Saako itäisin Helsinki kaupunkifillareita vai ei? – Sopimus estää pyörien tulemisen jopa 5 vuodeksi

Anniina Virtanen

Kaupunkipyöräkausi avautuu huhtikuun alussa, mutta vuosaarelaiset jäävät jälleen tästä ilosta paitsi. Asia on puhututtanut vuosaarelaisia alueen keskustelufoorumeilla.

– Itselleni, ja varmasti monelle muullekin nuo kaupunkipyörät tänne olisi kiva lisä. Mietin, onko haaveunta toivoa niitä tänne saapuvaksi jo tämän vuoden puolella vai saadaanko mahdollisen toteutuneen päätöksen tuloksia vasta ensi vuonna, kysyy eräs vuosaarelainen mies.

Tänä vuonna niitä kuitenkaan ei saada. Vuosaarelainen kaupunginvaltuutettu (sd.) Ville Jalovaara toivoo, että asiaan löytyisi ratkaisu, jotta pyörät saataisiin kuitenkin jo ensi vuonna käyttöön.

– Kaupunkipyöriä on toivottu Vuosaareen jo useamman vuoden, hän sanoo.

Jalovaara jätti viime marraskuuta valtuustoaloitteen kaupunkipyöristä Vuosaareen, ja sitä kannatti yli 20 valtuutettua eri ryhmistä.

HKL kuitenkin totesi, että kaupunkipyöräverkkoa on mahdollista laajentaa Vuosaareen vasta viiden vuoden kuluttua, kun nykyinen sopimuskausi päättyy. Kaupunkipyöräpalvelun kapasiteetti on täysimittaisesti käytössä.

HKL:n johtokunta päätti kuitenkin tammi-helmikuun vaihteessa, että kaupunkipyöräverkon laajentamismahdollisuutta selvitetään tarkemmin, vaikka nykyinen sopimus ei sitä suoraan mahdollista. Asiaa käsitellään Jalovaaran mukaan lähiviikkoina.

Jalovaara toivoo, että sopimusta voitaisiin esimerkiksi neuvotella uudelleen. Toinen ilmoille heitetty ajatus on, että pyöräverkko otettaisiin vähällä käytöllä olevalta alueelta pois ja siirrettäisiin välillä Vuosaaren käyttöön. Se olisi kuitenkin Jalovaaran mielestä ikävä ratkaisu.

Pyöräverkko on pikkuhiljaa laajentunut idemmäs. Itäisimmät asemat ovat Vartioharjussa ja Myllypurossa. Myös lähellä Vuosaaren siltaa Puotilassa on pyöräasema.

– On mielestäni hassu tilanne, että koko ajan puhutaan siitä, kuinka pyöräilyä pitää lisätä ilmastonmuutoksen vuoksi. Siksi ei voida olla montaa vuotta tilanteessa, jossa pyöräverkkoa ei voida laajentaa, Jalovaara painottaa.

Hän muistuttaa, että myös kaupunginosien tasa-arvon kannalta olisi tärkeää saada kaupunkipyörät Vuosaareen, eikä sitä nähdä jonakin laitakaupunkina, jolle riittää muita vähemmät palvelut. Vuosaaressa on lähes 40 000 asukasta ja vilkas metroasema, joten Jalovaara näkee kaupunkipyörät tarpeellisiksi alueella.

Viime vuonna Vuosaaressa testattiin sähköpotkulautoja, mutta ne eivät kokeilun perusteella sopineet alueelle.

– Sosiaalisen median kautta vuosaarelaisille loka–marraskuun vaihteessa 2019 tekemässäni kyselyssä kaupunkipyörät nähtiin potkulautoja toimivampana liikkumismuotona Vuosaareen.

Kaupunkifillarit

Helsinki otti nykyisen kaupunkipyöräpalvelun käyttöönsä vuonna 2016.

Tuolloin järjestelmä käsitti 50 pyöräasemaa ja 500 kaupunkipyörää.

Tällä hetkellä kaupunkipyöräverkosto kattaa 241 asemaa ja palveluun kuuluu 2410 kaupunkipyörää.

Nyt kaupunkipyöräpalvelun kapasiteetti on täysmittaisessa käytössä. Se yltää ydinkeskustasta aina kehä I:lle saakka.

Kaupunkipyörien laajentumissuunnitelman päätöksessä vuonna 2018 painotettiin Itä-Helsinkiä asukaskyselyiden perusteella.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut