Helsinkiin avataan torstaina täysin uudenlainen ravintola, josta saa ruokaa vain kotiinkuljetuksella – valikoimassa myös käsidesiä ja wc-paperia

Helsingin Tukkutorilla aukeaa torstaina pelkästään kotiinkuljetuksen kautta annoksia myyvä Cloud Kitchen -ravintola.

Ravintolajätti NoHo Partners on kiirehtinyt uudenlaisen pilviravintolan avaamista, koska koronavirus on lisännyt kotiinkuljetuksen tarvetta räjähdysmäisesti.

– Esimerkiksi Wolt on tukossa. Koko toimitusketju on kovilla. Palvelumme tuo helpotusta ruuhkahuippuihin, Nohon toimitusjohtaja Aku Vikström kertoo Helsingin Uutisille.

Keittiössä työskentelee 25 työntekijää, jotka valmistavat muun muassa Hanko Sushin, Pizzariumin, Hookin sekä Teatteri Delin annoksia.

– Valmistamme myös senioreita miellyttäviä kotiruoka-annoksia. Toimitamme ruuan lisäksi wc-paperia ja käsidesiä, jota olemme ostaneet suuret määrät.

Noho pohtii, ottaako ravintola älypuhelintilausten rinnalle myös mahdollisuuden puhelinsoitolla onnistuvaan tilaukseen.

– Tilaamisesta tehdään mahdollisimman helppoa.

Pilviravintolan hygienia on Vikströmin mukaan "laboratoriotasoa".

– Hygieniatasot ovat saaneet uuden määritelmän. Ravintoloissa se on yleensä huipputasoa, mutta nyt vaaditaan entistä enemmän. Kaikki ruuanvalmistus tapahtuu suljetuissa prosesseissa.

- Tuotantohenkilöstö pyritään suojaamaan kaikin tavoin niin työssä kuin vapaa-ajalla. Esimerkiksi vältämme kaikkea kohtaamista työvuoroissa: lähetit eivät ole kontaktissa keittiöhenkilökuntaan, vaan ruoka toimitetaan keittiöstä noudettavaksi ruoan saattamishuoneista

Henkilökunnan perusteellinen koulutus merkitsee Vikströmin mukaan myös sitä, että toimintaa ei pystytä kovin nopeasti laajentamaan. Jos poikkeusolot kestävät pidempään, voidaan vastaavia keskuskeittiöitä perustaa eri puolille Suomea.

Vikström sanoi tiistaiaamuna, että tällä hetkellä iso osa Nohon ravintoloista on vielä auki. Nohon ravintoloita ovat Helsingissä muun muassa Savoy, Sandrot, Stefan's Steakhouse ja Farouge. Käynnissä on kuitenkin yt-neuvottelut ja lomautus uhkaa satoja työntekijöitä.

– Asiakasmäärät putosivat viime viikonloppuun verrattuna 40 prosenttia. Suunta on lähelle nollaa, Vikström laskee.

Yli 300 miljoonan euron liikevaihtoa tekevälle pörssiyhtiölle Cloud Kitchen ei ole tässä vaiheessa taloudellisesti merkittävä lisä.

– Tavoitteemme ei ole taloudellisia, vaan liittyvät tällä hetkellä huoltovarmuuteen. Ravintola on investointi tulevaisuuteen. On itsestään selvää, että ruuan kotiinkuljetus lisääntyy. Väittäisin, että ihmiset jotka eivät sitä normaalisti tee, kokeilevat nyt ja ottavat kotiinkuljetuksen osaksi kulutustottumusta, Vikström kertoo.

Ravintola toimittaa ruokaa keskustaan ja välittömään läheisyyteen, kuten Jätkäsaareen ja Vallilaan.

Woltin ja Foodoran lisäksi Cloud Kitchen käyttää oman yhteistyökumppanin autolla kulkevia ruokalähettejä.

Woltin maajohtaja Henrik Pankakoski sanoo, että palvelu on ollut tällä viikolla kiinni muutamien minuuttien ajan. Tämä on johtunut lounasajan tilauspiikeistä.

– Näitä tilanteita on ollut nyt alkuviikosta muutamia, kun ihmiset tilaavat kotiin eivätkä syö lounasta esimerkiksi työpaikoilla, Lähettikumppanimme päättävät itse milloin kuljettavat tai kuljettavatko ollenkaan, mikä tarkoittaa, että välillä tilauksia on enemmän kuin vapaita lähettejä,Pankakoski sanoo.

Lisää aiheesta

Lue lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut