Helsinki Outlet starttasi vahvasti, mutta sitten tyssäsi – "Alkuvuosi on ollut meille vaikea"

Marjo Rämö

Pääkaupunkiseudun ensimmäinen outlet-kylä on ollut toiminnassa nyt neljä kuukautta. Niin ostoskylän johto kuin useiden liikkeiden edustajat toteavat saman: marras–joulukuun kävijämäärät ylittivät kaikki odotukset.

– Meillä kävi lähes 300 000 asiakasta, mikä oli noin 30 000 enemmän kuin odotimme, kertoo Helsinki Outletin johtaja Johanna Haltia

Volyymi pääsi yllättämään osan kauppiaista siten, että liikkeissä nähtiin tyhjiä hyllyjä.

Kuluvan vuoden puolella asiakkaiden kuhina on taittunut ja kylässä on koettu hiljaisia kauppapäiviä etenkin arkena. Haltia kertoo kävijöitä olleen tämän vuoden puolella toistasataa tuhatta.

Asiakasmäärien putoaminen alun huippuluvuista oli odotettavissa.

– Helmikuu on myös perinteisesti ollut vuodenvaihteeseen verrattuna hiljaisempi.

Samaa sanotaan liikkeistä.

– Helmikuu on ollut hiljainen. Yksi syy on, että alkuvuodesta alennusmyyntejä on muuallakin, pohtii myymäläpäällikkö Ulla Heinonen Gantin liikkeestä.

Outlet-kaupan painottuminen viikonloppuihin ja lomakausiin on ollut yrittäjillä tiedossa, mutta vasta tämän vuoden puolella sen on saanut todella kokea.

– Lauantaina käy puolet koko viikon kävijöistä, kertoo yrittäjä Janne Sirén CF13-liikkeestään.

– Meille alkuvuosi on ollut vaikea. Suurin syy on ollut huono ja sateinen sää, Sirén sanoo.

Muistakin liikkeistä todetaan, että sää vaikuttaa asiakasmääriin: ostajat jäävät koteihinsa tai menevät kauppakeskuksiin vesisateella.

Aasialaisturistien määrät ovat myös vähentyneet alkuvuoden aikana.

Viikonpäivien ja kelin mukaan tulevat asiakaspiikit tuottavat yrittäjille ja myymäläpäälliköille haasteita muun muassa työvuorojen suunnittelussa.

Gantin Ulla Heinonen kertoo, että viikonloppuun mahtuu hiljaisia aamu- ja iltatunteja, joissa pärjää minimimiehityksellä, mutta myös täyden miehityksen vaativia ruuhkatunteja.

Wok Wok -ravintolan yrittäjä Jenni Chen sanoo, etteivät nykyiset arkipäivien asiakasmäärät ole hänen liiketoiminnalleen riittäviä. Noutopöydän ja listavalikoiman ylläpito vaatii päivittäin henkilöstöä ja tuoreita raaka-aineita.

Tiloihin investoinut yrittäjä aikoo kuitenkin katsoa, miten arkipäivien asiakasmäärät kehittyvät. Hän laittaa toivoa kesälle.

Kylästä on lopettanut toistaiseksi yksi yritys, kosmetiikkaa myynyt kynsistudio.

Useasta liikkeestä todetaan kuitenkin, että kauppapaikkana outlet-kylä on vastannut odotuksia.

Liikkeissä odotetaan parempia kelejä ja kylän markkinointia.

Johanna Haltia sanoo, että markkinoinnin tavoitteena on saada koko Suomi tietoiseksi Helsinki Outletista sekä vahvistaa kauppapaikan tunnettavuutta pääkaupunkiseudulla.

Kylä saa kevään aikana myös kolme uutta liikettä. Kolmen viikon päästä avaavat Levi’s ja suklaistaan tunnettu Lindth, toukokuussa Helly Hansen.

Asiakkaiden toiveisiin pyritään vastaamaan tuomalla kevytrakenteisia ruokakärryjä, joista voi ostaa pientä syötävää.

Outlet-kylään suunnitellaan edelleen ilmaista bussiyhteyttä Helsingin keskustasta yhteistyössä naapurissa olevan Ikean kanssa. Lentokentältä suunniteltu bussiyhteys on laitettu toistaiseksi jäihin koronaviruksen vuoksi.

Mikä?

Sijaitsee Vantaan Porttipuiston vieressä Kehä III:n ja Lahdenväylän risteyksessä.

Outlet-kylässä on 40 liiketilaa, kahvila, kaksi ravintolaa ja sisäleikkipuisto.

Liikkeet ovat kansainvälisiä ja kotimaisia muoti-, urheilu- ja sisustusbrändejä.

Outlet-kylän liikkeet ovat sitoutuneet myymään tuotteitaan vähintään 30 prosentin alennuksella tuotteen ohjehintaan nähden.

Marraskuussa avatun kylän on rakennuttanut ja sen omistaa norjalainen Fortus AS.

Outlet-kylän yhteyteen rakennetaan parhaillaan ABC-huoltoasemaa ja Alepaa.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut