskään tarvinnut käännyttää varikolta kotiin.

Matkustajien määrän vähentymisestä huolimatta bussit lähtevät edelleen varikolta reiteille.

Vuorokaudessa lähtöjä on 9 000, selvittää Winqvist. Ajamattomat vuorot ovat vain promillen luokkaa kaikista.

– Ajamme sopimuksen mukaiset lähdöt. Henkilöstöpulan takia on jäänyt ajamatta parikymmentä vuoroa. Pystymme ajamaan vuorot, vaikka olemme äärirajoilla koko ajan.

Nobinassa ajaa myös virolaisia kuljettajia, mutta Winqvistin mukaan monet heistä ovat jäämässä Suomeen. Jotkut suuntaavat kotiin poikkeustilan ajaksi.

– Väistämättä se näkyy ensi viikolla, jolloin joitain vuoroja voi jäädä ajamatta. Vaikea kuitenkin etukäteen arvioida tilannetta, Winqvist sanoo.