"Ikä ei ole este voimaharjoittelulle" – Tällainen on riittävän tehokas treeni seniorille

Ikä ei ole este voimaharjoittelulle, vaan pikemminkin syy aloittaa harjoittelu.

– Lihaskunnon merkitys korostuu, mitä enemmän ikää tulee, sillä se vaikuttaa ihmisen toimintakykyyn ja elämänlaatuun, sanoo dosentti Simon Walker Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisestä tiedekunnasta.

Erityisen tärkeää on huolehtia alaraajojen lihaskunnosta.

Kun voima ja lihasmassa häviävät, arki käy takkuiseksi: portaiden kiipeäminen, istumaan nousu ja pukeminen vaikeutuvat – koko itsenäinen elämä muuttuu pikkuhiljaa mahdottomaksi.

– Lihasmassa ja maksimivoima vähenevät iän myötä. Maksimivoima katoaa noin 1,5 prosentin, lihasmassa noin 0,5 prosentin vuosivauhdilla sen jälkeen, kun ihminen täyttää 40 vuotta. Se tarkoittaa sitä, että nopeusvoima katoaa noin 3 prosentin vuosivahdilla. Nopeusvoiman heikkous on yhteydessä muun muassa kaatumisriskiin, Walker selvittää.

Voimaharjoittelu on lihaskadon tärkein hoitomuoto ja se hidastaa myös luiden haurastumista. Sillä on positiivisia vaikutuksia myös kehon koostumukseen.

Voimailu pitää kirjaimellisesti ihmisen nuorena.

– Voimaharjoittelua harrastanut 80-vuotias on yhtä voimakas kuin 55-vuotias vähän liikkuva, mutta koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa harjoittelu.

Jos edellisestä punttien nostelusta on aikaa tai sitä ei ole koskaan harrastanut, on syytä käydä lääkärin tarkastuksessa ennen harjoittelun aloittamista. Aivan harjoittelun alkumetreille kannattaa pyytää tai palkata kaveriksi ohjaaja, joka opettaa oikeat liiketekniikat.

Riittävän tehokas harjoittelu tarkoittaa keskimäärin kahta tai kolmea harjoituskertaa viikossa tarpeeksi kovilla painoilla.

Lue lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut