Joona Puhakka, 21, tutustui Ylen uutuussarjasssa Myanmarin vaatetyöläisten raakaan arkeen – kertoo nyt mikä oli pahin paikka: "Kuluttaja on vähän sokea"

Tomi Kangasniemi

Helsingissä asuva tubettaja Joona Puhakka on mukana uudessa tv-sarjassa, jossa tutustutaan Myanmarin vaateteollisuuden olosuhteisiin. Kokemus oli Puhakan mukaan avartava.

– Vietimme Myanmarissa pari viikkoa syksyllä kahdessa eri paikassa. Kuvattiin aamusta iltaan joka päivä ja saatiin kokea kaikkien eri vaiheiden töitä, Puhakka kertoo.

Ylen realitysarjassa Verta, hikeä ja t-paitoja vaikuttajaryhmä kävi erilaisissa työpaikoissa: puuvillapellolla, puuvillan ja nahan jatkokäsittelyn parissa, pienissä ompelimoissa ja isossa pikamuotitehtaassa.

Puhakan mukaan työpaikat olivat hyvin erilaisia. Esimerkiksi pellavaa oli poimimassa 10-15 naista, ja myös ompelimot olivat pienyrityksiä, joissa oli vain kourallinen ihmisiä töissä. Isojen tehtaiden liukuhihnalla taas työskenteli satoja ihmisiä.

– Pahin paikoista oli iso massatuotantotehdas. Ihmiset tuntuivat robottimaisilta. He eivät puhuneet, ja heillä oli hirveä kiire. Pienemmissä yrityksissä oltiin avoimempia ja tunnelma oli mukavampi. Esimerkiksi puuvillan värjäämössä työnteko tuntui hauskalta, vaikka se haitallisten kemikaalien takia olikin heille vaarallista.

Puhakan mukaan Myanmarin tuotanto-olosuhteiden herättämät ajatukset olivat moninaisia.

– Meistä moni asia oli shokeeraavaa, ja meidän näkökulmastamme olot olivat huonot. Työ oli myös vaarallista. He taas eivät tiedä muusta, ja se oli heille normaalia.

Asioiden laittaminen kontekstiinsa olikin haastavaa. Puhakan mukaan esimerkiksi palkoista oli työntekijöiden kanssa puhetta. Moni puhui muutamien eurojen päiväpalkasta. Lisäksi muutamassa paikassa miehet saivat samasta työstä naisia parempaa palkkaa.

– Se tunne heräsi, että siellä oli vähän kurjaa. Ihmiset saattoivat asua työpaikoillaan ja tekivät hirveän pitkää päivää. Silti he elivät kädestä suuhun. Me taas voidaan täällä törsätä, ja siellä kaikki on meille halpaa. Toisaalta heidän on vaikea ajatella, mistä työstä he saisivat enemmän rahaa, Puhakka pohtii.

Miten reissu sitten muutti Puhakan omaa suhtautumista vaatteiden hankkimiseen ja kulutukseen ylipäänsä? Puhakan mukaan tiettyjä asioita on vaikea muuttaa. Hän on itse tubettaja, ja ohjelman tekemisessä tyyli ja se, miltä näyttää, on keskeistä.

– Työssä vaatteiden pitää näyttää uudelta, mutta suosin nyt sellaisia tuotteita, joista tiedän niiden lähtökohdista. Enkä halua kuluttaa enää niin paljon. Huomioin enemmän kierrättämistä ja mietin tarkemmin, tarvitsenko jonkin tietyn vaatteen.

Puhakan mukaan suurin osa hänen arkivaatteistaan on varmasti halpamuotia. Kotona voi onneksi käyttää huonompia ja rikkinäisiä kin vaatteita. Toisaalta helppous vie mukanaan. Hän heittääkin vastuullisuuden palloa etenkin isojen yritysten suuntaan.

– Kuluttaja on vähän sokea, kun on helppo hakea viidellä eurolla uusi valkoinen t-paita ja näyttää hyvältä. Isoilla firmoilla on vastuuta viedä asioita oikeaan suuntaan. He tekevät voittoa, ja heillä on varmasti petrattavaa.

Ohjelman tekeminen oli joka tapauksessa Puhakasta antoisaa. Kuvausten lomassa opittiin tuntemaan toisten kulutustapoja ja erilaista ajatusmaailmaa. Vapaailtoina ei kuitenkaan jaksettu asioita hirveän syvällisesti pohtia vaan ne menivät rentoutumisen merkeissä.

Paikallisten ihmisten suhtautuminen työhön herätti myös ristiriitaisia tunteita.

– Ei siellä kukaan sanonut, ettei haluaisi tehdä sitä työtä. Tuntui, että he olivat onnellisia. Tämä voi johtua myös kulttuurieroista, mutta he tuntuivat sydämellisiltä ja lämpimiltä ihmisiltä.

Aika näyttää, miten Myanmarin kokemukset näkyvät Puhakan ja hänen ystävänsä Roope Ranniston A-Lapset-tubekanavalla. Yläasteiässä alkanut videoiden julkaisu johti muutamassa vuodessa siihen, että tubettaminen on nyt nuorten leipätyö.

– Sisältö on Roopen kanssa ollut aina tosi muotikeskeistä. Nyt tavoitteena on olla parempia vaikuttajia - vähän vastuullisempia. Emme halua kokonaan muuttaa sisältöä, mutta tietoisuutta voidaan jakaa myös muille.

Kaksikon videoilla sisältönä on muun muassa urheilua, muotia ja pelaamista. Tilaajat ovat tyttöjä ja poikia, ja heitä on noin 200 000. Melkoinen vaikutuskanava siis.

– Sitä on vieläkin vaikea ymmärtää, kun määrä näkyy vain luvuissa ja tilastoissa. On se vähän pelottavakin ajatus. Mutta on kiva, että jos on painavaa sanaa, on joukko, jolle sen jakaa. On hienoa vaikuttaa nuoriin ihmisiin, mutta ei sitä liian tosissaan saa ottaa. Olemme kuitenkin kategoriassa huumori, Puhakka muistuttaa.

Joona Puhakka

21-vuotias

kotoisin Raisiosta

asuu nykyisin Helsingissä

sisällöntuottaja/tubettaja

tunnetaan A-Lapset-tubekanavasta

esiintyy uudessa Verta, hikeä ja t-paitoja realitysarjassa

perheeseen kuuluu tyttöystävä

harrastaa kuntosalia ja pallopelejä

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut