Finnair peruu ainakin 10 400 lentoa ja vähentää 90 prosenttia lentämistään – tässä lista kohteista kesäkuuhun asti

Näillä näkymin Finnair operoi huhtikuun alusta lähtien ainoastaan noin kahtakymmentä lentoreittiä. Jussi Vehkasalo

Crista Lassfolk-Feodoroff

Finnair tiedottaa leikkaavansa 90 prosenttia lentämisestään huhtikuusta alkaen. Poikkeustila on voimassa toistaiseksi.

Yhtiö ilmoittaa ylläpitävänsä vain kriittiset yhteydet Suomessa ja maailmalle. Niitäkin vähennetään, jos hallitus kiristää matkustusmääräyksiä.

– Muutokset ovat väistämättömiä. Emme voi lentää asiakkaita maailmalle, kun emme voi nopeasti muuttuvassa tilanteessa varmistaa paluuyhteyttä. Toivomme voivamme palata normaaliin operointiin mahdollisimman pian koronavirustilanteen laannuttua, toimitusjohtaja Topi Manner sanoo Finnairin tiedotteessa.

Näillä näkymin Finnair operoi huhtikuun alusta lähtien ainoastaan noin kahtakymmentä lentoreittiä, joilla varmistetaan Suomelle tärkeimmät yhteydet sekä kriittinen lentorahti.

Yhtiö aloittaa asteittaisen siirtymisen kohti rajattua liikenneohjelmaa välittömästi, ja peruu 16.–31.3. väliseltä ajalta verkostostaan arviolta 1 500-2 000 lentoa.

Normaalisti Finnair operoi 110 lentoreittiä ja lentää noin 12 000 lentoa kuukaudessa, mutta kapasiteetin leikkaus laskee lentojen määrän huhtikuun alusta alkaen noin 1 600 lentoon kuukaudessa.

Peruttavat lennot näkyvät Finnairin järjestelmissä vaiheittain, ja tässä vaiheessa Finnair peruu lentoja järjestelmistään kesäkuun loppuun asti.

Finnair operoi 1.4.2020 lähtien ainoastaan alla lueteltuihin kohteisiin ja niihinkin rajoitetusti. Lennot kaikilta muilta reiteiltä perutaan.

Kotimaa: Kuopio, Maarianhamina, Oulu ja Rovaniemi. Lisäksi Finnair aikoo pääsiäisen aikaan lentää Ivaloon, Kittilään ja Kuusamoon.

Eurooppa: Amsterdam, Berliini, Bryssel, Frankfurt, Lontoo, München, Pariisi, Tukholma ja Zurich. Lisäksi Finnair aikoo lentää myös Kööpenhaminaan, Osloon, Moskovaan, Pietariin, Riikaan ja Tallinnaan kyseisten kohteiden matkustusrajoitteiden päätyttyä.

Kaukolentoja lennetään vain Tokioon.

Vähennystensä taloudellisia vaikutuksia Finnair kartoittaa pörssitiedotteessaan maanantain aikana.

Ohjeita asiakkaille

Matkanjärjestäjien lentoja koskevat päätökset Finnair tekee yhdessä matkanjärjestäjien kanssa. Aurinkomatkat ja muut matkanjärjestäjät viestivät sitten mahdollisista muutoksista asiakkailleen.

Finnairin asiakaspalvelu on ruuhkautunut peruttujen lentojen suuren määrän vuoksi. Jonotusaikojen pienentämiseksi Finnair lisää asiakaspalveluhenkilöstön määrää, ja toteuttaa lentojen perumiset ja niihin liittyvien asiakaskyselyiden käsittelyn vaiheittain lennon ajankohdan mukaan.

Asiakkaat voivat siirtää matkustustaan eteenpäin itse Varaukseni-palvelussa Finnairin verkkosivuilla siihen saakka, kunnes lento on peruttu Finnairin järjestelmistä ja asiakas on saanut viestin peruutuksesta.

Kun asiakkaan lento on peruttu, hän saa Finnairilta tekstiviestin tai sähköpostin, jossa ohjataan joko hakemaan lipun hinnan takaisinmaksua tai vaihtamaan matkustuspäivää asiakaspalvelun kautta. Asiakkaiden on hyvä tarkastaa Varaukseni-palvelun kautta, että omat yhteystiedot ovat varauksessa ajan tasalla.

Jos asiakkaan varaus on tehty matkatoimiston kautta, tulee hänen olla yhteydessä suoraan matkatoimistoon.

Lisätietoja asiakkaille löytyy Finnairin infosivuilta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut